یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

گروه ورزشی: یک بار دیگر تصمیم برخی مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته انضباطی خبرساز شد.

گویا مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ، پرسپولیس و استقلال را حتی در بازی‌های خارج از خانه نیز میزبان برمی‌شمرند و تاکید کرده‌اند تبعات احتمالی جو ورزشگاه‌ها با توجه به پایگاه مردمی این دو تیم بر عهده باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خواهد بود. اما این موضوع خیلی زود و به نوعی دیگر با واکنش امیر واعظ آشتیانی همراه شد.

نه تنها مدیرعامل باشگاه استقلال که عباس انصاری‌فرد نیز در این‌باره واکنش منفی از خود نشان داد.

 به همین دلیل باشگاه‌هاى استقلال و پرسپولیس با ارسال نامه‌اى به سازمان لیگ فدراسیون فوتبال خواستار آن شدند که از این پس بلیت‌فروشى‌هاى این ۲ تیم در اختیار خود باشگاه‌ها قرار بگیرد و از طریق آن سازمان انجام نشود. این ۲ باشگاه در این نامه تاکید کرده‌اند که اگر این مسئله تحقق پیدا نکند، از حضور در ادامه لیگ فوتبال کنار مى‌کشند.

امیررضا واعظ آشتیانى، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران در این رابطه گفت: «این مسئله یک بلوف نیست و اگر مى‌خواهند ببینند که ما چقدر خواهان اجراى آن هستیم، مى‌توانند امتحان کنند. این نامه را بدون هیچ‌گونه تعارفى به مسئولان سازمان لیگ نوشتیم و از آنها خواستیم بلیت‌فروشى که حق مسلم یک باشگاه است را به ما بدهند و در صورتى که آنها از این کار استنکاف کنند، مطمئن باشند که استقلال از حضور در ادامه لیگ کنار خواهد کشید.

این خواسته ما را آنها می‌توانند یک تهدید یا یک نقد منصفانه و منطقى و یا هر چیز دیگر که مى‌خواهند حساب کنند، خودشان مى‌دانند اما مطمئن باشند که این اقدام ما یک بلوف تبلیغاتى نیست.» وى افزود: «یکى از معیارهای مربوط به درآمدزایى تیم‌ها در لیگ ایران و حضور در لیگ حرفه‌اى آسیا بلیت فروشى است. استقلال و پرسپولیس ۲ تیم پرطرفدار ایران و آسیا هستند که حتى کنفدراسیون آسیا هم بر پرطرفدار بودن این ۲ تیم تاکید داشته است.

نکته‌اى که وجود دارد این است که با این شرایط آنها مى‌توانند از طریق بلیت‌فروشى درآمدزایى کنند. در حال حاضر نحوه بلیت‌فروشى به همان شکل قدیمى از طریق سازمان لیگ و عوامل دیگر انجام مى‌شود که این شعار حرفه‌اى دادن و عملى غیرحرفه‌اى است. با این شرایط نه در ایران و نه در آسیا به هیچ‌جا نمى‌رسیم.»

واعظ آشتیانى با تاکید بر اینکه در حل این مشکل اولویت کار باشگاه استقلال حل آن از طریق گفت‌وگو و راه‌هاى منطقى و اصولى است، گفت: «بلیت‌فروشى توسط تیم‌ها مورد تاکید AFC است و آنها تاکید دارند این یکى از منابع درآمدزایى براى باشگاه‌هاست.

نمى‌توانیم تحمل کنیم که سازمان لیگ بخش قابل توجهى از بلیت‌ها را براى افراد دیگر به صورت رایگان توزیع کند، این درست نیست.» وى ادامه داد: «از مسئولان سازمان لیگ مى‌خواهم به صورت منطقى و منصفانه با این موضوع برخورد کنند. ما تنها مى‌گوییم حرفه‌اى شدن، حرفه‌اى شدن اما وقتى رفتار حرفه‌اى وجود نداشته باشد چیزى درست نمى‌شود. اینکه مسئولان سازمان لیگ تنها شعار حرفه‌اى بدهند و به فکر درآمدزایى براى سازمان خود از طریق بلیت فروشى تیم‌ها باشند، درست نیست. آقایان باید پرهیز کنند از اینکه درآمدزایى را تنها براى خود بدانند و بخواهند و نه براى باشگاه‌ها.»

مدیرعامل باشگاه استقلال یادآور شد: «تیم‌هاى استقلال و پرسپولیس در تمام ایران طرفدار دارند. ما به دنبال آن هستیم که مسئله بلیت‌فروشى براى تمام ایران در اختیار این ۲ تیم قرار گیرد و نه تهران چراکه در ایران نیم بیشتر هر ورزشگاه به طرفداران این ۲ تیم اختصاص دارد. اگر تیم‌هاى شهرستانى نیز خواهان آن هستند که بلیت‌فروشى نیم دیگر استادیوم‌هایشان به آنها تعلق گیرد، آنها نیز مى‌توانند اقدام کنند.» وى یادآور شد: «گرفتن اسپانسر و پخش تلویزیونى در مراحل بعدى درآمدزایى باشگاه‌ها هستند. در این موارد هم اقداماتى انجام گرفته اما از پخش تلویزیونى هم چیزى دست ما را نگرفته‌است.

بلیت‌فروشى تنها فاکتورى است که مى‌تواند ما را به درآمدزایى نزدیک کند. فعلا اولویت اصلى ما بلیت فروشى است که ازطریق آن مى‌توانیم چالش‌هاى اقتصادى که پیش روى این ۲ باشگاه مردمى وجود دارد را برطرف کنیم و بعد به فکر مشکلات بعدى باشیم. طبیعى است که اگر پخش تلویزیونى داشته باشیم مى‌توانیم اسپانسر بگیریم.» آشتیانى ادامه داد: «هم‌اکنون براى یک بازى در ورزشگاه آزادى باید هزینه زیادى پرداخت کنیم. کنفدراسیون آسیا تاکید کرده که هیچ‌گونه بلیتى نباید به صورت رایگان توزیع شود اما سازمان لیگ همان رویه قبلى را انجام مى‌دهد و تعداد قابل‌توجهى را به صورت رایگان به ارگان‌هاى دیگر واگذار مى‌کند.»

وى با اشاره به اینکه تیم‌هاى میزبان استقلال و پرسپولیس در استادیوم آزادى اختیار جایگاه و حتى مکان نشستن در زیر جایگاه را هم ندارند، گفت: «این در کجاى عالم حرفه‌اى وجود دارد و تعریف شده که میزبان هیچ حقى در گرفتن جایگاه ندارد. اینکه چه سازمانى یا ارگانىاعلام کرده که جایگاه در اختیار این تیم‌ها نباشد، باید مشخص شود و اینکه بلیت‌ها بین چه کسانى توزیع مى‌شود. ما میزبان هستیم اما هیچ اختیارى در جایى که اجاره کرده‌ایم، نداریم. در کجاى فوتبال حرفه‌اى تعریف شده که استادیومى دولتى را اجاره کنید اما اختیارى در آن نداشته باشید. البته حراست فیزیکى از این مسئله جدا است.»

واکنش عزیز محمدی

«به جز دیدار پرسپولیس و استقلال بلیت سایر مسابقات لیگ برتر به هیچ ارگان یا نهادی به صورت رایگان داده نمی‌شود. حتی بلیتی که به باشگاه‌ها می‌دهیم، در قبالش پول آن را دریافت می‌کنیم، بنابراین بلیت رایگان حتی به باشگاه‌ها نمی‌دهیم اما در دیدار پرسپولیس و استقلال به دلیل شرایط ویژه‌ای که وجود دارد و نمایندگان دو باشگاه که در شورای تامین استان حضور دارند، روند دیگری دارد.»

رئیس سازمان لیگ فوتبال گفت: «این سازمان، بلیت رایگان در اختیار هیچ ارگان و باشگاهی قرار نمی‌دهد.» عزیز محمدی در واکنش به صحبت‌های واعظ آشتیانی، مدیرعامل استقلال مبنی بر تهدید به کنار کشیدن استقلال و پرسپولیس از لیگ برتر در صورت واگذار نشدن بلیت‌فروشی به این باشگاه‌ها اظهار داشت: «هم‌اکنون بلیت‌فروشی بر اساس آئین‌نامه سازمان لیگ در اختیار این سازمان است و اگر قرار باشد بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد، این مسئله فقط برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اتفاق نمی‌افتد بلکه باید برای تمامی باشگاه‌ها اجرایی شود.»

وی ادامه داد: «در این صورت ما باید ابتدا نظرات تمامی باشگاه‌ها را در این مورد جویا شویم و این مسئله به تصویب هیات رئیسه سازمان لیگ برسد و سپس در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح و تصویب شود که بعید است در این فصل چنین اتفاقی رخ دهد. ما به دو نامه استقلال و پرسپولیس در این زمینه پاسخ داده‌ایم و همه این موارد را به آنها یادآور شده‌ایم.»
محمدی در مورد اینکه واعظ آشتیانی معتقد است قوانین باید بر اساس ضوابط AFC اجرایی شود، عنوان کرد: «در حال حاضر قوانین لیگ بر اساس آئین‌نامه سازمان لیگ است و ما بر اساس این آئین‌نامه کارها را انجام می‌دهیم. اگر قرار باشد تغییری در آئین‌نامه انجام شود همان روندی که به آن اشاره کردم باید اجرایی شود.»

کد خبر 88431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز