پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وینتون سرف (Vinton G. Cerf) در سال ۱۹۴۳ متولد شده و در لس‌آنجلس پرورش یافته است. او به پدر اینترنت اشتهار دارد.

Vinton G. Cerf

وینتون سرف از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ معاونت ارشد طراحی و مهندسی اینترنت را به عهده داشت.

او در زمان تحصیل در دبستان و دبیرستان علاقه و توانایی شگرف خود را در حل مسائل و معادلات ریاضی نشان داد.

می‌گویند او از زمان کودکی لباس مرتب و تمیز می‌پوشید عادتی که هنوز هم آن را فراموش نکرده چون تا به حال کسی او را بدون کت و شلوار ندیده است.

علاقه سرف به کامپیوتر از نوجوانی شروع شد و پس از اتمام دبیرستان دانشگاه استنفورد را جهت ادامه تحصیل انتخاب کرد و در سال ۱۹۶۵ از رشته ریاضی فارغ ‌التحصیل شد.

  • استخدام در ای بی ام

رایانه همچنان او را به دنبال خود می‌کشاند و به همین دلیل بلافاصله با عنوان مهندس سیستم در آی بی آم شروع به کار کرد اما خیلی زود تصمیم گرفت دوباره به تحصیل در رشته کامپیوتر ادامه دهد. سرف جهت دریافت دکترا در رشته کامپیوتر در دانشگاه لس‌آنجلس کالیفرنیا UCLA ثبت نام کرد و تز دکترای خود را درباره ابر رایانه‌هایی که می‌توانند برنامه‌های کامپیوترهای دیگر را کنترل کنند نوشت که بعدها تز خود را در پروژه آرپانت به مرحله عمل درآورد.

پروژه ابر رایانه، سرف را به شبکه بندی کامپیوترها علاقمند کرد. در پائیز ۱۹۶۸ وزارت دفاع آمریکا از دانشگاه لس‌آنجلس خواست تا شبکه آرپانت (ARPANET) را طراحی کنند. سرف در مرکز اندازه گیری شبکه که مسئولیت آزمایش و تجزیه و تحلیل سیستم را بر عهده داشت به کار مشغول شد. این بخش متشکل از ۴۰ دانشجو بود و لن کلینروک سرپرستی آنان را بر عهده داشت.

  • اینترنت

وینتون سرف در سال ۱۹۷۲ به عنوان دستیار استاد به دانشگاه استنفورد برگشت و تا سال ۱۹۷۶ به عنوان دستیار استاد به تدریس پرداخت. او همچنین در فاصله سپتامبر سال ۱۹۷۳ تا ماه می ۱۹۷۴ با همکاری دانشمند دیگری به نام رابرت کان (Robert E. Kahn) طرح شبکه بندی بین ‌المللی را با نام پروتکل کنترل انتقال (Transmission-Control Protocol) ارائه داد. با جدا کردن این پروتکل به دو بخش جداگانه و نامگذاری آن به پروتکل اینترنت IP نام طرح به TCP/IP تغییر یافت.

vinton G. cerf

طرحی که قرار بود پیام‌ها را به اجزای کوچکتری به نام دیتاگرم تبدیل و در مقصد مجددا آنها را به حالت اولیه برگردانده، خطا و اشتباه سیستم را یافته و به عنوان تنها استاندارد ارتباطی اینترنت در سال‌های آینده مورد استفاده و بهره برداری عمومی قرار دهد.

او در سال ۱۹۸۲ به عنوان استراتژیست و معاون اول شرکت بزرگ MCI استخدام شد و تا سال ۱۹۸۶ در آن شغل باقی ماند. سرف مجدداً در سال ۹۲ به ام سی آی برگشت و در سال ۱۹۹۴ موفق به مخابره اولین سرویس نامه‌‌های الکترونیکی تجاری از شرکت MCI شد. شرکت ام سی آی صاحب و اداره کننده امور تکنیکی و اینترنت بیش از ۷۵ سازمان دولتی آمریکا و دومین شرکت مخابرات و تلفن راه دور جهان است. پروژه (Interplanetary Network IPN )از آخرین طرح‌های سرف است. در این طرح قرار است با همکاری ناسا، سازمان هوا فضایی آمریکا، اینترنت به دیگر کرات و اقمار فضا گسترش یافته و ارتباط بین ماهواره‌‌ها با یکدیگر و با ایستگاه‌های زمینی برقرار شود.

 آینده‌ اینترنت از زبان پدر اینترنت

 افزایش‌ قیمت‌ نفت، اینترنت را تقویت می‌کند

افسانه اتصال به سیاره مریخ و مشتری از طریق اینترنت

در ۹ ژانویه ۲۰۰۵ وینتون سرف به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد طی ۴ سال آینده سیاره‌ های مریخ و مشتری از طریق اینترنت با زمین ارتباط خواهند داشت.

سرف که در یک کنفرانس علمی ــ تحقیقاتی در هند سخن می‌گفت اعلام کرد سیاره مریخ تا سال ۲۰۰۹ و سیاره مشتری تا سال ۲۰۱۲ از طریق اینترنت به کره زمین متصل خواهند شد.

وی پروتکل اینترنت جدیدی را برای فضا طراحی کرده و معتقد است پروتکل‌ها و قراردادهای موجود نمی‌توانند در فضا و جو که از نظر فشار هوا، درجه حرارت و میزان جاذبه با زمین تفاوت بسیار دارند عمل کنند.

سرف این نوع ارتباط با اینترنت را دگرگونی شگرفی در عرصه پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات می‌داند و امیدوار است، با برقرار شدن چنین ارتباطی بسیاری از اسرار مربوط به فضا کشف شده و به دانشمندان در تحقیقات علمی و فضایی کمک کند.

  • وینتون سرف؛ تکنولوژی و استفاده از اینترنت

وینت سرف تکنولوژی و استفاده از اینترنت را به ۳ مرحله تقسیم کرده و می‌گوید اولین دهه شبکه اینترنت در فاصله سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ به وقوع پیوست و از آن با مرحله تحقیق، طراحی و آزمایش گام‌های اولیه تکنولوژی نام برده می‌شود. دوره دوم شامل یکپارچه کردن دانش به دست آمده و استفاده از آن در ابعاد تجاری و همگانی کردن استفاده اطلاعات است.

کد خبر 86633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز