سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلس در جلسه علنی صبح، به سرعت از 3‌وزیر عبور کرد تا در نوبت بعدازظهر با مداقه بیشتری روی چهره‌های بحث‌برانگیز فهرست پیشنهادی دولت توقف کند.

از همین رو بود برای خلیلیان، بختیاری و وحیدی وزیران پیشنهادی جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع هیچ نماینده‌ای، مخالف صحبت نکرد تا هنگامه بررسی صلاحیت حمیدرضا بهبهانی و فاطمه آجرلو و علی اکبر محرابیان وزیران راه و ترابری، رفاه و صنایع و معادن، بعدازظهری پرحاشیه رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری،‌ مجلس در روزی که رئیس‌جمهوری برخلاف 2 روز گذشته، در صحن علنی حاضر نشده بود، نوبت صبح را آرام پشت سرگذاشت ولی آنچنان که قابل پیش‌بینی بود در نوبت بعدازظهر هم برای بهبهانی و هم برای آجرلو برگ اخلاق را رو‌کرد؛

به‌طوری که علیرضا زاکانی در مقام مخالف از تغییر ساعت پروازهای چابهار به خاطر هماهنگی با کلاس‌های درس وزیر راه در این منطقه پرده برداشت یا از منبع درآمد 3 گانه بهبهانی برخلاف بند 7 میثاق نامه‌ای که وزرا با دولت امضا کرده‌اند سخن گفت.

سیدرضا اکرمی هم وقتی به‌عنوان آخرین مخالف وزیر پیشنهادی رفاه پشت تریبون رفت ادعا کرد که آجرلو در ذکر سوابق تحصیلی‌اش غلو کرده است. آجرلو در سوابق تحصیلی‌اش سطح 2 حوزه را ذکر کرده است اما به گفته اکرمی وقتی از او پرسیده می‌شود نام چند کتاب مربوط به این سطح حوزوی را ذکر کن، پاسخ می‌دهد: «من به این سؤال شما پاسخ نمی‌دهم».او در دفاعیات خودش هم به این سؤال پاسخ نگفت.

در گوشه و کنار مجلس شنیده می‌شد عده‌ای از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان تصمیم بر رد 6 یا 5 وزیر پیشنهادی گرفته‌اند. 

این شایعه وقتی مهر تایید گرفت که ابراهیم نکونام در مقام دفاع از وزیر پیشنهادی راه و ترابری خاطرنشان کرد: برخی دوستان در مجلس تلاش داشتند که تحمیل نظر داشته باشند و می‌گفتند 5 یا 6 نفر از وزیران پیشنهادی نباید رای بیاورند ولی این مجلس نشان داد که با چشم بینا تصمیم می‌گیرد.

به افطاری نروید

مذاکرات و رایزنی نمایندگان با یکدیگر نیز بازهم ادامه داشت. آنچنان که در 3 روز گذشته وجود داشت؛ محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس و صحنه گردان اصلی جلسات رای اعتماد، برخلاف روزهای گذشته دیروز در صندلی خود نشسته و نمایندگان به‌صورت دسته‌های چند نفره در کنار او جلسه می‌گذاشتند.

این اتفاق در نوبت بعدازظهر هم بارها تکرار شد طوری که لاریجانی یک‌بار مجبور شد از نمایندگان بخواهد دور باهنر را خالی کنند.در کنار رایزنی‌های درون صحن، سخنانی از ادامه رایزنی‌های دولتیان با نمایندگان نیز شنیده می‌شد.

شایعاتی درباره اهدای هدایایی به نمایندگان در مراسم ضیافت افطاری ریاست‌جمهوری شنیده شد. از همین رو بود که محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: هیأت رئیسه از نمایندگان خواسته است از شرکت در افطاری‌های خارج از محیط مجلس و ریاست‌جمهوری خودداری کنند.

وی شایعه واریز 100 میلیون تومان به حساب نمایندگان از سوی دولتیان در آستانه رای اعتماد به کابینه دهم را تکذیب کرد.

7 وزیر برای روز آخر

به این ترتیب مجلس در سومین روز جمعا صلاحیت 14 وزیر را بررسی کرد و بررسی 7 وزیر دیگر به امروز موکول شد. با این وضعیت اگر مجلس به همان روالی که در 2 روز گذشته پیش رفته است، پیش برود و بررسی صلاحیت این 7 وزیر را بتواند امروز تمام کند، تعیین تکلیف نهایی فهرست پیشنهادی به روز پنجشنبه موکول می‌شود. مجلس در این روز رای‌گیری 21 وزیر پیشنهادی را انجام می‌دهد.

البته محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تغییر در شیوه رای‌گیری نیز خبر داد.
وی گفت: براساس این شیوه جدید این بار به تعداد وزیران پیشنهاد شده یعنی 21 صندوق در ضلع جنوبی صحن مجلس تعبیه می‌شود و نمایندگان برای رای دادن، 21 کارت که روی هر کدام از آنها نام وزیر و وزارتخانه و 3 گزینه موافق، مخالف و ممتنع چاپ شده است را در اختیار خواهند داشت.

پیش از این برای هر یک از وزیران پیشنهادی به‌صورت جداگانه و با کارت‌های سفید(موافق)، کبود(مخالف) و زرد(ممتنع) رای‌گیری می‌شد.

نطق مصمم دستجردی

مرضیه وحید دستجردی تقریبا به تمام سؤالات پاسخ داد. از نقدهای جنسیتی که برخی نمایندگان در روزهای گذشته مطرح کردند تا دیدگاه مراجع به وزارت زنان. او تنها یک مخالف داشت. 

شاید دفاع علیرضا مرندی وزیر بهداشت ودرمان در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس کنونی کمیسیون بهداشت و درمان، در کنار نطق مصمم دستجردی، او را در ردیف وزیران دولت دهم قرار دهد.

آمارهایی که گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت از وضعیت بهداشتی کشور ارائه داد نشان داد که به حوزه کاری خود کاملا مسلط است آنچنان که خود نیز در پایان سخنانش گفت: « به قول برخی آقایان بی‌عرضه نبوده‌ام».

دستجردی افزود: با مسائل بهداشت و درمان از نزدیک آشنا هستم، مدیریت‌های زیادی هم انجام داده‌ام که ناموفق هم نبوده‌ام و ‌8 سال نیز در مجلس بوده‌ام. از این‌رو درصورت همکاری نمایندگان و رای اعتماد به بنده، مشکلات این حوزه را برطرف خواهم کرد.

در روزهای اخیر سخنانی مبنی بر مخالفت مراجع و علما با وزارت وزیران زن شنیده می‌شد. دستجردی اینگونه درباره این موضوع سخن گفت: افتخار این بنده حقیر این است که خود مقلدم و احکام دینم را از مرجعیت گرفته و می‌گیرم و بر این باورم که مواضع مراجع بزرگوار حوزه‌های علمیه برخاسته از دغدغه‌های دینی و احساس تکلیف شرعی است.

درصورتی که مورد حمایت مجلس واقع شوم و رای بیاورم مطمئنا عنایتی ویژه به رهنمودها و دغدغه‌های آن بزرگواران خواهم داشت و اگر موفق به این نشدم ذره‌ای از ارادتم نسبت به مرجعیت عالیقدر کاسته نخواهد شد و همچنان دعاگوی سلامتی و توفیق آنان خواهم بود.

تنها وزیر پردردسر نوبت صبح

محمد عباسی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون تنها گزینه‌ای بود که صبح دیروز تمام مخالفان و موافقانش صحبت کردند و خود از تمام فرصتش برای دفاع استفاده کرد. قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان وقتی در مقام مخالف پشت تریبون قرار گرفت جمله‌اش را اینگونه آغاز کرد: من در انتخابات ریاست‌جمهوری به آقای احمدی نژاد رأی نداده‌ام اما مخالفتم با وزیرانش در ادامه آن مخالفت نیست.

به غیر از عثمانی، جواد جهانگیرزاده از عملکرد 3ساله عباسی در دولت نهم انتقاد کرد. از سوی دیگر فرهاد دلق‌پوش نماینده آستارا، لاهوتی نماینده لنگرود، محمدی نماینده اردبیل و عباسی نماینده رودسر در صف ناطقان موافق قرار گرفتند.

عدم‌هماهنگی برنامه‌ها با شعارها در طول دوره‌ای که محمد عباسی در دولت نهم پست وزارت تعاون را به‌عهده داشت، ناکارآمد بودن برنامه‌های جدید استدلال‌های مخالفان برای مخالفت با وزیر تعاون بود. از سوی دیگر توجه به بخش آموزش و پژوهش تعاون و نگاه به نیازهای جوانان در حوزه اشتغال از جمله استدلال‌های موافقان وزیر تعاون بود.

سؤالات اختصاصی اسکندری

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در دولت نهم تا همین اواخر کار دولت نیز به‌خاطر مشکلات عدیده‌ای که در این وزارتخانه و برای امور کشاورزی کشور به‌وجود آمده بود، یک پایش در مجلس بود و یک پایش در وزارتخانه تا از یک سو به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد و از سوی دیگر امور کشاورزی کشور را رتق و فتق بخشد.

اما این مشکلات عدیده انگار فقط برای اسکندری وجود داشت. دیروز هیچ‌کدام از آن سؤالاتی را که نمایندگان از اسکندری می‌پرسیدند و او را تا پای استیضاح بردند، از صادق خلیلیان نپرسیدند. او دیروز هیچ مخالفی نداشت. به این ترتیب شاید خلیلیان را از همین حالا باید در ردیف وزیران دولت دهم قرار داد.

خلف الهام مخالفی نداشت

سیدمرتضی بختیاری که حالا باید او را استاندار سابق اصفهان نامید در پایان دفاعیاتش نقبی هم زد به عملکرد غلامحسین الهام در وزارت دادگستری. او ترجیح داد از سلف خود و از مرد کاره دولت نهم که تا‌کنون در دولت دهم هیچ سمتی نگرفته است تشکر کند.

بختیاری هم دیروز هیچ مخالفی نداشت و شاید او را هم باید در ردیف قبول شدگان آزمونی دانست که این روزها در ساختمان بهارستان در حال برگزاری است.

پیش‌بینی بروجردی درست از آب درآمد

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند روزی قبل از آنکه مجلس بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد را شروع کند در پاسخ خبرنگاری که از او پرسیده بود، فضاسازی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و رسانه‌های بیگانه درباره احمد وحیدی چه تأثیری در رأی مجلس دارد، گفته بود: این نوع فضاسازی‌ها تأثیر مثبتی برای وحیدی خواهد داشت. و پیش‌بینی درست از آب درآمد وقتی که طنین «مرگ بر اسرائیل» در هنگام نطق وحیدی در مجلس حاکم شد.

هادی قوامی، نماینده اسفراین تنها نماینده‌ای بود که در فهرست مخالفان ثبت‌نام کرده بود. او مخالفتش را پس گرفت و دلیلش را اینگونه عنوان کرد: به‌علت موضع‌گیری‌های شوم رژیم صهیونیستی نه تنها از مخالفت انصراف می‌دهم بلکه به وحیدی رأی خواهم داد.

شیفت عصر

جلسه بعدازظهر با بررسی صلاحیت وزیر راه و ترابری شروع شد. با حوادث هوایی که اخیرا رخ داده بود می‌شد پیش‌بینی کرد که حمیدرضا بهبهانی در کسب رای اعتماد از مجلس به مشکل خواهد خورد.

وقتی محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم در مقام موافق آمد و واردات 35 فروند هواپیما را به دوره یکساله بهبهانی نسبت داد یا از افزایش واگن‌های مسافربری و لکوموتیوها در دوره یکساله‌ای که بهبهانی وزیر راه شده است، سخن گفت، علیرضا زاکانی در مقام مخالف با ارائه آمار و اسنادی از همکارانش خواست که دقیق‌تر شوند و فقط به آماری که در برنامه‌های وزیران ذکر شده است بسنده نکنند.

زاکانی با اشاره به بحث جوان‌گرایی در برنامه‌های بهبهانی گفت:‌ در طول تصدی‌گری ایشان برخی از معاونان ایشان 33 سال سابقه کار داشته و یا برخی از عناصر بازنشسته را به کار گرفتند که این رویکرد با ادعایی که در برنامه‌شان برای نمایندگان ارائه کردند، منافات دارد.

وی با بیان اینکه آقای بهبهانی احداث 850 کیلومتر راه‌آهن ریلی در محور کرمان – زاهدان، اصفهان – شیراز را جزء عملکرد یکساله خود اعلام کرده است، عنوان کرد: این درحالی است که 228 کیلومتر محور اصفهان – شیراز یعنی محور اصفهان تا اقلید قبلا افتتاح شده بود، بنده نمی‌دانم که این چه دردی است که مسئولان کشور کارهای افتتاح شده قبلی را جزء کارهای خود اعلام می‌کنند.

زاکانی همچنین با بیان اینکه خرید 40 دستگاه لکوموتیو از دیگر عملکرد اعلامی آقای بهبهانی است، ‌گفت: خریداری 40 دستگاه لکوموتیو را اعلام می‌کنند اما در بررسی‌هایی که بنده انجام دادم متوجه شدم که حتی یک دستگاه نیز نخریدند.

وی خاطرنشان کرد: موافق آقای بهبهانی در این جلسه اعلام کردند که در طول مدت تصدی‌گری ایشان 37دستگاه هواپیما خریداری شده است، این در حالی است که آقای بهبهانی در گذشته از خرید 50 فروند هواپیما خبر داده بود که 37 فروند آن وارد شده است، اگر کسی اندک اطلاعی راجع به خرید هواپیما داشته باشد می‌داند که حداقل یکسال تا یکسال و نیم زمان برای عقد قرارداد و ورود یک هواپیما لازم است.

در طول تصدی‌گری یکساله ایشان در وزارت راه و ترابری میزان این هواپیماهای وارد شده 39‌فروند بوده است. از این 39 فروند، 14فروند ملکی و از قبل و نه زمان ایشان خریداری شده بود و در زمان ایشان وارد شده است، 25 فروند از این تعداد هواپیماها نیز استیجاری است که قرارداد استیجاری 4 فروند از این هواپیماها در زمان ایشان بوده است.

این اسناد مربوط به زیر مجموعه وزارت راه و ترابری است. بنده تعجب می‌کنم که چطور است ایشان فکر نمی‌کنند که چنین اسنادی دست خود مسئولان وزارت راه هم می‌رسد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: اگر تعداد هواپیماهای به کار گرفته شده و میزان صندلی اضافه شده را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این صندلی‌ها کمتر هم شده است.

3 هزار و 31 صندلی از رده خارج شده و 3 هزار و 16 صندلی در ناوگان به کار گرفته شده است، بنابراین نمایندگانی که دفاع می‌کنند بهتر است وقتی که از روی این نوشته‌ها مطالعه می‌کنند مقداری به پیرامون این برنامه‌ها دقت کنند واقعا این حرف‌ها، حرف‌های نادرستی است.

زاکانی البته درباره منابع حقوقی بهبهانی یا تغییر ساعات پرواز تهران- چابهار به خاطر آنکه وزیر راه کلاس‌هایش دراین منطقه در ساعت دیگری شروع می‌شد اشاره کرد که با دفاعیات نکونام همراه شد.

ابراهیم نکونام که نطقش در جلسه استیضاح علی کردان، یکی از تاثیرگذارترین نطق‌ها در رای عدم‌اعتماد به وزیر اسبق کشور بود دیروز از بهبهانی به‌عنوان شیخ الوزرا یاد کرد و گفت: آقای بهبهانی بگویید در یکسال چند سفر رفتید؟ دو تا سه ساعت در این شهرستان و آن شهرستان بودند و خودم دیدم که غذا را در ماشین خوردند.

چرا از واقعیت دفاع نکنیم؟ ما امروز وزیر کارا و متخصص می‌خواهیم. از سویی داد می‌زنند که فلانی جوان است، سابقه کار و تخصص ندارد و از سویی کسی که عمرش  در کار و تلاش و علم و اندیشه بوده را باید اینطور بگوییم؟

لاهوتی نماینده لنگرود و میرخلیلی نماینده میناب نیز از بهبهانی دفاع کردند. تامینی نماینده مردم رشت دیگر مخالف وزیر پیشنهادی راه بود.

کار سخت آجرلو

هم حشمت‌الله فلاحت پیشه و هم سیدرضا اکرمی نقدهای تندی به فاطمه آجرلو داشتند. اما گزینه پیشنهادی وزارت رفاه مدافعان مصممی هم داشت. فلاحت پیشه از نحوه دفاع آجرلو از صادق محصولی در جلسه رای اعتماد به وی سخن گفت.

به او یادآوری کرد که وی در مقام مخالف ظاهر شده است و از محصولی دفاع کرده است. وی همچنین سوابق تحصیلی آجرلو را برای تصدی وزارتخانه رفاه مناسب ندانست. فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و محمد حسین فرهنگی از آجرلو دفاع کردند.

آنها سوابق نمایندگی وزیر پیشنهادی رفاه و سوابق بسیجی او را محور دفاعیاتشان قرار دادند. شاید آجرلو با وضعیتی که دیروز در مجلس حکمفرما بود در کنار سوسن کشاورز یکی دیگر از گزینه‌های عدم‌اعتمادی مجلس باشد.

بررسی صلاحیت محرابیان نیمه‌کاره ماند

قرار بود در مخالفت با علی اکبر محرابیان گزینه پیشنهادی وزارت صنایع بازهم علیرضا زاکانی صحبت کند اما او وقت خود را به فولادگر داد تا با پیش کشیدن مباحث تخصصی وزیر پیشنهادی صنایع را به چالش بکشد. فلاحت پیشه نیز یکی از مخالفان محرابیان است.

قرار است او پرونده محرابیان درباره ثبت غیرقانون اتاق امن زلزله را پیش بکشد. بررسی صلاحیت محرابیان به خاطر پایان وقت دیروز به امروز موکول شد.

کد خبر 89323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز