همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سری جدید اسکناس پنج هزارریالی با طرح ماهواره امید چاپ و منتشر کرد

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشخصات اسکناس مذکور به شرح زیر است:

ویژگی‌های کاغذ اسکناس:

واترمارک: پرتره حضرت امام (ره) در سمت راست و در خمیر کاغذ که در مقابل نور از دو طرف قابل رؤیت است.

نخ امنیتی: از نوع متالایز با عرض 2/1 میلیمتر به صورت پنجره‌ای که عبارت 5،000 ریال به صورت فارسی و لاتین روی آن نمایان است.

جنس: %100 پنبه

فیبرهای نامرئی فلورسنت: استفاده از فیبرهای نامرئی فلورسنت در خمیره کاغذ به رنگهای سبز، آبی، زرد و قرمز در رو و پشت اسکناس که در مقابل تابش اشعه ماوراء ‌بنفش قابل رؤیت است.

ویژگی های چاپ:

نوع چاپ: به صورت افست خشک

نمره: از نوع لترپرس یک رنگ فلورسنت که در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلائی نمایان خواهد شد.

ریزچاپ (میکروپرینت): عبارت "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" در وسط اسکناس بالای عبارت پنج هزار ریال در روی اسکناس عبارت "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" بر روی تصویر کره زمین و عبارت "FIVE THOUSAND RIALS" بین تصویر کره زمین و کادر پایین اسکناس به صورت خطی در پشت اسکناس و به صورت ریزچاپ (میکروپرینت) درج گردیده است که با ذره‌بین قابل رویت است.

سیترو (See Through): در بالا و پایین اسکناس به صورت گل مورب که با چاپ مکمل آن در پشت اسکناس در مقابل نور قابل رؤیت می باشد.

چاپ برجسته: بخشهائی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می‌باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپهای دیگر به سادگی به وسیله انگشتان دست قابل لمس است.

نشانه برجسته برای تشخیص روشن دلان: سمت چپ و پایین یک خط و دو نقطه در زیر آن به صورت برجسته برای سهولت شناسایی این اسکناس توسط عزیزان روشن دل در نظر گرفته شده است.

تصویر مخفی:طرح لوگوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قسمت چپ عبارت پنج هزار ریالی روی کتیبه زیتونی رنگ به صورت مخفی چاپ شده است که با متمایل نمودن طرح و تابیدن نور به خطوط، طرح پنهان‌شده ظاهر و تصویر طرح به صورت برجسته نمایان خواهد شد.

رنگ: قهوه‌ای ـ سبز زیتونی ـ نارنجی
ابعاد : 154× 75  میلیمتر
طرح رو: تصویر امام خمینی (ره)
طرح پشت: ماهواره امید و کره زمین

کد خبر 85888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز