سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه ورزشی - محمد جواد پاینده: تیم ملی فوتبال ایران در روز پایانی از مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی سه وضعیت متفاوت را پیش روی خواهد داشت

پیروزی ایران و تساوی عربستان مقابل کره شمالی تیم ملی ایران را مستقیما به جام جهانی می‌رساند. پیروزی ایران همراه با پیروزی یکی از دو تیم عربستان و کره‌شمالی موجب صعود شاگردان قطبی به مرحله پلی‌آف می‌شود و شکست تیم ملی ایران به معنی خروج از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی خواهد بود.

فاصله جشن، انتظار و کابوس در سئول کوتاه است. صعود به جام جهانی قطعا اتفاقی سرنوشت‌ساز برای فوتبال ملی ایران به شمار می‌رود.

صعود مستقیم

شانس تیم ملی ایران برای صعود مستقیم به مرحله نهایی رقابت‌های جام‌جهانی کمی ‌بیش از 10درصد است. ایران باید در بازی با کره‌جنوبی پیروز باشد و در دیگر بازی این گروه دو تیم عربستان و کره‌‌شمالی به تساوی رضایت بدهند تا تیم ملی فوتبال کشورمان جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی 2010 را به صورت مستقیم دریافت کند.

هر دو تیم عربستان و کره‌شمالی انگیزه زیادی برای پیروزی در این مسابقه خواهند داشت، خصوصا عربستان که در بازی رفت مقابل حریف شرقی شکست خورده و در ریاض با حمایت هوادارانش می‌تواند جشن صعود را بر پا کند. تساوی به نفع هیچ کدام از این
دو تیم نیست و شکست به معنی حذف آنها از گردونه رقابت‌ها خواهد بود.

با این شرایط خیلی بعید است که تیم ملی ایران مستقیما راهی مرحله نهایی رقابت‌های جام‌جهانی شود و به احتمال زیاد باز هم بازی پلی‌آف سرنوشت فوتبال ملی ایران را در جاده رقابت‌های جام جهانی رقم خواهد زد.

پلی آف سوم

احتمال حضور تیم ملی ایران در بازی پلی‌آف بسیار زیاد است. از سال 1997 میلادی تا 2009 و در چهار دوره اخیر رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی این برای سومین بار است که تیم ملی ایران به بازی پلی‌آف راه پیدا می‌کند البته در صورتی که نتایج  بازی‌های روز پایانی منجر به حذف ایران یا صعود مستقیم به رقابت‌های جام جهانی نشود.

شیرین‌ترین پلی آف تاریخ فوتبال ایران دیدار با استرالیا در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی 1998 فرانسه بود. تساوی یک بر یک در تهران و تساوی 2 بر 2 در ملبورن حماسه بزرگ ملبورن را در تاریخ فوتبال ایران به ثبت رساند و تیم ملی ایران برای دومین بار در تاریخ به جام جهانی فوتبال صعود کرد.

در سال 2002، ایران باز هم موفق به کسب سهمیه مستقیم نشد و این‌بار در پلی‌آف مقابل ایرلند قرار گرفت. دو بازی رفت‌و‌برگشت در مجموع با نتیجه 2 بر یک به سود ایرلند تمام شد.

تیم ملی ایران که در تهران با یک گل حریف قدرتمند اروپایی را مغلوب کرده بود از گردونه رقابت‌ها خارج شد و حالا در سومین پلی‌آف احتمالی در صورت انتخاب به عنوان تیم سوم گروه و پیروزی مقابل تیم سوم گروه دیگر به مصاف نیوزلند نماینده منطقه اقیانوسیه می‌رود.

بحرین و ازبکستان دو مدعی اصلی صعود از این گروه هستند و البته شانس بحرین برای صعود به عنوان تیم دوم بیش از ازبکستان خواهد بود.

اگر ایران به عنوان تیم سوم گروه به پلی‌آف آسیایی راه پیدا کند، برای سومین دوره پیاپی با بحرین در مسیر جام‌جهانی ملاقات خواهد کرد. برنده دو بازی رفت و‌برگشت به مصاف نیوزلند نماینده منطقه اقیانوسیه می‌رود.

میزبان، بدون انگیزه

پیروزی در سئول مقابل تیم ملی کره‌جنوبی آسان به نظر نمی‌رسد اما صعود کره
 به رقابت‌های جام‌جهانی مایه امیدواری است. کره‌ای‌ها به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی 2010 شده‌اند و طبیعتا بازیکنان این تیم انگیزه زیادی برای بازی سرنوشت‌ساز روز چهارشنبه مقابل تیم ملی ایران نخواهند داشت. با این وجود نمی‌توان انتظار داشت تیم میزبان ضعیف و دست و پا بسته ظاهر شود.

اعضای کادر فنی تیم ملی کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند همه توان خود را در این مسابقه به کار می‌گیرند و ستاره‌های کره جنوبی در این مسابقه به میدان می‌روند اما طبیعتا انگیزه‌های روحی بازیکنان این تیم با ملی‌پوشان فوتبال ایران قابل مقایسه نیست.

افشین قطبی پس از انتصاب به عنوان سرمربی تیم ملی ایران به این موضوع اشاره کرده بود که ارتباطش با کره‌ای‌ها در سرنوشت بازی آخر بی‌تاثیر نیست.

البته این انتظار وجود ندارد که سابقه قطبی در تیم ملی کره‌جنوبی موجب عقب‌نشینی میزبان در این مسابقه به سود تیم ملی ایران شود اما قطبی از شرایط تیم حریف کاملا آگاه است و البته با استفاده از ارتباطات خودش با مسئولان فدراسیون فوتبال کشور میزبان سعی کرده فضای بهتری برای تیم ملی ایران ایجاد کند.

در بازی روز چهارشنبه حداقل می‌توان امیدوار بود که بازیکنان میزبان با آرامش و احتیاط بازی کنند. ستاره‌های کره‌جنوبی برای کسب نتیجه یک بازی تشریفاتی تمایلی به بازی درگیرانه نشان نخواهند داد و در صحنه درگیری‌ها با احتیاط مانع از بروز مصدومیت‌های احتمالی می‌شوند.

این شرایط قطعا به سود بازیکنان تیم ملی ایران است که چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت و همه توان خود را برای شکست میزبان به کار می‌گیرند.

کد خبر 83677

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز