همشهری آنلاین: جویدن آدامس‌های بدون قند ممکن است راهی ساده برای مادران جدید پس از سزارین باشد،‌ تا حرکات روده‌‌شان را بازیابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در یک بررسی بوسیله پژوهشگران مصری بر روی گروهی از زنان که تحت سزارین قرار گرفته بودند، نشان داده شد که جویدن آدامس پس از این عمل به این زنان کمک می‌‌کند حرکات طبیعی روده را بازیابند و زمان بستری آنها در بیمارستان کاهش یابد.[نکته بهداشتی روز: پس از سزارین]

عمل سزارین مانند هر عمل جراحی شکمی دیگری باعث می‌شود که کارکرد روده دچار وقفه شود و فرد به تجمع گاز و یبوست دچار شود به گفته این پژوهشگران اثر مفید جویدن آدامس ممکن است به این علت باشد که باعث ایجاد واکنش‌هایی در دستگاه عصبی و آزادی هورمون‌های گوارشی می‌شود که فعالیت روده را تحریک می‌کند.

به گفته پژوهشگران مصری کاهش زمان بستری‌شدن در بیمارستان امتیاز مهمی به خصوص در کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود که منابع بهداشتی حدودی دارند.

 این بررسی برر وی 200 زن که با بیهوشی عمومی تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، انجام شد.[نکته بهداشتی روز: نقاهت پس از سزارین]

نیمی از این زنان به طور اتفاقی پس از به هوش آمدن آدامس می‌جویدند و نیمی دیگر تنها مراقبت‌های معمول را دریافت می‌کردند،‌ از جمله واداشتن بیمار به بیرون از بستر و راه رفتن تا روده‌ها زودتر به کار بیفتند.

 زنانی که در گروه آدامس قرار داشتند،‌ یک تکه آدامس را برای 15 دقیقه هر دو ساعت می‌جویدند.

 در نهایت پژوهشگران دریافتند که زنانی که آدامس می‌جویدند، سریع‌تر فعالیت روده خود را به دست می‌آورند. به طور میانگین این زنان 21 ساعت بعد از عمل حرکات روده‌شان را بازیافتند،‌در حالیکه در گروه شاهد این زمان 30 ساعت بود.

 زنانی که آدامس می‌جویدند،‌ همچنین بیمارستان را زودتر ترک کردند- حدود 41 ساعت زودتر به طور میانگین- در مقایسه با 50 ساعت در گروه کنترل.

 البته با توجه به اینکه این بیماران همگی با بیهوشی عمومی سزارین شده بودند،‌ این سوال باقی می‌ماند که در مواردی که از بیحسی نخاعی برای سزارین استفاده می‌شود،‌ نیز آیا آدامس جویدن این اثرات مفید را ایجاد می‌کند یا نه.

کد خبر 89412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز