یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روسیه با کمی عقب نشینی از مخالفت خود درباره برنامه سامانه دفاع ضد‌موشکی آمریکا، خواهان تضمین‌های امنیتی کاخ سفید در این باره شد

به گزارش نووستی، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه از آمادگی کشورش برای کاهش بسیار زیاد تسلیحات استراتژیک هسته‌ای در قراردادی جدید با آمریکا منوط به اینکه واشنگتن نیز نگرانی‌های مسکو را از سامانه‌ سپر دفاع ضد‌موشکی کاهش دهد، خبر داد.

به گفته تحلیلگران، سخنان جدید دیمیتری مدودف امید را برای حصول پیشرفت در مذاکرات قرارداد جدید کاهش تسلیحات هسته‌ای با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به هنگام سفر وی به روسیه طی روزهای ششم تا نهم ژوئیه (15 تا 18 تیر) افزایش داد.

اگر چه مدودف خواستار لغو کامل استقرار این سامانه در اروپای شرقی نشد، اما اشاره کرد که این ماجرا هنوز باعث نگرانی و خشم زیاد مسکو است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای که از سوی کرملین منتشر شد، گفت: ما نمی‌توانیم با طرح‌های آمریکا برای ایجاد یک سامانه‌ جهانی دفاع موشکی موافقت کنیم. مایلم تاکید کنم که جلب نظر مساعد مسکو در صورتی امکان پذیر است که آمریکا نگرانی‌های روسیه را رفع کند. به هر حال رابطه بین تهاجم راهبردی و تسلیحات دفاعی در این پیمان باید کاملا مشخص شود.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام نکرد که دقیقا انتظار دارد چه اقدامات مشخصی را آمریکا برای کم کردن نگرانی‌های مسکو انجام دهد؛ اما لحن این بیانیه حاکی از آمادگی برای سازش است.

مدودف بیان داشت: مسکو خواهان کاهش قابل تصدیق و واقعی تسلیحات است. ما آماده‌ایم در مقایسه با پیمان استارت یک تسلیحات راهبردی خود را چندبرابر کاهش دهیم. وی اعلام کرد که تعداد کلاهک‌ها نیز باید کمتر از آن میزانی کاهش یابد که آمریکا و روسیه 7 سال پیش در مورد آن تصمیم گرفتند که تعداد آنها را تا سال 2012 به حدودی بین 1700 و 2200 کاهش دهند.

آمریکا همچنین قصد دارد کلاهک‌های هسته‌ای مواد انفجاری متعارف را روی بعضی از موشک‌های دوربرد بالستیک، از میان ببرد.

مدودف اما بار دیگر بر مخالفت روسیه با آن تاکید کرد و گفت: این اقدام باعث نگرانی جدی است و احتمالا به ثبات راهبردی صدمه بزند.مدودف تصریح کرد که یک توافق با دولت اوباما باید مشخص، ‌محسوس و الزام‌آور باشد و در یک سند تنظیم شود.

دیمیتری مدودف عنوان کرد که مسکو انتظار دارد روابط مسکو - واشنگتن در زمان ریاست‌جمهوری او ادامه یابد. وی در این‌باره خاطرنشان کرد: امیدوارم که یک شکل جدید، مطلوب‌تر و قابل اعتماد‌تر تحت این دولت جدید به روابط داده شود.

هدف سپر دفاع موشکی

حدود یک ماه پیش  سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در اظهار نظر صریحی گفته بود که سپر دفاع موشکی آمریکا هیچ ارتباطی با برنامه‌ هسته‌ای ایران ندارد و هدف آن نیروهای استراتژیک روسیه است؛

مواضعی که در بخش اروپایی فدراسیون روسیه استقرار یافته‌اند. ما در این مورد با همتایان آمریکایی خود بسیار صحبت و ارائه‌ دلیل کرده‌ایم و امیدواریم که صدای ما شنیده شود.

وی در آن برهه افزوده بود حداقل آن است که ما در این مورد هنوز جواب قانع‌کننده‌ای از سوی مقامات آمریکایی در برابر استدلال‌های خود نشنیده‌ایم.

کد خبر 83965

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز