همشهری آنلاین: سران 21 کشور عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (اپک)روز شنبه در بیانیه ای بر تعهدخود برای از سر گیری مذاکرات دور دوحه تاکید کردند.

در بیانیه سران اپک آمده است:

1- سران اقتصادهای عضو اپک با تجلیل از عضویت ویتنام در سازمان جهانی تجارت و پیشرفت قابل ملاحظه در فرایند الحاق روسیه به این سازمان قصد دارند از انرژی حاصل از این دو رویداد تاریخی برای رویارویی با چالش های  فراروی دور دوحه مذاکرات تجاری جهان بهره ببرند.

2- ما بر تعهدات جمعی و فردی خود برای دستابی به توافق متوازن و گسترده دور دوحه تاکید مجدد می کنیم.برای دستابی به این هدف ما نیازمند شکستن فوری بن بست کنونی و از سر گیری مذاکرات به شیوه ای که در یک برنامه زمانی مشخص پایان یابد هستیم. پایان موفقیت آمیز مذاکرات دور دوحه به رشد اقتصاد جهانی و حذف فقر کمک خواهد کرد.این امر با ایجاد جریان های تجاری جدید و بیان موثر بعد توسعه ای این دور میسر خواهد شد.

3- اقتصادهای عضو اپک دارای رهبری افتخار امیز در موضوعات سازمان جهانی تجارت هستند.ما تصمیم گرفتیم که مذاکرات بدون هیچگونه تاخیری برای دستیابی به توافق متوازن به نفع همه اعضای سازمان جهانی تجارت از سر گرفته شود.برغم آنکه کشاورزی موضوع کلیدی برای حل بن بست کنونی است ما نیازمند ایجاد یک بسته کلی شامل دسترسی به بازار برای کالاهای صنعتی و خدمات،مقررات و تسهیل تجاری هستیم.

4- ما آماده شکست بن بست کنونی هستیم:هر کدام از ما متعهد به حرکت فراتر از مواضع کنونی در حوزه های کلیدی این دور می باشد.این به مفهوم آن است که کاهش بیشتر حمایت های مخل تجارت در بخش کشاورزی توسط بازیگران بزرگ دسترسی جدید به بازار  در بخش کشاورزی،کاهش واقعی در تعرفه های صنعتی و ایجاد گشایش های جدید در تجارت خدمات همزمان با  توجه به نگرانی ها و حساسیت های اعضا را بدنبال خواهد داشت. همه اعضای اپک آماده حرکت در این مسیر هستند آما دیگران نیز باید آمادگی خود را نشان دهند.

5- آینده اپک بدون تردید به یک نظام تجاری چند جانبه قوی و روشن پیوند خورده است.هرکدام از کشورهای ما به طور جداگانه به بر از سر گیری مذاکرات و ایجاد انعطاف های لازم و دستیابی به نتیجه موثر پایند هستیم.ما از سایر اعضای سازمان جهانی تجارت می خواهیم که وارد این مسیر شوند.

کد خبر 8690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز