دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فاصله کمتر از 10روز مانده به پایان کار دولت نهم، اولین قربانی زلزله دیروز پاستور شد

عصر دیروز تعدادی از وزرا در چند روز پایانی کار خود از وزارت عزل شدند که نخستین آنها صفارهرندی بود. اگرچه پیش از این هم معلوم بود که صفارهرندی جایی در دولت دهم ندارد، اما عزل وی در این فاصله کوتاه تا شروع کار کابینه جدید شگفتی‌ساز شد.

داستان سست‌شدن جایگاه وزیر ارشاد دولت نهم پیش از اینها آغاز شده بود و حتی بارها احمدی‌نژاد به مناسبت‌های مختلف نسبت به عملکرد وزارت ارشاد ابراز نارضایتی کرده بود اما حادثه عزل وی علی‌القاعده چندان ربطی به عملکرد ضعیف وزارتخانه متبوع او نداشت.

در این 4سال، هنرمندان و نویسندگان و خیلی از کسانی که مجبور بودند برای کار خود سری به بهارستان و وزارت ارشاد بزنند، از تنگ‌نظری‌ها در این وزارتخانه گلایه می‌کردند اما مشی دولت، نشانی از کنارگذاشتن صفارهرندی نداشت.

از سوی دیگر غیر از صفارهرندی، چند وزیر دیگر نیز از این زلزله در امان نماندند و این نشان می‌دهد که دلیل تغییر وزرا را باید جایی غیر از محدوده عملکرد وزارتخانه هر کدام از آنها پیدا کرد. افزون بر آنکه احمدی‌نژاد، محمد علی خواجه‌پیری را به‌عنوان سرپرست وزارت ارشاد منصوب کرد.

خواجه‌پیری 57 ساله مشاور وزیر ارشاد در امور قرآنی و مدیرکل هماهنگی، توسعه و ترویج مراکز قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که چندین سال ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اراک را برعهده داشت.

این انتخاب از سوی احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که وی علاقه ای برای بازکردن محیط‌های فرهنگی و هنری و اعمال فشارهای بی‌دلیل که در زمان صفارهرندی موجب رنجش اهالی هنر شده بود، ندارد، بنابراین نارضایتی‌هایی که از طرف احمدی‌نژاد نسبت به عملکرد وزارت ارشاد ابراز شده بود، موضوعی دیگر دارد.

پس‌لرزه‌هایی که دیروز پاستور را لرزاند، ریشه در زلزله انتخاب مشایی به سمت معاول اولی رئیس‌جمهور و بعد از آن استعفای او دارد. اگر دیروز، نگهبانان پاستور، صفارهرندی را به محوطه دولت راه ندادند، برای آن بود که هفته گذشته او درباره انتخاب مشایی به احمدی‌نژاد اعتراض کرد. اقدامی که به‌صورت کاملاً مشابه از طرف دیگر وزرای عزل شده دیروز هم رخ داده بود و اخبار آن در رسانه‌ها انعکاس یافت.

کمتر از یک‌ماه دیگر وزیر جدید ارشاد باید بر صندلی خود در بهارستان بنشیند. در این فاصله بسیاری از اتفاقات هنری، همچون حالا به کندی پیش می‌روند و این وزارتخانه نیمه‌فعال به‌کار خود ادامه می‌دهد اما مهم انتخاب احمدی‌نژاد و رای‌اعتماد مجلس برای وزیر جدید است.

آیا وزارت ارشاد از زمان 4 ساله صفارهرندی بسته‌تر می‌شود یا هنرمندان و نویسندگان و اهالی مطبوعات می‌توانند در فضایی بازتر به‌کار خود ادامه دهند؟ مشی دولت در زلزله دیروز پاستور به سمت گزینه اول، علامت می‌دهد.

کد خبر 86372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز