پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: فایرفاکس مرورگر اینترنتی رکورد دیگری از خود به جا گذاشت و تعداد دانلودهای خود را به یک میلیارد رساند

این خبر که توسط بخش اداری شرکت موزیلا، مالک  فایرفاکس، انتشار یافت در حالی اعلام می‌شود که غول نرم‌افزاری جهان و مرورگر اینترنتی آن، یعنی مایکروسافت و اینترنت اکسپلورر هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برند و در سرازیری بازار قرار دارند.

این تعداد دانلود که از زمان شروع بکار فایرفاکس، یعنی سال 2004 است، آمار چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌آید.

بازار مرورگرهای اینترنت

طبق اعلام سایت SmartCounter در ماه جولای، فایرفاکس 30.5 درصد از این بازار را در جهان به خود اختصاص داده در حالیکه سهم مایکروسافت 60.12 درصد ، کروم و سافاری هر کدام 3 درصد و اپرا 2.65 درصد را از آن خود کرده‌اند.

اما موضوع وقتی جالب می‌شود که این آمار را با ماههای قبل و سال‌های قبل مقایسه کنید. سال 2008 در همین ماه جولای، فایرفاکس 26.07 را در اختیار داشته در حالیکه اینترنت اکسپلورر 68.64 درصد و سافاری 3.31 و اپرا، 1.77 درصد را به خود اختصاص داده بودند(کروم هنوز شروع بکار نکرده بود.)[کروم؛ پنجره‌ای به دنیای وب]

طی یک مقایسه کلی بین نمایشگران اینترنت در سال‌های 2008 و 2009 به این نتیجه می‌رسیم که فایرفاکس در سال جدید سهم خود را 17 درصد افزایش داده در حالیکه اینترنت اکسپلورر، 12.4 درصد از سهم خود را از دست داده است.

آینده مرورگرهای اینترنت

همانطور که می‌دانیم سالانه تعداد زیادی به کاربران اینترنت و کاربران کامپیوتر اضافه می‌شود. طبق اعلام smartCounter سال 2009 نسبت به سال 2008 رشد بازار از 5 درصد به 8.67  درصد رسیده است که معادل 70.6 درصد رشد در بازار نمایشگران اینترنت است.

اما رویکرد کاربران به عدم استفاده از اینترنت اکسپلورر به دلیل مشکلات زیاد آن، یکی دیگر از دلایل رشد استفاده از فایرفاکس و دیگر نمایشگران اینترنت است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که همراهی اینترنت اکسپلورر با انواع ویندوزها و رایگان بودن آن باعث شده که کاربران مایکروسافت افزایش یابد و در صورتی که مایکروسافت، نمایشگر خود را مجزا ارائه دهد، مشتریان آن بسیار کم خواهد شد.

این در حالیست که اتحادیه اروپا، مایکروسافت را مجاب کرده که ویندوز بدون اینترنت اکسپلورر را برای کاربران اروپایی تهیه کند تا آنها بتوانند به دلخواه خود نمایشگر اینترنت مورد نظر را نصب کنند.(حتما شکایت شرکت نت‌اسکیپ را به خاطر دارید که به دلیل همراهی رایگان اینترنت اکسپلورر و ویندوز ورشکست شد و از طریق دادگاه 860 میلیون دلار خسارت از مایکروسافت دریافت کرد.) [اتحادیه اروپا ویندور ماژولار را می‌پذیرد]

در صورت عملی شدن خواسته اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که بسیاری از کاربران سایر مناطق نیز این درخواست را ارائه دهند تا بطور دلخواه، نمایشگر اینترنت نصب کنند. همانطور که می‌دانید نمی‌توان بطور کامل اینترنت اکسپلورر را از روی نسخه‌های موجود ویندوز پاک کرد و بسیاری از کاربران به صورت همزمان از چند نمایشگر استفاده می‌کنند.
 باید منتظر ماند و دید مایکروسافت چه تدبیری برای این روند سریع از دست دادن بازار یکی از مهمترین محصولات خود بکار می‌گیرد؟


Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 86983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز