چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: 12 شهریور؛ هنگامه رای اعتماد یا عدم‌اعتماد است.

وزیران پیشنهادی دولت که 5 روز مداوم در مجلس حضور یافته بودند پس از بررسی صلاحیت 2 وزیر باقیمانده و استماع آخرین دفاع رئیس‌جمهوری از فهرست پیشنهادی‌اش، صحن را ترک می‌کنند تا نمایندگان رای‌گیری را انجام دهند.

آنچه در این روز رخ می‌دهد رای مستقل مجلس است؛ هر‌چند استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای کسب رای اعتماد، در دقایقی باعث بروز حاشیه‌هایی در مجلس شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری رئیس‌جمهوری که همچون روز سه‌شنبه، 11 شهریور  نیز در صحن علنی مجلس حاضر نشد، امروز باید برای ایراد آخرین دفاعیات از فهرست پیشنهادی پشت تریبون برود.

محمود احمدی‌نژاد البته بعدازظهر 12 شهریور نیز نشستی با خبرنگاران برگزار می‌کند تا بلکه حرف‌هایی هنوز وجود داشته باشد؛ هم برای وزیرانی که احتمالا از مجلس رای نگرفته‌اند و هم برای مجلسی که به وزیرانش رای نداده است.

گفته می‌شد چهراشنبه برگه‌هایی در بین نمایندگان توزیع شده است که  محتوی آن نقل قول از رهبری در حمایت از فهرست پیشنهادی بود. علی مطهری نماینده مردم تهران نخستین کسی بود که وقتی در مقام دفاع از کامران دانشجو وزیر پیشنهادی علوم در مقابل جایگاه هیات رئیسه ظاهر شد، نقبی به این اتفاق حاشیه‌ای زد و از آن پرده برداشت. 

او در پایان نطقش اینگونه بیان کرد: «به حرف‌هایی که گفته می‌شود که رهبر فرمودند به کسی رای بدهیم یا ندهیم توجه نکنید. برای اینکه اساسا این حرف‌ها با فلسفه وجودی مجلس منافات دارد، ما صرفا اگر صدای رهبری را بشنویم یا دست خط ایشان را ببینیم می‌پذیریم».

ساعتی از نطق علی مطهری نگذشته بود که این بار غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی که تاکید می‌کرد جنس تذکرش متفاوت از جنس تذکراتی است که در 4 روز اخیر مدام در مجلس تکرار می‌شود، به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه استناد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند بنده اگر چیزی لازم بدانم به صراحت اعلام می‌کنم و رهبری نیاز به سخنگو ندارد و اگر هم نظری داشته باشم که لازم ندانم آن را اعلام کنم برای شما حجت نیست، شما در انجام وظایف‌تان باید به حجت دست پیدا کنید.

وی با تاکید بر اینکه باید شأن مجلس حفظ شود، افزود: نمایندگان این همه برای بررسی سوابق کاری وزیران پیشنهادی وقت صرف می‌کنند تا کارآمدی آنها را برای وزارتخانه‌ها بررسی کنند تا به حجت دست یابند و به آنها رای دهند. قطعا صرف وقت در این زمینه عقلایی است و اگر غیر از آن باشد و انعکاسی که این موضوع پیدا کرده، به معنای وقت تلف کردن است.

شایعه دست به دست شدن دست نوشته‌ای از رهبر معظم انقلاب مبنی بر تایید کابینه، آنچنان فضای صحن علنی را تحت‌تأثیر قرار داده بود که گفته شد عده‌ای از نمایندگان به رئیس مجلس مراجعه کرده و خواستار مشخص کردن صحت و سقم آن شده‌اند، اما علی لاریجانی نه در جلسه صبح و نه در جلسه بعدازظهر اصلا به این موضوع اشاره‌ای نکرد.

شاید اگر نطق مخالف حشمت‌الله فلاحت پیشه در آغاز جلسه علنی دیروز نبود و اگر نطق سیدرضا اکرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور نبود می‌شد گفت حتی جنس نطق‌های مخالف نمایندگان نیز به نسبت نطق‌هایی که روز سه‌شنبه ایراد شد، تفاوت کرده است. از آن جهت که به غیراز نطق این 2نماینده، دیروز نمی‌شد نطقی پیدا کرد که مجلس را از همهمه بازدارد و صحن را به سکوت فرو ببرد.

فضای مجلس را البته طنزپردازی‌های آقای رئیس از رخوت بیرون می‌کشید. بعد از شمس‌الدین حسینی گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد که به مانند سلفش داوود دانش جعفری، نطقش را به یک بیت شعر ختم کرد، وزیران پیشنهادی دیگر و البته ناطقان موافق و مخالف نیز اشعاری را چاشنی نطقشان می‌کردند.

این اتفاق، سوژه علی لاریجانی برای به شور آوردن مجلس و رفع خستگی نمایندگان شده بود تا آنجا که وقتی به کوهکن که از وزیر پیشنهادی کشور دفاع می‌کرد، اعلام شد 40 ثانیه بیشتر وقت ندارد، لاریجانی خطاب به وی گفت: شعری در این 40 ثانیه بگو.

صحنی ناامن برای محرابیان

جالب بود به غیر از فلاحت‌پیشه که در مقام مخالف پرونده ثبت غیرقانونی اختراع اتاق امن زلزله را برای محرابیان رو کرد، دیگر مخالفان و حتی موافقان وی نیز در مقام دفاع کنایه‌ای، به‌اصطلاح «اتاق امن» می‌زدند.

فرهاد تجری در مقام مخالف گفت: «صنعتگران کشور با زلزله اقتصاد جهانی نیاز به خانه امنی دارند که امیدواریم محرابیان این خانه امن را برای آنان فراهم کند».ابراهیم نکونام نیز در مقام دفاع از وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: «گمان می‌کنم محرابیان خانه امن مافیای صنعت و معدن را هدف قرار داده است».

محرابیان درباره ثبت غیرقانونی اختراع اتاق امن زلزله به نام خود با اشاره به اینکه این اختراع را بعد از زلزله بم انجام داده گفت: در فرایند بررسی و اظهارنظرهای انجام شده در رابطه با بحث اتاق امن هر چند که هیچ‌گونه چشمداشتی از این طرح وجود نداشت.

البته آن دوستی که ایده‌ای داده نیز فرد محترمی است. از این‌رو اگر طی این فرایند حقی از بنده ضایع شده بنده از حق و حقوق خود گذشته‌ام، اگر در این زمینه حقی از کسی ضایع شده است بنده این تعهد را می‌دهم که حقوق این عزیزان بررسی شود و به حقوق آنها رسیدگی شود.

فرزاد سلیمی مخترع این طرح در زلزله رودبار 75تن از بستگان خود را از دست داده است. اخیرا دادگاهی به‌نفع وی و علیه محرابیان حکم داده بود.

لاریجانی برای دانشجو نطق کرد

یکی دو روزی مانده به فرصت بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس، شایعه‌ای درباره صحت و سقم مدرک کامران دانشجو مطرح شده بود. دیروز وقتی دانشجو از فرصت خود برای دفاع استفاده می‌کرد و بیشتر به برنامه‌هایش می‌پرداخت علی لاریجانی با اشاره به اینکه از کمیسیون آموزش خواسته است تا درباره مدرک وی بررسی‌های لازم را انجام دهد، خاطر نشان کرد: صحت مدرک دانشجو برای ما مسجل شده است.

رئیس مجلس توضیح داد: آقای دانشجو در مقطعی که در انگلیس تحصیل می‌کردند، دو هفته وقت برای دفاع داشتند اما به خاطر فضایی که درخصوص سلمان رشدی به‌وجود آمده بود و راهپیمایی‌هایی که صورت گرفت، ایشان را از انگلیس اخراج کردند، این در حالی است که فقط مرحله‌ دفاع آقای دانشجو در آن دانشگاه باقی مانده بود.

لاریجانی افزود: آقای دانشجو مرحله‌ دفاع را در ایران با حضور اساتید برجسته انجام داده است و مدرک هم گرفته است.البته محور مخالفت ناطقان مخالف، حوادث و حاشیه‌های انتخاباتی بود که کامران دانشجو ریاست ستاد آن انتخابات را به‌عهده داشت.

قسیم عثمانی نماینده سردشت به رابطه او با علی کردان وزیر عزل شده اسبق کشور اشاره کرد و گفت: در موقع استیضاح علی کردان تنها کسی بود که او را همراهی می‌کرد گفت: آیا مناسب است که معاون کردان امروز در صدر وزارت علوم بنشیند؟ وی خطاب به دانشجو گفت: آقای دانشجو شما یک بار در دوره انتخابات به ناحق شهید شدید نباید یک بار دیگر اینجا و در مجلس شهید بشوید! امین شعبانی نماینده مردم سنندج نیز با بیان اینکه دانشجو به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات خوب عمل نکرده است از وی پرسید: شما که در حوادث کوی دانشگاه سکوت کردید چه تضمینی است که در دوره وزارت خود نسبت به دانشگاه و دانشجو حساسیت داشته باشید.

وی خاطر نشان کرد: شما را به‌عنوان یک فرد کاملا سیاسی و انتخاباتی می‌شناسند نه یک فرد علمی. آیا باید پاداش انتخابات از محل دانشگاه پرداخت بشود، چرا شما در پست‌های سیاسی معرفی نشدید. اما وزیر پیشنهادی علوم موافقان دست و پابسته‌ای نیز نداشت.او علی مطهری و حسن نوروزی را  به عنوان موافق  پشت سر خود داشت.

100 برنامه بدون چارچوب

در جلسه‌ای که مجلس برای استیضاح علی کردان وزیر اسبق کشور ترتیب داده بود علی مطهری جرقه را زد و بیژن نوباوه آتشین نطقی ایراد کرد. مطهری در نخستین روز از بررسی فهرست پیشنهادی هیات وزیران، درباره سید محمد حسینی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود او قبل از اینکه چهره‌ای فرهنگی باشد چهره‌ای جناحی و حزبی است.

این نماینده مردم تهران دیروز در جلسه علنی در مقام مخالف با حسینی ظاهر نشد اما نوباوه باز نطقی گیرا در مخالفت با گزینه پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ایراد کرد.

نوباوه از حسینی اینگونه سؤال کرد: شما نزدیک به ‌100 برنامه اعلام کرده‌اید، در حالی که همه راهبرد و استراتژیک است، باید گفت برنامه چارچوب می‌خواهد. شما در کدام یک از مواردی که نوشته‌اید چارچوب اعلام کرده‌اید.

وی افزود: آیا 4 سال باید بگذرانید و بعد مرتب با این مسائل درگیر باشیم، سپاه پاسداران امروز می‌گوید بحث نظامی جداست و جنگ دشمن علیه ما جنگ نرم است، آیا برنامه‌های شما در وزارت ارشاد کافی است و پاسخگوی هجمه وسیع دنیا علیه کشور ماست.

هر جا سخن از حوزه فرهنگ و هنر است تمام دنیا وارد شده است. امروز هالیوود به‌عنوان ابزار سلطه سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کند آیا برنامه‌هایی که ارائه کرده‌اید از نظر شما کافی است.

نوباوه خطاب به گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال یک سال و نیم است که با وزارت ارشاد در مورد نگارش قانون مطبوعات درگیر هستیم و تاکنون نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. در این مورد شما چه قانونی می‌خواهید ارائه کنید که پس از گذشت 6 ماه یا یک و دو سال شاهد تدوین قانون باشیم؟

محسن کوهکن نیز در دفاع از حسینی گفت: دکتر حسینی فردی پیگیر و با قدرت تعامل بالاست، کسی که به وزارت فرهنگ می‌رود باید برای تامین اهداف، نگاهی عمیق به سمت حوزه و مراجع و نگاهی داشته باشد که شرع مقدس دارد و یک نگاه علمی و کاملا هماهنگ با واقعیت‌های جامعه به بخش‌های مختلف هنر داشته باشد.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود، حسین گروسی نماینده مردم شهریار و عفت شریعتی نماینده مردم مشهد از دیگر موافقان گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

بحث اشتغال و کار سخت شیخ الاسلامی

عبدالرضا شیخ الاسلامی با مخالفانی که داشت به‌نظر می‌رسد کار چندان آسانی برای عبور از سد مجلس ندارد. موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد،  برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار را در حد آمال و آرزو دانست.

نصرالله ترابی نماینده‌ مردم شهرکرد،  نیز در مقام مخالف با تاکید بر افزایش تعداد بیکاران طی 4سال گذشته از وزیر پیشنهادی کار و امور اجتماعی،  پرسید: ایشان با چه توجیهی در شرایط رکود جهانی و کنونی ایران می‌خواهند سالانه ‌٩١٤ هزار شغل جدید ایجاد کنند.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین و اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد دیگر ناطقان مخالف علی‌شیخ‌الاسلامی بودند. سیروس برنا نماینده مردم بروجن،  علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران و سیدعلی ادیانی نمانیده مردم قائمشهر از موافقان شیخ الاسلامی بودند که به استناد برنامه هایش از وی دفاع کردند.

یک پیام به داخل و خارج

با وجود تمام کسالتی که در نوبت صبح و در ساعاتی از نوبت بعدازظهر بر مجلس حاکم شده بود وقتی نوبت بررسی صلاحیت مصطفی محمد نجار گزینه پیشنهادی وزارت کشور رسید،  مجلس متمرکزتر کار خود را ادامه داد.

نجار وزیر دفاع دولت نهم باید سکان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور را به عهده بگیرد. او هم مخالفان مصصمی داشت هم موافقانی با نفوذ.روح‌الله جانی عباسپور    نماینده آوج و بوئین زهرا در مجلس سابقه نظامی گزینه پیشنهادی وزارت کشور را نشانه توانمندی وی خواند و خاطرنشان کرد: وزیران کشور و خارجه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز در مقاطعی نظامی بوده‌اند.

دقیقا از همین موضع سیدرضا اکرمی با بیان اینکه نظامیان به سیاست ممنوع الورود هستند،  از نمایندگان خواست سکان مدیریت سیاسی کشور را به نجار که یک نظامی است نسپرند.

جمشید انصاری رئیس کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت مجلس نیز با بیان اینکه در گذشته روحانیون برجسته در این وزارتخانه وزیر بوده‌اند خاطرنشان کرد: به‌کارگیری یک نظامی ارشد در این وزارتخانه یک پیام به داخل و خارج است که ما مسائل سیاسی اجتماعی را به سطح امنیتی نظامی ارتقا می‌دهیم.

البته مدافعان نجار نیز از چهره‌های با نفوذ مجلس بودند. طیبه صفایی و محسن کوهکن در دفاع از نجار نطق کردند.

روز  پنجم

نیکزاد وزیر پیشنهادی مسکن تنها چهره‌ای بود که دیروز در مجلس مخالف نداشت. به این ترتیب مجلس صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی را تا روز پنجم بررسی کرد و امروز موافقان و مخالفان نیز درباره 2 وزیر دیگر بحث می‌کنند.

شاید علی‌آبادی گزینه پیشنهادی وزارت نیرو با سابقه‌ای که در سازمان تربیت بدنی و در عرصه ورزش به جای گذاشته است یا مسعود میرکاظمی گزینه پیشنهادی وزارت نفت با تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره این وزارتخانه وجود دارد کمی بدشانس بودند که کارشان به روز آخر کشیده است.

این دو گزینه و وزارتخانه‌هایشان در روزهای اخیر کم خبرساز نبوده‌اند. جلسه علنی صبح امروز نیم ساعتی زودتر شروع می‌شود و تا قبل از ظهر مجلس تکلیف 21 وزیر کابینه را با رای گیری مشخص می‌کند. امروز مشخص می‌شود که کدام گزینه‌ها  در جمع هیات وزیران دولت دهم قرار گرفته‌اند و برای کدام گزینه‌ها رئیس‌جمهوری باید پست  دیگری را در نظر بگیرد.

کد خبر 89437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز