دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: شاید دومین جلسه رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی دولت، چندان روز سختی برای رئیس‌جمهوری نبود

اما آنچنان که از قراین پیداست وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد دهم شهریور در مجلس روز چندان آسانی نخواهند داشت.

اگر فرصت بررسی صلاحیت فاطمه آجرلو و علی اکبر محرابیان، وزیران پیشنهادی رفاه و صنایع و معادن در سومین روز از جلسات رای اعتماد پیش آید، مجلس قرار است برگ مهمی را روی میز بگذارد.

پرونده غیرقانونی اختراع اتاق امن زلزله برای محرابیان گزینه پیشنهادی وزارت صنایع، مشکل خواهد ساخت. نحوه دفاع آجرلو در جلسه رای اعتماد به صادق محصولی در آبان ماه سال گذشته، امروز مورد استناد مخالفانش قرار می‌گیرد.

حمیدرضا بهبهانی نیز که مرداد ماه سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفته است با وجود سقوط 2هواپیمایی که اخیرا و به فاصله یک هفته رخ داد، کار سختی برای عبور از سد مجلس خواهد داشت.

فرزاد سلیمی که اختراع اتاق امنش به‌صورت غیرقانونی به نام محرابیان ثبت شده بود و چندی پیش دادگاه به نفع وی رای داد روز گذشته به دعوت برخی نمایندگان به مجلس آمد تا مدارک و استناداتش را در اختیار نمایندگان مخالف محرابیان قرار دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که نحوه دفاع آجرلو از صادق محصولی را غیراخلاقی می‌داند، امروز اگر فرصت بررسی صلاحیت آجرلو پیش آید، قرار است در مقام مخالف به اتفاقی که آن روز پیش آمد اشاره کند.

در آن جلسه آجرلو، به نام مخالف پشت تریبون مجلس حاضر شد اما از در موافق درآمد. وی با وجود اینکه پس از نطقش 4 دقیقه زمان اضافی آورد، حاضر نشد این زمان را به مخالف دیگری بدهد.

به همین دلیل هم بود که علی مطهری روز یکشنبه و در نخستین روز از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، تاکید کرد: برخی وزرای پیشنهادی از 2 شاخصه‌ دیگر مورد قبول ریاست محترم جمهوری یعنی اخلاق و کارآمدی نیز بهره‌ کافی ندارند.

روز گذشته مجلس به بررسی صلاحیت سوسن کشاورز، رضا تقی‌خانی، حیدر مصلحی، شمس‌الدین حسینی، منوچهر متکی و مهدی غضنفری گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و بازرگانی پرداخت. نه به آن شدتی که در روز اول بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی وجود داشت اما باز هم رایزنی صحنه‌گردانان جلسات رای اعتماد و افراد بانفوذ مجلس با سایر نمایندگان دیده می‌شد.

حاشیه‌های روز آغازین جلسه رای اعتماد به جلسه دیروز هم کشیده شد آنچنان که احمد توکلی در آغاز جلسه علنی دیروز در تذکری آیین‌نامه‌ای به نطق خود و پاسخ رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور در نطق خود در جلسه رای اعتماد 3 بخش حرف من را تحریف کرد و یک نسبت ناروا نیز به من داد.

این نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری در نطق خود گفت که من گفته‌ام همه دانشجویان مخالفند یا با مردم نیستند درحالی‌که من گفته بودم وزیر پیشنهادی علوم رئیس ستاد انتخاباتی بود که آن ماجرای‌های تلخ را در پی داشت.

وی از نظر معترضان که گرچه اقلیتند اما جمع کثیری از مردم را تشکیل می‌دهند متهم اصلی است. البته بنده این اتهام را ناروا می‌دانم ولی احساس آن امری واقعی است. به‌نظر می‌رسد اکثریت دانشگاهیان جزو این دسته‌اند.

حال این سؤال مطرح است که وزارت چنین فردی به واگرایی دانشگاه و دولت کمک می‌کند یا به همگرایی؟

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد با اشاره به نطق من گفت: پس ما باید کسی را که با رمز تقلب تهران را به آشوب کشید، وزیر علوم قرار دهیم؟ درحالی‌که هیچگاه چنین چیزی نگفته‌ام بلکه تاکید کردم داشتن اعتقادات صحیح اسلامی، پایبندی و وفاداری به احکام اسلام و قانون اساسی و روحیه انقلابی و سلوک عقلانی از شروط لازمی است که با کارآمدی به کفایت می‌رسد.

توکلی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور گفت که من گفته‌ام چرا با من مشورت نمی‌شود و این در حالی است که هیچگاه چنین چیزی نگفته‌ام. من می‌گویم آقای احمدی‌نژاد که می‌گوید من با کودک 5 ساله و 10 ساله مشورت می‌کنم وقتی می‌خواهد برای ملت وزیر تعیین کند با مجلس هم مشورت کند.

در جلسه علنی روز گذشته وزیران ارتباطات و اقتصاد مخالفی نداشتند و برهمین اساس به‌نظر می‌رسد به راحتی از سد مجلس عبور کنند. شمس‌الدین حسینی گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد مرداد ماه سال گذشته نیز وقتی قرار بود به جای داوود دانش جعفری به وزارت اقتصاد برود و برای کسب رای اعتماد به مجلس آمده بود، نماینده‌ای در مخالفت با وی نطق نکرد و با رای بالا به این وزارتخانه رفت.

وزنه سنگین عباسپور

سوسن کشاورز حتی اگر از مجلس رای اعتماد نگیرد نامش ماندگار خواهد شد. او نخستین زنی است که مجلس صلاحیتش را برای تصدی پست وزارت بررسی کرد. شاید اگر علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مقام مخالفت با کشاورز ظاهر نمی‌شد، وزنه مخالفان و موافقان وی تقریبا برابری می‌کرد، اما نطق عباسپور چنان بود که شاید احمدی‌نژاد باید به فکر گزینه دیگری برای وزارت آموزش و پرورش باشد.

عباسپور که پیش از این نیز در نتیجه جلسات کمیسیون آموزش با سوسن کشاورز گفته بود او مناسب تصدی پست وزارت آموزش و پرورش نیست، روز گذشته با اشاره به تنها سابقه مدیریتی مرتبط کشاورز با وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خانم کشاورز تنها مسئولیت سازمان آموزش و پرورش استثنایی را داشته است.

بودجه این سازمان 12 میلیارد تومان بوده درحالی‌که بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش در سال 87، 10 هزار میلیارد تومان بوده است. آیا ایشان توانایی اداره وزارتخانه‌ای به این بزرگی را دارند؟

وی افزود: در ایران متأسفانه وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه بسیار متمرکز است چگونه می‌توان چنین وزارتخانه‌ای را به خواهری بسپاریم که مدت اندکی در این وزارتخانه مشغول به کار بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حرف‌هایی که وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش در ادوار گذشته به زبان آورده‌اند یادآور شد: حرف‌های خانم کشاورز با وزیران آموزش و پرورش قبلی در دولت نهم اعم از آقایان اشعری، فرشیدی و علی احمدی یکسان است و چیز جدید در آن وجود ندارد.

در سال‌های اخیر هم به‌علت نبود مدیریت منسجم و واحد و بادوام مشکلات آموزش و پرورش چند برابر شده است. ما نگرانیم که خانم کشاورز نیز به سرنوشت آقای فرشیدی دچار شود.

محمود فرشیدی پس از آنکه در دولت نهم، اشعری از مجلس رای اعتماد نگرفت، به وزارتخانه آموزش و پرورش رفت اما دیری نگذشت که از سوی رئیس‌جمهوری برکنار شد و به جای او علیرضا علی احمدی نشست.

آنچه در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مطرح بود فرار از نگاه جنسیتی بود و گاه از سوی برخی مدافعان مطرح می‌شد که تا‌کنون به حقوق زنان بی‌توجهی شده است. این سخن مورد تذکر ستار هدایتخواه قرار گرفت.

کار آسان وزیر

با قطعی سیستم پیامک‌ها و سایر اتفاقاتی که به‌ویژه در بحبوحه انتخابات و پس از آن رخ داد، شاید اگر محمد سلیمانی وزیر ارتباطات در دولت نهم، امروز نیز به‌عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه معرفی می‌شد مجلس در رای ‌اعتماد به او دچار تردید می‌شد اما رضا تقی خانی گزینه جدید وزارت ارتباطات به‌نظر می‌رسد کار چندان سختی برای گذر از سد مجلس نداشته باشد.

شاید تقی‌خانی خودش هم فکر نمی‌کرد که در مجلس مخالفی برایش نطق نکند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس وقتی نماینده‌ای برای مخالفت با یک وزیر ثبت نام نکند موافقان هم نمی‌توانند نطق کنند به همین دلیل تقی‌خانی دقایقی به تشریح برنامه‌هایش پرداخت و مجلس به سراغ گزینه بعدی رفت.

موافقان و مخالفان مصمم

قابل پیش‌بینی بود که وقتی نوبت بررسی صلاحیت حیدر مصلحی گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات می‌رسد، هم در ردیف موافقان و هم در ردیف مخالفان، با نفوذترین چهره‌های مجلس جمع شوند.

علیرضا زاکانی که بخشی از وقتش را به محمدرضا میرتاج الدینی داد، سید قدرت‌الله حسینی که او هم بخشی از وقتش را به روح‌الله حسینیان داد برای مصلحی موافق نطق کردند.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و جمشید انصاری رئیس کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت در ردیف مخالف برآمدند. اگرچه مخالفت کواکبیان از جنس «خاکستری» بود و بیشتر به طرح سؤالاتی از مصلحی اختصاص داشت.

کد خبر 89217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز