مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

محله ظهیرآباد ـ ابن‌بابویه که به زبان عامیانه بومیان منطقه ظهیرآباد خوانده می‌شود، سال‌ها در انتظار اجرایی شدن پروژه‌های در دست مطالعه، بدون هیچ تغییر و تحولی در گذر زمان فرسوده‌تر می‌شود

 این در حالی است که این محله به دلیل گستردگی و تراکم جمعیت بیشترین نیاز خود را به ایجاد فضاهای فرهنگی و حتی آموزشگاه‌های علمی می‌داند. «ظهیرآباد ـ ابن‌بابویه از 4 طرف به بزرگراه تهران ـ ورامین، میدان معلم، محله صفاییه و خیابان ابن‌بابویه ختم می‌شود.  برای حرکت مسیرها در خیابان‌های اطراف این محله به گونه‌ای طرح‌ریزی و اجرا شده است که ظهیرآباد تا حدودی در انزوا قرار گرفته و اهالی آن مجبورند برای دسترسی به مرکز شهر مسافتی بالغ بر 2 کیلومتر را پیاده‌روی کنند.

 ساکنان این محله به دلیل یکطرفه بودن خیابان ابن‌بابویه مجبورند مسیر پیاده‌روی و دسترسی به مسیر شمال به جنوب را از قبرستان ابن‌بابویه طی کنند که مشکلات عدیده‌ای را برای خانم‌ها و کودکان ایجاد می‌کند. احداث مراکز فرهنگی و ورزشی یکی از اولویت‌های محله به شمار می‌رود، بطوری که دبیر شورایاری ظهیرآباد ـ ابن‌بابویه می‌گوید:

 سال‌ها در انتظار اجرایی شدن پروژه فرهنگی برج طغرل از دیگر امکانات بی‌بهره مانده‌ایم و این پروژه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. این در حالی است که معاون فنی و عمران منطقه از پیشرفت پروژه برج طغرل خبر می‌دهد و می‌گوید: «هرچند که پیشرفت این پروژه فرامنطقه‌ای به دلیل نبود نقدینگی بودجه به کندی پیش می‌رود، اما اعتباری که امسال برای پیشرفت پروژه در نظر گرفته شده بالغ بر 56 میلیارد و 400 میلیون تومان است و اگر پیشرفت پروژه برای اهالی محسوس نیست به این دلیل است که این اعتبار بیشتر صرف تملک املاک واقع در طرح هزینه می‌شود و در حال حاضر واحد املاک، مطالعات گسترده‌ای را در تملک املاک واقع در طرح برج طغرل انجام داده است.

فرشادیان با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه فرهنگی برج طغرل اضافه می‌کند: در برنامه‌های اجرایی امسال قصد داریم 2 بلوک از طرح فرهنگی برج طغرل را اسکلت‌بندی کنیم. در این طرح فرامنطقه‌ای که یک پروژه فرهنگی اجتماعی است، اماکنی مثل موزه، کتابخانه، سالن اجتماعات و احداث کلاس‌های آموزشی و ... در نظر گرفته شده است.

 چون طرح اولیه این طرح به حدود 8 سال گذشته برمی‌گردد سعی می‌کنیم با مطالعات جدید، امکانات ساخته شده آن را براساس نیازهای روز طراحی ‌کنیم و با بازنگری جدید سعی کنیم امکاناتی در خور محله ظهیرآباد و محله‌های مجاور مهیا کنیم. محله ظهیرآباد ـ ابن‌بابویه با جمعیتی بالغ بر 35 هزار نفر شامل محله‌های ظهیرآباد ـ طبرسی ـ ابن‌بابویه فاز 2 صالحین و کوی اسلام است،

گستردگی جمعیت در این نقاط و عدم پیشرفت امکانات مثل ساماندهی کابل‌های برق، فاضلاب و ... مشکلاتی را برای اهالی هموار کرده است. بنا به گفته شورای ظهیرآباد: «فاضلاب محله به مرز هشدار رسیده است. وقتی جمعیت محله کمتر از یک سوم جمعیت امروزی بود نیز امکانات فاضلاب در همین حد بود و تا به امروز نیز هیچ امکانات دیگری ارائه نشده است در واقع فاضلاب در شرق خیابان فدائیان اسلام وارد مرحله اجرایی نشده است.»

مسئول واحد حفاری منطقه درخصوص وصل شدن فاضلاب این محله به شبکه فاضلاب می‌گوید: «شرق خیابان فدائیان اسلام از فرسودگی رنج می‌برد. هرچند حفاری‌ها در بیشتر این نقاط انجام گرفته است به دلیل مشکلاتی مثل سوار شدن آب در لوله‌ها به دلیل پستی و بلندی‌های سطح زمین، در بعضی نقاط نیاز به مطالعه بیشتر است

همچنین قسمت اعظمی از فاضلاب منازل مسکونی در اطراف برج طغرل  هنوز به بهره برداری نرسیده و به بعد از بهره‌برداری  فاز یک تصفیه‌خانه جنوب تهران در ضلع شرقی قلعه‌ الیمون و همچنین پایان یافتن طرح تونل فاضلابی که آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد   و به شبکه اصلی فاضلاب وصل خواهد شد ، موکول شده است.»جلال بابایی در ادامه افزود:

البته به دلایل نامعلومی هنوز در بعضی از نقاط و کوچه‌های محله ظهیرآباد هیچ انشعاب فاضلابی انجام نگرفته که این موضوع جای تحقیق بیشتر و ارتباط با اداره فاضلاب تهران دارد. «علی‌رضا باقری» دبیر شورایاری محله از مشکلاتی که گورستان ابن‌بابویه براین محله تحمیل کرده است می‌گوید: «ساماندهی گورستان‌های اطراف شهر در طرح‌های اجرایی قرار گرفته است. البته باید در نظر داشت که قبرستان ابن‌بابویه نه تنها در حاشیه قرار ندارد، بلکه در مرکز شهر و با زندگی اهالی بخصوص ساکنان محله‌ها به دلیل عبور و مرور از آن عجین شده است.

وی از عدم تعامل دیگر اداره‌ها با شورایاری‌ها گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: «هنوز مسئولان دیگر اداره‌ها به غیر از شهرداری، شورایاران را به رسمیت نمی‌شناسند و در صورت مراجعه ما برای حل مشکلات، پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما نمی‌دهند. بخصوص اداره‌های خدماتی مثل اداره برق، آب، گاز، همچنین اداره تربیت بدنی شهر که متولی ورزش است در مورد ورزش‌های محله‌ای بسیار کم‌ فروغ عمل می‌کند. ما انتظار داریم اداره‌ها امکانات خود را به جز جز  محله‌ها افزایش دهند تا اهالی نیز مطالبات دریافت شده خود را ببینند.» 

همشهری محله - 20 

کد خبر 89721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز