چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین نوزادی در جهان که با استفاده از یک شیوه جدید لقاح مصنوعی بر مبنای غربالگری تخمک به وجود آمده بود،‌ در انگلیس به دنیا آمد

 این شیوه جدید که دانشمندان انگلیسی آن را ابداع کرده‌اند،‌ می‌تواند نسبت بقای رویان های کاشته‌شده در رحم را تا دو برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این نوزاد که الیور نام دارد از یک مادر 41 ساله در انگلیس به دنیا آمد که تا 13 بار لقاح آزمایشگاهی (IVF) به طور ناموفقی روی او انجام شده بود.

 این تکنیک جدید که که نوع جدیدی از "هیبریدیزاسیون ژنومی مقایسه‌ای" (CGH)  به نام  CGH آرایه‌ای (Array CGH) است، این امکان را ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود تخمک‌های انتخاب‌شده برای لقاح مصنوعی دارای شمار طبیعی از کرموزوم‌ها هستند،‌ و به این ترتیب احتمال بارداری موفق افزایش می‌یابد.

CGH یک روش سیتوژنتیکی است که به کمک آن می‌توان اضافه‌شدن یا حذف محتوای DNA در کرموزوم‌ها را تشخیص داد.

سایمن فیشل، مدیر گروه باروری CARE که بر استفاده از این شیوه جدید نظارت داشت، در این باره گفت: "ناهنجاری‌های کرموزومی نقش عمده‌ای در ناتوانی در باردارشدن دارند."

به گفته او تجزیه و تحلیل کامل کروموزونی تخمک‌ها می‌تواند احتمال موفقیت بارورشدن را در  زوج هایی که سقط جنین‌های مکرر داشته اند یا درمان‌های IVF قبلی در آنها شکست خورده است، افزایش می‌دهد.

این روش همچنین ممکن است به پیشگیری از نقائص هنگام تولد در نوزادان کمک کند.

 بررسی‌ها نشان داده‌اند که شایع‌ترین علت ناکامی در IVF شمار غیرطبیعی کروموزوم‌ها در تخمک‌های مورد استفاده است.

 به گفته فیشر تا نیمی از تخمک‌های زنان جوانتر و تا 75 درصد تخمک‌های زنان بالای 39 سال از لحاظ کروموزومی غیرطبیعی هستند.

شیوه جدید غربالگری سریع‌تر از CGH عادی است، چرا که در این روش لازم نیست رویان‌ها منجمد شوند.

 در مورد اولیور‌، هشت تخمک از مادر مورد آزمایش قرار گرفت و تنها دوتای آنها از لحاظ کرموزومی طبیعی بودند. یکی از این دو تخمک طبیعی رویانی را ایجاد کرد که نهایتا به تولد اولیور انجامید.

 سلول‌های انسان 46 کروموزوم دارند، 23 کروموزوم از هر یک از والدین. در جریان تولید تخمک،‌ نیمی از کرموزوم‌ها آن خارج شده و تعداد کروموزوم‌های آن نصف می‌شود تا جای برای 23 کروموزم اسپرم باز شود و در جریان لقاح، سلول تخم و رویان به وجود آید.

 23 کروموزومی که از تخمک خارج شده‌اند، ساختاری به نام "جسم قطبی" تشکیل می‌دهند که کروموزم‌های آن تصویر آینه‌ای کروموزوم‌های باقیمانده در تخمک است.

در روش "CGH آرایه‌ای" همین ساختار - جسم قطبی- برای بررسی تعداد کروموزوم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تعداد کروموزوم‌ها در این جسم قطبی خیلی کم یا خیلی زیاد باشند،‌ پزشکان متوجه می‌شوند که تخمک برای استفاده مناسب نیست.

کد خبر 89444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز