همشهری‌آنلاین: تاریخچه تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ به شرح ذیل است:

1945: کره در پایان جنگ جهانی دوم براساس خط جغرافیایی 38 درجه بین بخش شمالی که مورد حمایت شوروی قرار داشت و تحت حکومت کیم ایل سونگ بود و بخش جنوبی که مورد حمایت آمریکا قرار داشت تقسیم شد.

1950: بیست وپنج ژوئن، ‌تهاجم غافلگیرانه کره شمالی به کره جنوبی. ائتلافی به فرماندهی آمریکا سئول را بازپس گرفت.

1953: بیست وهفت ژوئیه، ترک مخاصمه اما قرارداد صلحی امضا نشد.

1968: توقیف یک فروند ناو جاسوسی آمریکا موسوم به یواس اس پوئلبو. پس از یازده ماه توقیف پیونگ یانگ هشتاد و سه خدمه این ناو جاسوسی را ازاد کرد.

1969: پیونگ یانگ یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد.

1988: واشنگتن پس از قراردادن نام کره شمالی در میان کشورهای حامی تروریسم تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ برقرار کرد.

1989: تصویر ماهواره‌ای آمریکا از یک مرکز هسته‌ای در یونگبیون در شمال پیونگ یانگ.

1994: توافقنامه بین واشنگتن و پیونگ یانگ که متحد می‌شود برنامه هسته‌ای نظامی خود را در برابر راکتورهای غیر نظامی به حال تعلیق در آورد و برچیند. 

1998: نخستین شلیک موشک بالستیک دوربرد موسوم به تائپوندونگ یک.

1999: دستور کیم جونگ ایل درباره تعلیق آزمایش‌های موشکی. واشنگتن تحریم‌های خود را کاهش می‌دهد.

2000: مادلین البرایت وزیر امور خارجه آمریکا وارد پیونگ یانگ شد.

2002: جرج دبلیو بوش در ژانویه‌  کره شمالی را جزو کشورهای محور شرارت در کنار ایران و عراق قرار داد.

2003: در اوت،‌ نخستین گفتگوهای 6 جانبه در پکن (‌چین،‌ دو کره، آمریکا، ژاپن و روسیه): پیونگ یانگ تهدید کرد به آزمایش هسته‌ای مبادرت کند.

2004: نوزده سپتامبر، واشنگتن و پیونگ یانگ عادی سازی تدریجی روابط خود را پذیرفتند.

2006:  پنجم ژوئیه: آزمایش موشکی نافرجام هفت موشک از جمله یک موشک دوربرد تائپودونگ دو / پانزده ژوئیه: تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا / نهم اکتبر: آزمایش موشکی پیونگ یانگ برای تقویت دفاع از خود در برابر آمریکا / چهارده اکتبر: تحریم‌های اقتصادی در شورای امنیت.

2007: پانزده ژوئیه: پیونگ یانگ مجموعه یونگ بیون را که نخستین مرحله از روند عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای بود تعطیل کرد.
 
2008:  بیست وهفت ژوئن: پیونگ یانگ یک برج خنک کننده راکتور هسته‌ای یونگبیون را تخریب کرد./ یازده اکتبر: واشنگتن کره شمالی را از فهرست کشورهای تروریستی خارج کرد.

 2009:  دوازه مارس: پیونگ‌یانگ از پرتاب ماهواره مخابراتی بین روزهای چهارم و هشتم اوریل خبرداد که قرار است برفراز شمال ژاپن عبور کند. / هفدهم مارس: بازداشت دو روزنامه‌نگار امریکایی در کره شمالی به نام های لورا لینگ واونا لی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده بودند. انها 8 ژوئن به 12 سال کار اجباری محکوم شدند. [کره‌شمالی، روزنامه‌نگاران آمریکایی را متهم شناخت] / پنج اوریل: کره شمالی موشک دوبردی را برای وارد مدار کردن یک ماهواره مخابراتی پرتاب کرد./ بیست وپنج مه: اغاز دومین آزمایش هسته‌ای از سال 2006. این آزمایش جدید به همراه شلیک موشک را شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم کرد و تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ برقرار کرد. / دوم و چهارم ژوئیه: شلیک موشک های کوتاه برد کره شمالی. ظاهرا هدف از شلیک این موشک‌ها ارسال پیامی به آمریکا بود که چهارم ژوئیه در حال جشن گرفتن روز ملی خود بود. تحریم های جدید سازمان ملل متحد./ سوم اوت: بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین امریکا در تلاش برای دریافت مجوز دیدار با دو روزنامه نگار آمریکایی وارد کره شمالی شد.

2010: تبادل آتش در مرز دو کره

2016: کره شمالی آمریکا و کره جنوبی را به حمله اتمی تهدید کرد

2107: کره‌شمالی ترامپ را پیرمرد دیوانه کاخ سفید خواند

کد خبر 87042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز