یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

دکتر سید محمد ابوترابی: مشکل آنفلوآنزای مرغی و ایدز هنوز تمام نشده اند که ویروس جدیدی بر سر مردم جهان سایه افکنده است.

البته شدت بیماری ناشی از این ویروس مثل ایدز و آنفلوآنزای پرندگان نیست ولی به هر حال یک بیماری جدید است و  مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا، در مورد انتشار این ویروس جدید که با گسترش خود جهان را تهدید می‌کند و در حال حاضر در قاره های آسیا و آفریقا منتشر شده، هشدار داده است.

یک شیوع سریع

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در فاصله 25 مارس 2005 تا 12 فوریه 2006، هزار و 722 مورد ابتدا به این ویروس جدید که  چیکونگونیا (chikungunya) نام دارد، توسط پزشکان لاریونیون گزارش شده است.

لاریونیون جزیره ای آفریقایی است که در اقیانوس هند و در 800 کیلومتری ماداگاسکار واقع شده.  نکته بسیار مهم در مورد این ویروس سرعت شیوع بسیار زیاد آن است، چراکه از بین هزار و 722 بیمار فوق، 326 نفر از آنها در طول هفته دوم فوریه به این ویروس آلوده شده اند.

البته مسئولان سازمان بهداشت جهانی معتقدند که نظام سنتی بهداشت و درمان لاریونیون نمی تواند همه موارد ابتلا به بیماری تب چیکونگونیا را تشخیص دهد و تخمین می زنند که تا هفته دوم فوریه امسال بیش از 110 هزار نفر در این جزیره به ویروس چیکونگونیا آلوده شده باشند.

بعد از مناطق آفریقایی اقیانوس هند، اکنون نوبت خود هند است که با این ویروس تازه نفس دست و پنجه نرم کند.

البته این طور که از آمار سازمان جهانی بهداشت بر می آید، ویروس چیکونگونیا در هند خیلی گرد و خاک کرده است،چرا که از فوریه 2006 تا کنون، در هند، حدود یک میلیون و 250 هزار مورد مشکوک به تب چیکونگونیا گزارش شده است.

در این کشور 9 استان آلوده به این ویروس شده‌اند و استان کاراناتاکای هند با 752 هزار و 245 مورد مشکوک به ابتلا به تب چیکونگونیا بالاترین آمار را دارد.

یک بیماری جدید

به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا، اگر بیماری علایمی از درد مزمن و تب داشته باشد و اخیرا نیز به کشور هند و یا تفریح‌گاهی در اقیانوس هند سفر کرده باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند، چرا که ممکن است به این بیماری ویروسی جدید یعنی تب چیکونگونیا مبتلا شده باشد.

ویروس چیکونگونیا که توسط پشه منتشر می‌شود، اخیرا به شدت ساکنان جنوب هند و جزایر اقیانوس هند را آلوده کرده است و طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در اواخر ماه گذشته مسافران، این ویروس را از مناطق آلوده به اروپا و آمریکا آورده‌اند.

اما دانشمندان می‌گویند که امکان وقوع اپیدمی این بیماری در خارج از مناطق استوایی امکان پذیر نیست، چرا که پشه ناقل ویروس چیکونگونیا که «آئدس آئگیپتی» نام دارد، فقط در مناطق گرم و مرطوب می‌تواند زندگی و فعالیت کند.

این بیماری برای نخستین بار در سال 1950 در شرق آفریقا شناخته شد. نام انتخاب شده برای ویروس این بیماری به معنی «بیماری ای که خمیده می‌کند» است و علت انتخاب این اسم این بوده که قربانیان آن اغلب از شدت درد در ماهیچه‌ها و مفاصل خم می‌شدند. این بیماران همچنین علائمی چون تب، سردرد، جوش‌های پوستی، تهوع و خستگی داشتند.
این بیماری به ندرت کشنده است.

اما درد مفاصل اغلب ممکن است چندین هفته و یا حتی چندین ماه به طول انجامد. به علاوه فعلا، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها را پیشگیری از ابتلا به آن، جلوگیری از گزیدگی با نیش پشه ناقل آن است.

کد خبر 8790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز