گروه محیط‌زیست: مدیرکل محیط‌زیست لرستان از نشت مجدد خط لوله نفت «سرکان ـ مالکوه» خبر داد

مهندس کاکاوند در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: حدود صبح شنبه 300‌متر بالاتر از شکستگی روز پنجشنبه مجددا خط لوله انتقال نفت «سرکان ـ مالکوه» به‌علت فرسودگی دچار نشت شد و حجم زیادی نفت مجددا به رودخانه کشکان سرازیر شد.

وی گفت: به‌دلیل شنی بودن خاک، نفت از زیر زمین نشت کرده و به داخل رودخانه کشکان وارد شده و موجب آلودگی مجدد آن شده است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه تلاش شرکت نفت برای مهار این نشتی همچنان ادامه دارد گفت: برآوردهای اولیه از نشتی روز پنجشنبه نشان می‌دهد حدود 300 هزار قطعه ماهی به جز دوزیستان و پرندگان کنار آبزی و... در این فاجعه زیست‌محیطی تلف شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش‌هستیم تا آمار نهایی تلفات و خسارات نشتی نفت روز پنجشنبه را اعلام کنیم.

گفتنی است در پی نشت خط لوله 10 اینچی نفت در مسیر سرکان- ‌‌  مالکوه در
 30 کیلومتری پل‌دختر استان لرستان که صبح پنجشنبه در منطقه جلگه خلج رخ داد و بر اثر آن هزاران لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شد، دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به رخداد یک فاجعه زیست‌محیطی در منطقه گفت: متأسفانه وزارت نفت در تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.

«متأسفانه ورود مواد نفتی به رودخانه‌ها، اکوسیستم آنها را به شکلی مورد آسیب قرار می‌دهد که سال‌های سال قابل جبران نیست.»؛ دلاور نجفی با بیان این مطلب، افزود: سال گذشته حوادث مشابهی درخصوص نشت نفت به رودخانه‌های زاینده‌رود، کرخه و کشکان رخ داده است و متأسفانه باید گفت که وزارت نفت درخصوص تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.

اظهارات نجفی در حالی است که مدیرکل محیط‌زیست لرستان نیز با اشاره به اینکه اداره کل محیط‌زیست لرستان بارها به شرکت نفت برای تعویض خطوط فرسوده این مسیر تذکر داده است، افزود: متأسفانه بی‌توجهی مسئولان امر به این موضوع و عدم‌انجام مطالعات امکان‌سنجی و زیست‌محیطی درخصوص محل این خط لوله منجر به بروز این فاجعه شده است.

«متأسفانه حدود 19 ساعت نفت با فوران قوی به رودخانه کشکان در منطقه وارد شده است و ورود حجم وسیعی نفت، رودخانه کشکان از روستای جلگه خلج تا رودخانه سمیره را آلوده کرده است.»؛ کاکاوند با بیان این مطلب، از آلوده شدن حدود 45‌کیلومتر از مسیر رودخانه کشکان خبر داد.

وی با بیان اینکه خسارات وارده توسط کارشناسان محیط‌زیست استان در دست بررسی است، افزود: این خسارات در 2 بخش تلفات آبزیان و آسیب‌های زیست‌محیطی برابر ماده 134‌قانون برنامه سوم توسعه اعلام می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه خسارات وارده به اکوسیستم و محیط‌زیست منطقه جبران‌ناپذیر است، تصریح کرد: از طریق مجاری قانونی در حال پیگیری موضوع تا احقاق حقوق محیط‌زیست و مجازات عاملان این حادثه هستیم.

وی همچنین از کشاورزان منطقه خواست با توجه به آلودگی موجود حداقل یک هفته از آبیاری محصولات خود با آب رودخانه کشکان جداً خودداری کنند. گفتنی است روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی پیش‌تر مدعی شده بود که با انجام اقدامات توسط گروه تعمیرات و پشتیبانی طی کمتر از 3 ساعت نشتی نفت به‌طور کامل مهار شد.

روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی با تاکید بر اینکه با انجام اقدامات توسط گروه تعمیرات و پشتیبانی طی کمتر از 3 ساعت نشتی نفت به‌طور کامل مهار شده است، اعلام کرد که اتصال یکی از فانچ‌های این خط لوله نفت از محل جوش خود جدا و موجب شده سوراخی به قطر 3‌سانتی‌متر در خط لوله 10‌اینچی ایجاد شود

کد خبر 84852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز