همشهری‌آنلاین: انتشارات هرمس درتداوم انتشار کتاب‌‌های مجموعه ادب و تاریخ کهن خود دو کتاب «تاریخ بلعمی» و «تاریخ جهانگشای جوینی» را به بازار کتاب عرضه کرده است

به گزارش همشهری‌آنلاین ویژگی مهم مجموعه ادب و تاریخ کهن فارسی در انتشار آنها روی کاغذهای ویژه در قطع پالتویی و البته با حروفچینی چشم نواز و قابلیت حمل آسان آن است.
تاریخ بلعمی ترجمه‌ای است که ابوعلی بلعمی از تاریخ طبری محمد‌ ابن جریر طبری کرده است. این کتاب به نوشته ویراستار آن در چاپ جدید،علی رهنما، در سال 352 قمری به درخواست منصور ابن نوح سامانی از وزیرش ابوعلی بلعمی تدوین شد.

در مقدمه آقای هوشنگ  رهنما اشاره ای شده به این نکته که مشخص نیست خود بلعمی این کتاب را تدوین کرده یا دستیارانش وبه نام وی تمام شده است. همچنین آمده است «ابهام در هویت مترجم یا مترجمان و تعدد دست‌نویس‌های به جای مانده از آن بااختلاف‌های بسیار در تنظیم فصل‌ها  و واژگان و موارد فراوان دیگر، هیچ یک از اعتبار بی‌مانند این اثر نمی‌کاهد؛ چرا که در وهله نخست، در کنار مقدمه قدیم شاهنامه، قدیمترین سند نثر فارسی است که به ما رسیده است، و دروهله دوم، به اعتبار ارزش ادبی آن، به گفته ملک الشعرای بهار:«... از تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه نصرالله منشی به فارسی نزدیکتر است ، بسی ساده و فصیح و مانند‌آب روان، و چنان می‌نماید که در زمان خود طوری ساده بوده است که پیرزنان ایرانی هم قادر به استفاده از قرائت ‌آن بوده‌اند»

نام کتاب:تاریخ بلعمی محمد بن جریر طبری/مترجم:ابوعلی بلعمی/به تصحیح:ملک الشعرای بهار، محمد پروین گنابادی/چاپ اول:انتشارات هرمس، 1386/قطع پالتویی با کاغذ نازک، قیمت:12000 تومان/1072صفحه.

تاریخ بلعمی نخستین بار در 1291 هجری به صورت چاپ سنگی در هندوستان منتشر شد. ملک الشعرای بهار در حدود سال‌های 1310 تصحیح انتقادی آن را به پایان رساند،؛ اما متن آماده تا سالیان به درازا کشید ومنتشر نشد، تا آنکه در سال 1341 با ویرایش محمد پروین گنابادی در سلسله انتشارات وزارت فرهنگ به چاپ رسید.

چاپ انتقادی دیگری از همین متن با عنوان تاریخ‌نامه طبری به تصحیح و تحشیه محمد روشن، در پنج جلد از سوی انتشارات سروش در سال 1378 منتشر شد. همچنین ترجمه جدیدی از متن عربی تاریخ طبری به قلم ابوالقاسم پاینده در 16 جلد در سال 1364 منتشر شد.

تاریخ بلعمی نخستین متن منثور در مجموعه متن‌های کلاسیک زبان فارسی است که انتشارات هرمس در دسترس خوانندگان قرار می‌دهد. چاپ این متن بی‌کم و کاست، برپایه چاپ انتقادی بهار و ویرایش محمد پروین گنابادی صورت گرفته و تنها نشانه گذاری متن، قصد‌ آسان سازی خوانش آن تغییر یافته است.

تاریخ جهانگشای جوینی

تاریخ جهانگشای جوینی که به مدد فهم و درک عطاملک جوینی،‌مورخ و وزیر ارغونشاه  یا ارغون خان و بعدها وزیر هلاکو خان نوشته شد، یکی از معتبر ترین کتاب‌های تاریخی در روایت دوران یاد شده است که به نوشته ادوارد برون درمقدمه همین کتاب« بی تردید بهترین و معتبرترین گزارش یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ جهان یعنی ظهور و گسترش ناگهانی قدرت مغول در سده سیزدهم میلادی را در خود جای داده است»

افزون بر این از آنجایی که  جوینی از دبیران برجسته زمان خود بود و در دانش‌های لازم در حرفه دبیری از جمله فن بلاغت و زبان سخته دستی تمام داشت، تاریخ جهانگشای او از نثری فاخر و تمام عیار برخوردار است و از این جنبه نیز در ردیف بهترین متن‌های کلاسیک ادب فارسی قرار می‌گیرد.

کتاب را استاد محمد قزوینی تصحیح کرده است که در نوع خود بنیانگذار شیوه ای خاص در تصحیح متون کهن  بوده است. قزوینی تصحیح این کتاب را به توصیه ادوارد برون وموسسه زیر نظرش بر عهده گرفت و ابتدا جلد نخست آن را انتشار داد و سپس جلدهای بعدی( دوجلد دوم و سوم) را و در هر جلد مقدمه‌ای درباره شیوه تصحیح خود ونسخه هایی که وی اساس کار قرار داده را برای خواننده توضیح داده است.

در کتاب علاوه بر مقدمه  کوتاه هوشنگ رهنما درباره اهمیت این کتاب و چگونگی انتخاب و ویرایش مختصر آن برای آسان خوانی خوانندگان مجموعه‌های کلاسیک، نوشته ادوارد برون درباره این اثر و نیز مقدمه دکتر محمد قزوینی آمده است. زندگی نامه قزوینی به قلم خودش از دیگر مطالب این کتاب به شمار می‌رود.

نام کتاب:تاریخ جهانگشای جوینی/مصحح:محمد قزوینی/ناشر:انتشارات هرمس، چاپ اول1387/قطع پالتویی/قیمت:15000تومان/1123 صفحه.

نشر هرمس پیش از این هم کتاب‌هایی را در مجموعه کلاسیک‌های ادب و تاریخ کهن ایران انتشار داده بود.[تازه‌های نشر هرمس در نمایشگاه کتاب]

کد خبر 83692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز