شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: مجلس اول شهریور نامه معرفی وزیران پیشنهادی دولت دهم را اعلام وصول می‌کند

اما اظهارنظر وکلای ملت پیش از آنکه فراکسیون‌ها یا کمیسیون‌های مجلس به‌صورت رسمی وارد بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی شوند، نشان می‌دهد که فهرست پیشنهادی دولت از اقبال صد درصدی در خانه ملت برخوردار نیست. این نوع اظهارنظرها البته با انتقاد رئیس دولت دهم مواجه شده است.

احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی پنجشنبه شب با این جمله که «شنیده‌ام برخی از نمایندگان، البته 2 نفر گفته‌اند، 4‌نفر یا 5 نفر از وزرای پیشنهادی حتما رای نمی‌آورند؛ نمی‌خواهم جسارت کنم اما به‌نظرم می‌رسد برخی‌ها می‌خواهند نظر خود را القا کنند».

دیروز البته آمار نمایندگانی که گفتند 4 یا 5 نفر از وزیران پیشنهادی حتما رای نمی‌آورند از 2 نفر فراتر رفت؛ به‌طوری‌که این‌بار علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد نیز به این مصاحبه‌ها واکنش نشان داد و اظهار نظر برخی آقایان در مجلس درخصوص کابینه دهم را در راستای جنگ تبلیغاتی فرض کرد.

وی در گفت‌وگو با مهر به بزرگان مجلس توصیه کرد تلاش کنند تا نگذارند اینگونه بحث‌ها به‌وجود آید.  اگر فرض بر تلاش بزرگان مجلس برای ممانعت از بروز اینگونه بحث‌ها باشد، در واقع نخستین سخن درباره کابینه را محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس و رئیس جامعه اسلامی مهندسین به زبان آورد و گفت که 4 یا 5 نفر از وزیران پیشنهادی حتما رای نمی‌آورند.

کار سخت وزیران زن

وزیران پیشنهادی زن و البته وزارتخانه‌هایی مثل اطلاعات، کشور و دفاع بیشترین بحث را در بین نمایندگان به‌خود اختصاص داده‌اند. سوسن کشاورز گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش امروز و روز سه‌شنبه به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت شده است تا به تشریح برنامه‌های خود بپردازد. 

بنا به گفته علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، کامران دانشجو گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار است در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه در این کمیسیون حاضر شود. 

عباسپور به ایسنا گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای بسیار گسترده با چالش‌های بسیار عظیمی است که در نگاه اول به‌نظر می‌رسد شخص توانمندتری باید هدایت این وزارتخانه را بر عهده بگیرد، به تعبیر بهتر خانم کشاورز با توجه به سوابق ابتدایی، توان حل مشکلات مربوط را ندارد.

دیروز غلامرضا مصباحی مقدم درباره گزینه پیشنهادی وزارت رفاه اینگونه بیان داشت که عبدالرضا مصری قبلا نماینده مجلس بود و مجلس نیز از عملکرد او راضی بود، اما متأسفانه برای این وزارتخانه معرفی نشده که ‌ای کاش معرفی می‌شد.

گزینه پیشنهادی این وزارتخانه فاطمه آجرلوست. آجرلو یک برگ برنده دارد؛ او نماینده مجلس است و شاید بتواند در تعامل با نمایندگان رای آنها را راحت‌تر جلب کند، اما آجرلو آبان ماه سال گذشته و در جلسه رای اعتماد به صادق محصولی آنجا که با عنوان ناطق مخالف در مقام مدافع ظاهر شد، سابقه‌ای منفی از خود بر جای گذاشته است که امروز مورد استناد برخی نمایندگان برای رای عدم‌اعتماد به اوست.

پایان دوره آزمون و خطا

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه انتظار ما از احمدی‌نژاد معرفی کابینه‌ای توانمندتر در دور دوم بود، در مورد 4 وزیر مرتبط با این کمیسیون به مهر گفت: مصلحی در حفاظت اطلاعات سپاه سابقه دارد، متکی امتیاز خوبی دارد، مشکلی با وحیدی نداریم و مسئولیت نجار در وزارت کشور محل بحث است. علاءالدین بروجردی افزود: افراد معرفی شده از سوی احمدی‌نژاد باید افرادی توانمند و باتجربه باشند تا بتوانند بارسنگین وزارت را بردارند؛ زیرا که دیگر دوران آزمون و خطا گذشته است.

انتظار رأی برای 21 وزیر

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر اینکه نباید این انتظار وجود داشته باشد که 21 وزیر معرفی شده به مجلس به‌صورت یکجا رای بیاورند، گفت: نگاه مجلس به کابینه کاملا کارشناسی است و نیروهایی که در هر جایگاهی قرار می‌گیرند باید تعهد، تخصص و تجربه لازم را برای انجام وظیفه داشته باشند.

حسین سبحانی نیا افزود: طبیعی است که برخی از وزیران نتوانند از برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس دفاع کنند و به نقطه نظرات منتقدان خود پاسخ بگویند آنچه هم‌اکنون در بین دوستان در مجلس مطرح است ابهام درباره 3 تا 4 نفر از وزیران پیشنهادی است که این افراد درصورت عدم‌رفع این ابهامات نمی‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

تذکر آیین‌نامه‌ای جوانفکر به مجلس

مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری علاوه بر آنکه اظهار نظرهای نمایندگان مجلس را جنگ تبلیغاتی فرض کرد، تذکری آیین‌نامه‌ای نیز به نمایندگان داد.  وی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان خانه ملت از روز چهارشنبه هفته گذشته تا چهار شنبه این هفته فرصت دارند تا به بررسی وزیران بپردازند و بعد از آن نیز ظرف مدت 2 روز رای‌گیری را آغاز کنند که بر همین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید پنجشنبه و جمعه هفته جاری تشکیل جلسه دهند و رای اعتماد به وزیران پیشنهادی را بررسی کنند.

این تذکر از سوی محمدرضا میرتاج الدینی عضو هیأت رئیسه مجلس رد شد. وی با بیان اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌ها از زمانی آغاز می‌شود که بیوگرافی وزیران در اختیار نمایندگان قرار گرفته باشد، خاطر نشان کرد: از آنجا که نامه رئیس‌جمهور به مجلس روز یکشنبه در صحن علنی قرائت می‌شود و بیوگرافی وزیران پیشنهادی نیز در همان روز به دست نمایندگان می‌رسد و در جا نامه‌ای آنان قرار داده می‌شود، بنابراین فرصت یک هفته‌ای مجلس از روز یکشنبه (امروز) آغاز می‌شود و مجلس یکشنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد را در 2 شیفت صبح و عصر برگزار می‌کند.

کد خبر 88423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز