یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

هفته گذشته در خبرها توجه‌زیادی به افتتاح یک سکوی حفاری نفت در دریای خزر شد

مقامات وزارت نفت افتتاح این سکو را فراهم‌کننده تقویت صنعت نفت کشور نامیده و آن را عامل تقویت موضع کشور در سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت اوپک اعلام کردند. در این‌باره با دکتر هادی نژاد حسینیان، کارشناس و معاون بین‌الملل سابق وزارت نفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  افتتاح سکوی نیمه شناور ایران البرز در خزر چه اهمیتی دارد؟

بدون شک مهم است. این سکو توانایی حفاری در آب‌های عمیق دریا را دارد. ابزار پیشرفته جدیدی در اختیار کشور است که با آن می‌توان در نقاط عمیق دریای خزر (که نسبت به نقاط ساحلی شانس بیشتری برای وجود نفت و گاز دارند ) عملیات حفاری برای اکتشاف و تولید نفت و گاز را انجام داد.

علاوه برآن، بعد از سکوی حفاری ایران خزر که حدود 8 سال پیش در نکا ساخته شد این دومین سکوی حفاری است که در ایران ساخته شده است؛ البته با مدتی تاخیر. به هرحال هم توان ساخت تجهیزات دریایی در کشور افزایش یافته وهم توان انجام عملیات حفاری، که هر دو مورد نیاز کشور‌است.

  • برخی مسئولان اعلام کردند که با بهره برداری از این سکو، ایران در صنعت   و تولید نفت جایگاه خاصی در جهان و اوپک به دست می‌آورد، آیا چنین تصویری قابل تحقق است؟

بدون شک ساخت این سکو به‌عنوان ابزاری پیشرفته به ما قدرت بیشتری در زمینه بهره‌برداری از منابع نفتی دریای خزر می‌دهد. بر این اساس، قاعدتا ایران جایگاه بهتری از نظر امکان کشف منابع هیدروکربوری و بهره‌برداری از آنها پیدا می‌کند، اما برای بالفعل شدن آن، کارهای زیادی باید انجام شود.

  • کارهایی که می‌فرمایید در چه بخش‌هایی است، آیا از نظر فنی است یا غیرفنی؟

مناطقی از دریای خزر که برای حفاری توسط این سکوی نیمه شناور مناسبند مناطق آب‌های عمیق است که شانس بیشتری هم برای داشتن منابع نفت و گاز دارند، بنا بر این برای شروع عملیات حفاری در مناطقی که  مورد اختلاف است یا باید یکجانبه  و یا با تفاهم با کشورهای همسایه کار را شروع نماییم. متأسفانه این موضوع به‌صورت بلاتکلیف باقی مانده و تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

حدود 4سال پیش که بنده به‌عنوان معاون بین‌الملل وزارت نفت سفری به روسیه داشتم در آنجا پیشنهاد کردم که ایران و همسایگانش توافق کنند که عملیات اکتشاف و توسعه در مناطق مورد اختلاف توسط شرکت‌های ذیصلاح آغاز شود.

پس از آن اگر نتیجه مثبت نبود و در بلوک‌ها مخازن نفت و گاز کشف نشد مشکل خودبه‌خود حل است. بنابراین آنچه مسلم است وجود سکوی ایران البرز در صورتی که در کنار آن تصمیم سیاسی مناسبی برای فراهم کردن زمینه شروع عملیات اکتشافی گرفته شود، می‌تواند به تحول منجر شود. در غیر این‌صورت این مسئله به تحول مثبتی منجر نمی‌شود.

کد خبر 86309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز