یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جین‌سنگ برای قرون متوالی در آسیا و آمریکای شمالی به عنوان یک داروی گیاهی به کار می‌رفته است.

 جین‌سنگ یکی از پرمصرف‌ترین داروهای گیاهی در جهان است. این دارو از ریشه گیاه Panax Araliaceae به دست می‌آید.

 موارد مصرف جین‌سنگ

جین‌سنگ به طور سنتی برای شماری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده است. اما تنها بخشی از این استفاده‌ها به طور جدی مورد پژوهش قرار گرفته است.

 قوی‌ترین شواهد در مورد خواص این گیاه، در مورد تاثیر آن بر روی تمرکز و توانایی یادگیری است. در برخی از این بررسی‌ها گیاه جین‌سنگ با گیاه دارویی دیگری به نام جینکو ترکیب شده بودند. با این حال برخی از بررسی‌ها هم سودمندی جین‌سنگ را ثابت نکرده‌اند،‌ بنابراین پژوهشگران می‌گویند بررسی بیشتری مورد نیاز است.

 چندین بررسی انسانی نشان داده است که جین‌سنگ ممکن است میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پایین بیاورد. مبتلایان به دیابت تنها تحت نظر دکترشان باید جین‌سنگ را مصرف کنند.

 دوز مطلوب و اثرات درازمدت جین‌‌سنگ در حال حاضر نامشخص است.

برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که جین‌سنگ ممکن است دستگاه ایمنی را تقویت کند. با اینکه این بررسی‌ها چشمگیر هستند،‌ بسیاری از کارشناسان می‌گویند هنوز نیاز به شواهد بیشتری در این مورد است.

 جین‌سنگ همچنین از لحاظ اثراتش بر روی بهبود خلق و خو و تقویت بنیه، و نیز درمان سرطان، بیماری قلبی، خستگی، اختلال نعوظ، هپاتیت C، فشار خون بالا ، علائم یائسگی و سایر بیماری‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر شواهد در مورد کاربرد جین سنگ در این بیماری‌ها قطعی نیست.

 دوز و دستور مصرف

 برای جین‌سنگ دوز علمی شناخته نشده است. اما جین سنگ (معادل 4درصد جینسوسید که ماده موثر این گیاه است) اغلب به صورت کپسول‌های 100 تا 200 میلی‌گرمی یک یا دوبار در روز مصرف می‌شود.

علاوه بر این جین‌سنگ به صورت  قرص، عصاره و چای  هم به فروش می‌رسد. مانند هر مکمل غذایی دیگر باید آن را در مکانی سرد و خشک و دور از رطوبت و نور مستقیم نگهدارید.

گاهی جین‌سنگ به نوشابه‌های انرژی‌زا افزوده می‌شود.

مکمل‌های جین‌سنگ حاوی گونه‌های مختلف این گیاه هستند:‌ جین‌سنگ آسیایی (از چین یا کره) و جین‌سنگ آمریکایی. پژوهش‌ها اثرات متفاوتی از این دو گونه را نشان نداده‌اند. اما در طب سنتی چین، جین‌سنگ آمریکایی را نسبت نوع آسیایی دارای تحریک‌کنندگی کمتری می‌دانند.

 گیاهان دارویی دیگری را در بازار هم جین‌‌سنگ می‌نامند، از جمله eleuthero یا جین‌سنگ سیبریایی- اما این گیاهان حاوی ماده موثره جینسونسید نیستند.

 احتیاطات

اثرات جانبی: اثرات جانبی جین‌سنگ معمولا خفیف است. از آنجایی که جین‌سنگ به عنوان یک محرک عمل می‌کند،‌ تشویش و بی‌خوابی به علت مصرف آن گزارش شده است. مصرف طولانی مدت دوزهای بالای جین‌سنگ  ممکن است به سردرد، سرگیجه، دل‌آشوبه، و سایر علائم بینجامد.

در زنانی که به طور مرتب از جین‌سنگ استفاده می‌کنند، ممکن است حساسیت پستان‌ها و تغییرات قاعدگی بروز کند. همچنین گزارش‌هایی از واکنش‌ آلرژی به جین‌سنگ گزارش شده است.

تداخل‌ها: به علت جین‌‌سنگ‌ ممکن است بر میزان قند خون اثر بگذارد، ‌افرادی که داروی دیابت مصرف می‌کنند،‌ باید قبل از استفاده از جین‌سنگ با دکترشان مشورت کنند. کافئین ممکن است اثرات محرک جین‌‌سنگ را تشدید کند.

خطرات: برای پیشگیری از این اثرات برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که جین‌سنگ را نباید برای بیش از سه ماه مصرف کرد.

 با توجه به فقدان شواهد در مورد بی‌خطر بودن، جین‌سنگ برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

کد خبر 87413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز