مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرص‌های پیشگیری از بارداری زنان که ابتدا در دهه 1960 وارد بازار دارویی شدند، اکنون به طور فراگیری مورد استفاده‌ هستند،‌ و در بسیاری از کشورها در راس روش‌های تنظیم خانواده قرار گرفته‌‌اند.

اما قرص‌های ضدبارداری در درازمدت چه اثراتی بر روی بدن‌ زنان ممکن است بگذارد؟ مباحثه در این به رد و تایید استفاده درازمدت از قرص‌های ضدبارداری بسیار پرحرارت بوده است،‌ و هر طرف این مباحثه به تحقیقات و یافته‌های پژوهشیی در تایید نظر خود استناد می‌‌کنند.

 مزیت‌ها

 واضح‌ترین مزیت قرص‌ پیشگیری مهار تخمک‌گذاری است. دو نوع هورمونی که به طور معمول در این قرص‌ها وجود دارند، استروژن و پروژسترون، مانع رشد تخمک در هر ماه می‌شوند.

همچنین قرص ضدبارداری ترشحات مخاطی دهانه رحم را غلیظ‌تر کرده و ورود اسپرم به آن را مشکل‌تر می‌کند، در عین حال پوشش داخلی رحم را طور ی تغییر می‌دهد که حتی اگر تخمکی آزاد شود، نتواند در رحم به رشد خود ادامه دهد.

 قرص‌های پیشگیری منافع دیگری هم دارند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که قرص‌های ضدبارداری می‌توانند خطر سرطان‌ تخمدان و رحم را کاهش دهند، علائم شدید سندروم پیش‌قاعدگی را تخفیف دهند، خطر ابتلا به ام‌اس را بکاهند، و از ریزش مو جلوگیری کنند.

 پژوه‌شی در سال 2007 در انستیتو کارولیسنکایا در سوئد نشا نداد که قرص‌های ضدبارداری را می‌توان برای درمان زنان مبتلا پراشتهایی عصبی (بولیمیا)‌ به کار برد.

 بیماران مبتلا به جوع در این بررسی میزان بالاتر هورمون جنسی مردانه و مقدار کمتر هورمون جنسی زنانه استروژن نسبت به گروه شاهد داشتند. پژوهشگران با درمان بیماران با قرص ضدبارداری استروژن توانستند میزان تستوسترون خون آنها را کاهش دهند.

این بررسی نشان داد نیمی از افرادی که با این شیوه درمان شده بودند،‌ تمایل کمتری به خوردن قند و چربی نشان داده‌اند،‌ و پس از سه ماه گرسنگی آنها کاهش یافته بود. سه نفر از 21 فرد مبتلا پس از درمان دیگر علائم پزاشتهایی را نشان ندادند.

 خطرات

 قرص‌های ضدبارداذب اثرات منفی هم می‌توانند داشته باشند. رابطه میان قرص‌های ضدبارداری و خطر لخته شدن خون و سکته مغزی کاملا ثابت شده است، و این خطر در صورتی که زن سیگاری و بالای 35 سال باشد،‌ به شدت افزایش می‌یابد.

 به علاوه بررسی‌ها در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که قرص‌های ضدبارداری ممکن است رشد عضلات در زنان جوان مختل کنندف خطر سرطان پستان را در زنان پیش از دوران یائسگی بیفزایند، و خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهند( این خطر 10 سال پس از قطع قرص به حالت عادی باز می‌گردد.)

همچنین قرص ضدبارداری ممکن است با پروتئینی که با اتصال تستوسترون اندک موجود در بدن زنان آن را از دسترس بدن آنها دور نگه می‌دارد، تداخل کند، ‌و در دراز مدت باعث اختلال میل و فعالیت جنسی در آنها شود.

  در نهایت کارآیی و سهولت مصرف این قرص‌ها آنها را برای برخی از زنان ایده‌آل می‌کند و در مقابل خطرات بالقوه آنها برای سلامتی باعث می‌شود برخی از زنان از این شیوه پیشگیری استفاده نکنند.

LiveScience

کد خبر 89660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز