چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

ترجمه الهام مؤدب: مدیر موفق چگونه می‌تواند بازدهی کارمندان را افزایش دهد؟

مدیرانی که در جهت شکوفاشدن استعدادها و توانایی‌ها و خلاقیت کارمندان می‌کوشند در مقایسه با سایر مدیران موفق‌ترند.

چگونه می‌توان به کارمندان انگیزه داد؟

ایجاد انگیزه در کارمندان از وظایف مهم مدیر به‌شمار می‌آید. ‌ارتقای عملکرد کارمندان، افزایش کیفیت کار و بازدهی آنان و ایجاد غرور از اهداف مهم مدیر محسوب می‌شود.‌ کارمندانی که در محیط کار به آنان انگیزه داده می‌شود، احساس غرور می‌کنند. من روند 5مرحله‌ای موسوم به «سیستم غرور» را ابداع کرده‌ام که به مدیران نشان می‌دهد که چگونه می‌توان بازدهی را افزایش داد. با روش‌های زیر می‌توان در محیط کار انگیزه ایجاد کرد:

1- محیط کار خوبی را برای کارمندان ایجاد کنید:
با انگیزه‌دادن به کارمندان می‌توانید محیط کار خوب ایجاد کنید. فرانترکمن می‌‌گوید: «درصورتی که به نیازهای کارمندان توجه کنید، می‌توانید در آنان انگیزه ایجاد کنید.» شرکت والت‌دیزنی محیط کاری خوبی را برای کارمندان ایجاد کرده است. تهیه بلیت‌‌های سینما و تئاتر با تخفیف، انجام خدمات بانکی شخصی کارمندان، ایجاد مهدکودک برای فرزندان کارمندان و پرداخت مساعده و وام ازجمله کارهای آن شرکت است. مدیران والت‌دیزنی به این نتیجه رسیده‌اند که با پاسخگویی به نیازهای کارمندان می‌توان در آنان انگیزه ایجاد کرد و درنتیجه آنان وفادار می‌شوند:

2- از تلاش‌های کارمندان قدردانی کنید:
مارک تواین می‌گوید: «من با یک تعریف خوب، 2 ماه زندگی می‌کنم.» تأیید و قدردانی از افراد، روش بسیار مؤثری برای ایجاد انگیزه است. از عملکرد موفق همکاران تشکر کنید و در مواردی هدایای نقدی و غیرنقدی به آنان اهدا کنید.

3- همه را در کارها دخالت دهید:
دخالت کارگران و کارمندان رده‌های مختلف در تصمیم‌گیری، در افزایش انگیزه، بازدهی و سود، نقش مهمی ایفا می‌کند. کارگروهی بهترین راه دخالت‌دادن کارمندان است. کارگروهی بازدهی و توان کارمندان را افزایش می‌دهد.

در صنایع غذایی سون‌ویل حداکثر بازدهی وجود دارد. تقریباً  90درصد نیروی کار در تصمیم‌گیری‌های شرکت دخالت دارند. بنابرگزارش والف استید، مدیر اجرایی آن شرکت با اعمال این سیاست، بازدهی شرکت از سال 1986 تاکنون 50درصد افزایش یافته و کارگروهی تأثیر مثبتی در روحیه کارمندان داشته است.

4- توانایی در مهارت‌های فرد را افزایش دهید:
آموزش در فرد انگیزه ایجاد می‌کند و بازدهی و خلاقیت را افزایش می‌دهد. در یک شرکت، تمامی کارمندانی که با مشتریان سروکار دارند،‌یک دوره آموزشی 6ماهه را قبل از پاسخگویی به اولین تلفن می‌گذرانند. یادگیری هرگز متوقف نمی‌شود و امتحان‌دادن در سراسر زندگی‌کاری ادامه دارد. در شرکتی  هر 6ماه یک‌بار از مشتریان نظرخواهی می‌شود و نقاط ضعف و قوت هر فردی به او اعلام می‌شود. در مواردی که افراد به آموزش نیاز داشته باشند، کتاب‌ها و یا کلاس‌هایی که به ارتقای کار فرد کمک می‌کند،‌ به او معرفی می‌شود.

برنامه آموزشی و ارتقای دانش، انگیزه و بازدهی افراد را افزایش می‌دهد و شکست را به حداقل می‌رساند. بنابردلایل بسیار زیادی، آموزش و ارتقای دانش کارمندان نتایج بسیار خوبی دربردارد. کارمندانی که دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند، تواناتر و مسلط‌ترند و نظارت و کنترل بر کار آنان کمتر می‌شود ؛ درنتیجه مدیر به‌جای کنترل کار کارمندان می‌تواند به کارهای مهم‌تری بپردازد. آنان توانایی و تسلط بیشتری در پاسخگویی به نیازها و سؤالات مشتریان دارند. در نتیجه این امر وفاداری مشتریان را به‌دنبال دارد. کارمندانی که کار را می‌شناسند در  آن تسلط دارند، راضی‌ترند و کمتر شکایت می‌کنند و انگیزه قوی‌تری دارند. در نهایت روابط کارمندان و مدیر بهتر می‌شود.

5- کارهای کارمندان را به‌طور منظم ارزیابی کنید:
ارزیابی پیشرفت کارمندان، آخرین مرحله سیستم غرور است. هدف اصلی ارزیابی، تعیین پیشرفت کارمندان و عوامل ایجاد آن، بررسی نقاط ضعف و مشکلات و طراحی و برنامه‌ریزی راه‌های موفقیت است. برای مثال برای افزایش کیفیت کار، باید تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز تهیه شود. کارمندانی که دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند با غرور و افتخار در راستای اهداف سازمان کار می‌کنند.

جورج اسمیت

کد خبر 87101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز