چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی-مجید مهرابی‌دلجو: 3 تیرماه سال 1387 در حاشیه جلسه هیات دولت و در بحبوحه همان روزهایی که مشایی بر نظر دوستی‌‌اش با مردم اسرائیل تاکید می‌کرد

خبرنگار همشهری از او پرسید: شما هر اعتقادی هم که دارید، به هر حال قدری احتیاط کنید، شما معاون رئیس‌جمهوری هستید! مشایی که در جمع خبرنگاران ایستاده بود، بلافاصله گفت: «مواضع من با مواضع آقای احمدی‌نژاد مو نمی‌زند».

دیروز مطالبی در سایت شخصی مشایی منعکس شد که مواضع اخیر وی را نه موضع شخصی خود بلکه مواضع دولت عنوان می‌کرد. به‌عنوان نمونه در یکی از این مطالب آمده است: «یکی از دلایل مهم اعتراض به حضور و نقش مشایی هم در دولت نهم و هم به طریق اولی در مسئولیت اخیر وی موضع‌گیری او در برابر ملت اسرائیل بوده است که وی مردم اسرائیل را دوست دانسته بود...آقای احمدی‌نژاد درست در روز پنجشنبه، پیش از اظهار نظر رهبری معظم انقلاب در نماز جمعه، درباره این نظر اعلام کرد: موضع در پیش گرفته شده از سوی مشایی، موضع دولت است نه موضع شخصی وی.»

و تمام این نشانه‌ها، از نزدیکی تفکر محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی حکایت دارد.

گفت‌وگوی کوتاه ما با علی مطهری نماینده مردم تهران را در این باره بخوانید:

  • برای دولت و شخص آقای احمدی‌نژاد قطعا بازتاب‌های این انتصاب قابل پیش‌بینی بود. چرا در چنین شرایطی آقای احمدی‌نژاد دست به چنین انتخابی می‌زنند. آیا این انتصاب نوعی بی‌اعتنایی به افکار عمومی است؟

من فکر می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد این اقدام را به‌عنوان یک حرکت اعتقادی انجام داده است. از نظر فکری احمدی‌نژاد پیرو مشایی است و مشایی را به‌عنوان یک ایدئولوگ قبول کرده است.

اینها تفکری را دارند مبنی بر اینکه باید یکتا پرستی را در دنیا گسترش بدهیم و در واقع به یک نوع وحدت ادیان قائل هستند. برگردید به سخنانی که سال گذشته مشایی ایراد کرده بود و گفته بود دنیای امروز دنیایی نیست که دین خاصی را بتوان بر جهان حاکم کرد آنها معتقدند مرز بین ادیان باید برداشته شود. اینها برداشت خاصی از دین و اسلام دارند که به‌نظر من این برداشت خطرناکی است.

  • آیا می‌توان گفت صحبت‌های مشایی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل، برگرفته از همین تفکر  بوده است؟

بی ارتباط با این تفکر نبود. می‌توان گفت که آن صحبت‌ها با این اعتقاد که اسلام و یهود 2دین یکتا پرست هستند و همه یکتاپرستان باید در کنار هم باشد مطرح شده بود و آقای احمدی‌نژاد با وجود تمام اختلاف‌هایی که درباره مشایی وجود دارد نشان دادند قرابت فکری زیادی با مشایی دارد که وی را به‌عنوان معاون اول انتخاب کرده است.

  • در جریان انتصاب مشایی عده‌ای از طرفداران سرسخت احمدی‌نژاد موضع مخالف گرفته‌اند. آیا مبنای این اختلاف نظر سهم خواهی است یا تفاوت اعتقادی؟

حتی طرفداران متعصب آقای احمدی‌نژاد، این تفکر وحدت ادیان و از بین بردن مرز ادیان را قبول ندارند و در این مبانی اعتقادی با وی مشکل دارند.

  • عده‌ای معتقدند آقای احمدی‌نژاد با این انتصاب قصد دارد مشایی را در معرض رسانه‌ها قرار داده و برای انتخابات 4 سال آینده آماده کند. چقدر این تحلیل را قریب به واقعیت فرض می‌کنید؟

ناممکن نیست. به قول ابن سینا هر چیزی را که شنیدید تا زمانی که دلیلی بر ردش پیدا نکرده‌اید در بوته امکان قرار دهید. این اتفاق هم ناممکن نیست.

  • شنیده شده که بار دیگر طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را در مجلس قصد دارید پیگیری کنید؟

بله. اگر اقدام خاصی درباره مشایی صورت نگیرد، دلایل کافی برای سؤال از رئیس‌جمهوری وجود دارد. اگر احمدی‌نژاد به دستور رهبری واکنش مناسبی نشان ندهد، سؤال از وی را با جدیت بیشتر پیگیری می‌کنیم.

خط‌مشی احمدی‌نژاد در دولت دهم در ادامه تکروی‌های گذشته وی است. بنابراین باید در همین ابتدای کار دولت دهم از این موضوع جلوگیری شود.

کد خبر 86042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز