همشهری‌آنلاین: بیشترین تعداد مردودی در پایه اول راهنمایی، چند کارشناس شناخته شده آموزش و پرورش را به صرافت انداخت تا کتابی با عنوان راهنمای ورود به دوره راهنمایی تحصیلی تدوین کنند

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب که در حجمی اندک و قطعی متفاوت ،توسط مرتضی مجدفر،‌ابراهیم اصلانی و لیلا سلیقه‌دار نوشته شده است، حاوی اطلاعاتی کاربردی برای دانش‌آموزانی است که از سطح ابتدایی به سطح راهنمایی می‌روند. 

برابر اطلاعات ارائه شده در این کتاب بیشترین تعداد مردودی در سراسر کشور، پس از پایه اول دبیرستان، در پایه اول راهنمایی رخ می‌دهد.

این میزان افت تحصیلی، دلایل گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تغییر یک باره تعداد معلمان از پنجم به اول راهنمایی، تغییر ساختار و چگونگی اداره مدرسه‌های راهنمایی در قیاس با دبستان، تبدیل‌شدن دانش‌آموزان ارشد پایه پنجم به پایین‌ترین پایه راهنمایی، تفاوت در نوع دوستی‌ها، چالش‌های ناشی از بلوغ و افزوده‌شدن دروس جدید چون عربی و زبان به برنامه‌ درسی است.

این دلایل و بسیاری عوامل دیگر باعث می‌شود دانش‌آموزان ورودی سال اول راهنمایی، در همان ماه‌های بدو ورودشان به دوره جدید، به شدت از لحاظ درسی و نیز سازگاری‌های رفتاری با محیط آسیب ببینند و این افت را به سرعت در نمرات نوبت اول خود مشاهده کنند.

مؤلفان این کتاب، که همگی از کارشناسان با سابقه نظام آموزشی هستند، با درک این مسئله و برای همراهی با فعالیت های علمی- آموزشی سال اصلاح الگوی مصرف، با تألیف این کتاب در صدد برآمده‌اند از طریق این اقدام، در پیشگیری از وقوع افت تحصیلی در این پایه، آموزش و پرورش را یاری دهند و از هدر رفتن سرمایه ی نظام تعلیم و تربیت جلوگیری کنند.

مؤلفان کتاب، به غیر از این که بخش اعظم کتاب را به دانش‌آموزان اختصاص داده‌اند، در دو بخش کوتاه ابتدا و انتهای کتاب، مطالبی را نیز خطاب به مدیران و پدران و مادران به رشته تحریر درآورده‌اند. به اعتقاد مؤلفان اگر مدارس راهنمایی تحصیلی سراسر کشور، در هفته اول ورود  دا‌نش‌آموزان به مدرسه مانند جشن شکوفه‌ها دردوره ابتدایی، در برنامه‌ای تحت عنوان"جشن راهنمایی" به آشنا ساختن دانش‌آموزان با این تغییرات و سازگارساختن آن ها با دوره راهنمایی مبادرت کنند، پیش بینی می‌شود به میزان قابل ملاحظه‌ای از این افت کاسته شود. در این جشن می‌توان به معرفی مدرسه،امکانات و فضاهای آن؛ معرفی دبیران با حضورخود آنان؛ معرفی درس‌های دوره راهنمایی تحصیلی و روش‌های مطالعه هر یک از آن ها؛ قوانین، مقررات و آیین نامه های مربوط به دانش.آموزان.و....پرداخت. از قرار معلوم، دفتر آموزش راهنمایی تحصیلی وزارت آموزش و پرورش نیز در نظر دارد چنین برنامه ای را در چارچوب فعالیت ها ی مرتبط با هفته ی بازگشای مدارس و در قالب پروژه ی مهر به اجرا درآورد.

اصل کتاب، خطاب به دانش آموزان ورودی سال اول راهنمایی است و زبان ساده تر و بچه گانه ای دارد. در این بخش‌ها که حدود 90 درصد حجم کتاب است، ده‌ها نکته خواندنی برای مطالعه دانش آموزان گرد هم آمده است و مؤلفان سعی دارند با بهره گیری از نکته های کوتاه، داستان، طنز، کاریکاتور و جملات قصار دانش.آموزان را با چگونگی تحصیل در دوره ی راهنمایی آشنا سازند. مطالعه ی کتاب، بی شک به  دانش آموزان کمک خواهدکرد با شناخت و آمادگی بیشتری وارد این دوره شوند. نکته های متنوع و جذابی در مورد نوجوانی، وضعیت تحصیلی، شیوه های درس خواندن، دوستی و دوست‌یابی، سازگاری با روش‌های کاری دبیران و مربیان گوناگون و شرایط مدرسه، کلاس ها، قوانین و مقررات دوره ی راهنمایی در کتاب آمده است. هم چنین در دو بخش کتاب، پیش بینی هایی از لحاظ اختصاص فضا به عمل آمده است که کتاب با امضای مدیر مدرسه و نیز الصاق قوانین و مقررات داخلی مدرسه به صفحات آن، به دانش.آموزان اهدا شود. به نظر  می رسد این کتاب، ماده ی آموزشی مناسبی برای جلوگیری از افت تحصیلی از طریق به کارگیری شیوه های مثبت و فرهنگی در میان دانش آموزان باشد.

راهنمای ورود به دوره ی راهنمایی تحصیلی (ده‌ها نکته خواندنی برای دانش آموزان ورودی اول راهنمایی مؤلفان: ابراهیم اصلانی. دکتر مرتضی مجدفر. دکتر لیلا سلیقه دار ،ناشر: نشر امرود؛چاپ اول 1388/ قطع خشتی،دو رنگ مصور همراه با کاریکاتور/ قیمت دو هزار تومان؛ 60 صفحه

کد خبر 86857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز