چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: رویت هلال ماه رمضان شور و شعفی فراوان را نزد مسلمانان جهان ایجاد می‌کند

آن ها خود را آماده می‌کنند تا به میهمانی خدا بروند. در این بین شب‌های این ماه مبارک نیز برای خود حال و هوایی دارد. مساجد و مراکز مذهبی شب‌ها مملو از جمعیت مشتاقی است که برای عبادت، دعا و راز و نیاز به درگاه الهی گردهم جمع می‌شوند. رمضان شب‌هایش هم باصفاست.

ماه مبارک رمضان شب‌های باصفایی دارد. بسیاری از مسلمانان جهان عاشق و شیفته شب‌های این ماه عزیز هستند. در این شب‌ها مردم آرام‌تر هستند و قلب‌هایشان مالامال از محبت. در عین حال باید سری هم به کوچه و خیابان‌ها زد. در شهرهایی که مسلمانان در آن‌ها در اقلیت قرار دارند، کوچه‌ها و محلات مسلمان‌نشین چنین صفایی به‌خود می‌گیرند.

در شهرهای اسلامی هم سراسر شهر خصوصاً اطراف مساجد و مراکز مذهبی و زیارتی می‌توان مردم را دید که با  شور و هیجان در تردد هستند. این شب‌ها فرصت بسیار خوبی است که کمی از درگیری‌ها و مشغله‌های روزمره جدا شد و فکر را آزاد کرد. ماه رمضان به‌گونه‌ای است که گویا دوست دارید در آن همیشه خوب باشید و حرف‌های دلنشین بزنید.

 رمضان ماهی است که تمامی مسلمانان احساس می‌کنند بیش از پیش به عرش الهی نزدیک شده‌اند. وقتی وارد مراکز مذهبی یا اماکن متبرکه شوید، جمعیت موج می‌زند. بسیاری در حال عبادت و دعا هستند و دقایقی را برای خود خلوت کرده‌اند، عده‌ای نیز آماده می‌شوند تا عبادت را آغاز کنند.

سوریه

مسلمانان سوریه نیز مانند بسیاری دیگر از مسلمانان جهان سعی می‌کنند تا ماه مبارک رمضان را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند. در این بین  جوانان فعالیت خود را چند برابر کرده و ضمن خواندن سرودهای دینی و اذان مغرب به‌صورت گروهی، مراسم سماع نیز اجرا می‌کنند.

 این  رسم  حدود 400سال است در سوریه سابقه دارد. این گروه‌ها سرودهای دینی را در کشورهای اسلامی به اجرا درمی‌آورند و گاهی اوقات با دعوت کشورهای دیگر به اروپا، آمریکا و استرالیا سفر می‌کنند تا برنامه‌های خود را در این قاره‌ها برگزار کنند. آن‌ها حتی سفره‌های افطار نیز پهن کرده و بسیاری از روزه‌داران را میهمان می‌کنند.

 شب‌های رمضان برای آن‌ها که در منازل خود هستند نیز جالب است.مجموعه‌های تلویزیونی این ماه در سوریه با طرح موضوعات مهم و متنوع  در ساعت‌های مختلف پخش می‌شود. مسایلی مانندخشونت، موادمخدر و فقر ازجمله موضوعات مطرح شده در این سریال‌هاست.

هندوستان

مسلمانان هندوستان که جمعیت‌شان بیش از 150میلیون نفر است هم برای خود رسم و رسومی در ماه مبارک رمضان دارند. هندی‌ها مساجد را آذین‌بندی و چراغانی می‌کنند که زیبایی آن شب‌ها به‌مراتب مشخص‌تر از روزهاست. به‌رغم آن‌که مساجد به‌ هنگام اذان ظهر هم شلوغ هستند، اما برای اقامه نمازهای مغرب و عشا در بسیاری از مساجد جای سوزن انداختن نیست. بازار سخنرانی‌های مذهبی پس از نماز مغرب داغ است.

 رستوران‌هایی که مسلمانان آن‌ها را اداره می‌کنند، در طول روزهای ماه مبارک رمضان بسته است و تنها پس از افطار آن‌ها را می‌توانید با مشتریان زیادی ببینید که در کنار غذاهای معمول، افطاری نیز می‌خورند. در این میان سحرخوانان نیز در هند نقش برجسته‌ای دارند. این افراد پیش از نماز صبح مردم را از خواب بیدار می کنند و با به پایان رسیدن ماه رمضان از آن‌ها هدیه دریافت می‌کنند!

 در شب قدر نیز تعدادی از جوانان به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌آیند و درهای منازل را زده و آن‌ها را برای احیای شب های قدر درماه مبارک رمضان صدا می‌کنند و قداست این ماه را یادآور می‌شوند.

مالزی

 در کشوری که بیش از 60درصد از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، شب‌های ماه مبارک رمضان جذابیت‌های خاص خود را دارد. ماه رمضان با رسمی جالب نزد مالزیایی‌ها آغاز می‌شود. در شب بیست‌ونهم‌شعبان برخی از افراد به‌منظور رؤیت هلال ماه رمضان از خانه خارج می‌شوند و پس از این‌که ماه رمضان از طریق رسانه‌های گروهی اعلام شد، مسلمانان به یکدیگر تبریک می‌گویند.

 تمامی مساجد در سراسر مالزی در طول شب به‌واسطه چراغانی می‌درخشند. با نزدیک شدن به زمان اذان مغرب همه مردم از کوچک و بزرگ در مساجد نزدیک خانه‌های خود جمع می‌شوند و زنان نیز برای افطار غذاهایی را مهیا می‌کنند. پس از این‌که مردان در مساجد نوشیدنی و خرما خوردند و نماز مغرب را ادا کردند، به خانه‌های خود بازمی‌گردند تا به همراه خانواده افطار کنند.

 سپس برای ادای نماز مجددا به مساجد می‌روند. آن‌ها پس از نماز به‌صورت گروهی یا انفرادی به خواندن قرآن می‌پردازند و هنگام استراحت میوه و حلوا می‌خورند. پس از آن مجالس درس‌های دینی برگزار می‌شود که معمولاً تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

ترکیه

در بسیاری از شهرها ازجمله استانبول مردم مراسم افطار خود را در نزدیک‌ترین فضای سبز نزدیک به یک مسجد بزرگ برگزار می‌کنند. در این شهر مردم در منطقه سلطان‌احمد و در نزدیکی مسجد معروفی به همین نام سفره‌های افطار خود را پهن می‌کنند. بازار فروش چای و شیرینی نیز در این مکان بسیار داغ است.

 افطار در کنار منظره باشکوه این مسجد زیبا برای مسلمانان ترکیه صفای خاصی دارد. البته بسیاری از مساجد در ماه مبارک از ازدحام بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر برخوردار هستند. هنگام سحر علاوه بر بانگ مناجات مساجد، براساس عادتی دیرینه و قدیمی سحرخوان به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان جهت خوردن سحری و اقامه نماز آواز سر می‌دهد.

 قرائت و بعضاً تفسیر قرآن در این ماه در مساجد پرشمار ترکیه بسیار رواج دارد و یک عادت بسیار زیبا این‌که کسانی که به مساجد می‌آیند ، سر سفره‌های افطاری و سحری می‌نشینند. با شروع ماه مبارک رمضان در استانبول نمایشگاه بزرگی از کتاب‌های اسلامی هم برگزار می‌شود. فعالیت‌ این نمایشگاه هر روز پس از نماز مغرب آغاز می‌شود.

لبنان

شب‌نشینی یا «سهره» سنت پابرجای همه خانواده‌های لبنانی در طول سال است که در ماه مبارک رمضان، رنگ بوی خاصی به‌خود می‌گیرد و به چندین شکل انجام می‌شود. بعضی‌ها دوست دارند شب‌های این ماه را در خانه خود بگذرانند و تا دیر وقت به‌خواندن قرآن، ذکر حدیث و تماشای برنامه‌های تلویزیونی بسیار متنوع شبکه‌های تلویزیونی بپردازند و بسیاری از آنان به ختم قرآن در ماه رمضان موسوم به «ختمه» اهمیت زیادی می‌دهند.

 بعضی از آنان نیز به همراه خانواده، دوستان و آشنایان جمع می‌شوند و به شب‌نشینی، گفت‌وگو، خوردن و آشامیدن انواع مختلف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌پردازند. سومین گروه از آنان نیز در مساجد و مراکز مختلف شهر جمع می‌شوند و به خواندن قرآن،  نماز، سرودهای دینی و مدیحه‌سرایی مشغول می‌شوند.

 خیمه‌های رمضانی هم در مناطق مختلف لبنان به‌چشم می‌خورند و در آن برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود که معمولا تا بامداد ادامه دارد. مساجد و خیابان‌های شهرهای مختلف لبنان، در ماه رمضان به شکل زیبایی تزیین می‌شود و جلسات دینی به اوج خود می‌رسد.

همشهری زندگی 

کد خبر 89384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز