چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

ترجمه - ساناز سرابی زاده: در اوضاع سخت اقتصادی، کنار‌آمدن با مشکلات شغلی بیش از حد سخت به‌نظر می‌رسد‌.

استرسی که ما همراه خود به محل کار می‌بریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ماست، طغیان می‌کند و بدین‌ترتیب کارکنان‌، مدیران و کارگران همه و همه فشار مضاعفی را تجربه خواهند کرد. در حالی‌که وجود کمی استرس در زندگی روزانه عادی است، استرس زیاد سطح بهره‌وری را کاهش داده و از لحاظ فیزیکی و روانی صدماتی به همراه دارد، پس یافتن راهکارهایی برای مقابله با آن بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که مقاله زیر به بررسی برخی از آنها می‌پردازد.

برای کارگران در هر نقطه از جهان، اقتصادی مریض و نابسامان مساوی است با نگرانی‌های فکری و روانی این قشر. نظر به اینکه استرس‌های کاری در شرایط بحران اقتصادی رشد افزونی دارد، بسیار حائز اهمیت است که راه‌های جدید و معقول‌تری را برای کنار آمدن با این شرایط تجربه کنیم.

توانایی کنترل استرس در محیط کاری می‌تواند طعم موفقیت را در زمان ناامیدی و شکست به ما بچشاند. می‌دانید که احساسات افراد به راحتی به دیگران منتقل شده و بنابراین استرس می‌تواند بر کیفیت ارتباط شما با دیگران تاثیر بگذارد‌. راهکارهای مثبت و مناسب برای مقابله با استرس به معنای تاثیر‌گذاری مثبت بر محیط اطراف خود و تاثیر‌پذیری کمتر از شرایط یاس و ناامیدی است.

شما می‌توانید با روش‌های زیر استرس شغلی خو را کاهش دهید:

*تقبل مسئولیت در محیط کاری
*سعی در حذف عادات غیرارادی و منفی که موجب ازدیاد استرس می‌شود.
*یادگیری مهارت‌های ارتباطی برای تسهیل و بهبود بخشی روابط کاری با مدیران و همکاران.

علائم استرس مضاعف:

هنگامی‌که افراد احساس درماندگی می‌کنند اعتماد به‌نفس خود را از دست داده و تحریک‌پذیر و گوشه‌گیر می‌شوند، بهره‌وری و اثربخشی کاهش یافته در نتیجه پاداش و مزایای آنان نیز کاهش می‌یابد‌.

اگر علائم استرس ناخودآگاه افزایش یابد می‌تواند به مشکلات بزرگی ختم شود‌. جدا از تاثیر منفی استرس بر رضایت شغلی و اجرایی کار‌، استرس مزمن و یا حاد مطمئنا بر سلامت فیزیکی و روحی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

علائم و نشانه‌های استرس :

- احساس اضطراب، تحریک‌پذیری و یا افسردگی
- بی‌علاقگی و از دست‌دادن تعلقات شغلی
- کاهش تمرکز
- ناراحتی‌های ناحیه شکمی
- کاهش میل‌جنسی
- بی‌قراری در هنگام خواب
- خستگی مفرط حین کار
- پرش عضلات و یا سردرد
- گوشه‌گیری از اجتماع
- استفاده مداوم از داروهای محرک روان

دلایل متعارف پیدایش استرس مضاعف:

- ترس از بیکاری
- افزایش ساعات کاری به‌دلیل کاهش حقوق و مزایا
- فشار‌های ناشی از افزایش انتظارات‌، بدون در پی داشتن رضایت اجرایی کار
- فشارهای ناشی از افزایش حداکثر بهره‌وری در تمام ساعات کاری

با خودتان مهربان باشید:

هنگامی که استرس کاری باعث تداخل در بازدهی کارتان می‌شود با خودتان مهربان‌تر باشید و سکان زندگی را در دست بگیرید‌. حالا نوبت شماست که وارد عمل شده و آستین‌ها را بالا زده‌، به سلامت خود توجه کنید و نیازهای روحی و جسمی خود را در حد توان برآورده ‌کنید‌. مطمئنا هر‌آنچه احساس بهتری داشته باشیم نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر خواهیم شد‌.

در واقع لازم نیست تغییرات عمده‌ای در زندگی‌تان به‌وجود آورید؛، حتی موارد ریز و کوچک نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی شما بالقوه تاثیر‌گذار باشد‌. همین حالا شروع کنید متوجه خواهید شد که به مرور زمان با انتخاب نکات مثبت زندگی تغییر قابل توجهی در زندگی‌تان، محیط کاری و محیط خانه پدید خواهد آمد.

جنب و جوش داشته باشید‌:

تمرینات ایروبیک یک روش درمانی مؤثر ضد‌استرس، افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و تنش‌زدایی از فکر و جسم است. حتی می‌توانید برای آرامش خاطر بیشتر هر روز به‌مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید اما ورزش را می‌توانید طی 2یا3 نوبت در روز انجام دهید.

وعده‌های غذایی مناسب اختیار کنید:

حجم غذایی کم با افزایش وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند سطح قند خون بدن‌تان را در حد مطلوبی نگاه دارد‌. قند خون پایین باعث تحریک‌پذیری و اضطراب می‌شود و از طرف دیگر پرخوری بیش از حد شما را سست و بی‌حال می‌کند‌.

سیــگار را کنـار بگذارید:

کشیدن سیگار حین اضطراب و استرس اگرچه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقین کند اما در واقع بر کسی پوشیده نیست که نیکوتین موجود در سیگار یک ماده مخدر محرک است که خود مولد سطح بالایی از استرس است، نه کاهش‌دهنده آن.

به قدر کفایت بخوابید‌:

استرس و نگرانی،بی‌خوابی را به‌همراه می‌آورد و بی‌خوابی شما را مستعد استرس بیشتر‌می‌کند‌. اگرچه در زمان عدم‌وجود خواب کافی در شبانه روز بدن با شرایط موجود تطابق نسبی می‌یابد‌، نباید فواید داشتن خوابی آرام و کافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انکار کرد.

در اینجا چند پیشنهاد برای کاهش استرس شغلی از طریق اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی برای مسئولیت‌های اجرایی‌تان داریم‌:

برنامه‌ریزی متعادلی داشته باشید:

برنامه‌، مسئولیت‌ها و وظایف روزانه‌تان را تحلیل و بررسی کنید‌. کار مداوم و نداشتن تفریح صبر شما را در یک آن لبریز خواهد کرد. بین کار و زندگی خانوادگی‌، فعالیت‌های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار کنید‌.

بیش از حد خود را درگیر تعهدات کاری نکنید‌:

برنامه‌های کاری را پشت سر هم دسته بندی نکنید‌. همه ما غالبا می‌دانیم که برای هر کاری تقریبا چه زمانی لازم است‌. اگر وظایف زیادی به گردن شما نهاده شده بین کارهای واجب و لازم تفاوت قائل شوید‌. کارهایی که از اهمیت کمتری برخوردارند باید در انتهای فهرست قرار گیرد و یا به کلی حذف شود.

زودتر از خواب بیدار شوید‌:

حتی 15-10 دقیقه می‌تواند تفاوت بین هجوم عصبی شما به میز کار و یا با کمال آرامش رسیدن به محل کار را معنا کند، پس استرس خود را با دیررفتن به محیط کار مضاعف نکنید. 

استراحت کوتاه و منظمی برای خود فراهم کنید:

لحظاتی را تدارک ببینید تا ذهن خود را نظم داده و به استراحت بپردازید. همچنین سعی کنید حتی‌الامکان در هنگام ناهار از پشت میز بیرون بیایید‌. قدم زدن دور از میز باعث آرامش خاطر شما و بازدهی بیشترتان خواهد شد‌.

کاهش استرس از طریق ارتقای هوش هیجانی:

حتی اگر در محیطی هستید که دائما شرایط استرس‌زای آن در حال افزایش است‌، باز هم می‌توانید بر خود تسلط داشته و اعتماد به نفستان را حفظ کنید به شرطی که هوش هیجانی را شناخته و در جهت تقویت آن پیش روید‌. در واقع هوش هیجانی توانایی اداره و به‌کارگیری صحیح احساسات در راه مثبت و سازنده است‌. از این طریق شما دیگران را بیشتر به سوی خود جذب کرده‌، با تفاوت‌های موجود بین خود و دیگران کنار آمده‌، احساسات سرخوردگی‌خود را التیام می‌دهید و استرس و تنش را از روابط خود دور می‌کنید‌.

هر قدر ضریب هوش هیجانی شما بیشتر باشد‌، استرس کمتری در محیط کار خواهید داشت. خوشبختانه هوش هیجانی ارثی نیست‌، در واقع خصیصه‌ای است که ما قادر به یادگیری و ارتقای آن هستیم. آموختن مهارت‌های زیر شما را قادر می‌سازد تا هوش هیجانی را در خود شکوفا کرده و راه‌های ارتباط غیرکلامی را بیاموزید‌.

- بیاموزید که چگونه نسبت به استرس واکنش نشان دهید و با روش‌هایی که می‌تواند به شما آرامش و انرژی مثبت منتقل کند‌، آشنا شوید‌.

- با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کنید ‌و از این راه احساسات و هیجانات خود را مدیریت کنید‌. شناخت احساسات فردی نه تنها بر اعتماد به نفس شما می‌افزاید بلکه باعث خواهد شد تا کنترل بیشتری روی خود داشته باشید‌.

- توانایی مقابله با چالش‌های زندگی را با شوخ طبعی افزایش دهید‌. هیچ‌چیز بهتر از شوخ‌طبعی و خنده نمی‌تواند سد دفاعی استرس شما را بشکند‌.

- یاد بگیرید با مشکلات بدون هیچ واهمه‌ای روبه‌رو شوید و همواره در این اصل ثابت قدم باشید که کنار آمدن با تضاد‌ها و تفاوت‌های موجود، رابطه‌ای مستحکم را خواهد آفرید‌.

helpguide.org

کد خبر 84175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز