پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «آقا دزد» با زبان طنز به طرح برخی از موضوع‌های اجتماعی می‌پردازد

جدیدترین ساخته سینمایی شهرام شاه‌حسینی، مفهومی طنز و اجتماعی دارد و بر مبنای کمدی موقعیت ساخته شده است. قصه فیلم در شهر شلوغ تهران اتفاق می‌افتد و سازندگان آن از بین تمام آدم‌های جورواجوری که در داخل شهر وجود دارند، یک آقای دزد را انتخاب کرده و ماجراهای زندگی او را دنبال می‌کنند. یک روز از این روزها، آقای دزد برای سرقت وارد یک خانه می‌شود. ولی با خودش می‌گوید که ای کاش این خانه را برای سرقت انتخاب نکرده بود. او پس از ورود به این خانه، درگیر  ماجرای آدم‌های آن می‌شود. اما این که چرا او می‌گوید کاش وارد این خانه نشده بود و این نکته که آدم‌های توی این خانه چه شکلی هستند (و چه مسائل و ماجراهایی دارند)، نکته‌ای است که صحنه‌های خنده‌دار فیلم را تشکیل می‌دهد و باید آنها را روی پرده دید.

نیکی کریمی، افسانه بایگان، حسن پورشیرازی،‌ رضا عطاران، محسن قاضی‌مرادی، محمود بهرامی، مریم سلطانی و مریم امیرجلالی بازیگران آقای دزد هستند. شاه‌حسینی فیلم را براساس فیلم‌نامه‌ای از علیرضا معتمدی و احمد رفیع‌‌زاده کارگردانی کرده و اصغر رفیعی جم مدیر فیلم‌برداری آن است. کار تدوین و ساخت موسیقی متن آن را مستانه مهاجر و بهرام دهقانیار انجام داده‌اند.

نیکی کریمی و مریم امیرجلالی در صحنه ای از فیلم/عکس ها: محمد فوقانی

رضا عطاران و حسن پورشیرازی؛ کدام یک دزد قصه فیلم هستند؟

شاه‌حسینی قبل از این، فیلم‌های «زن‌ها فرشته‌اند» و «کلاغ پر» را کارگردانی کرده که هر دو لحن کمدی داشته‌اندو در زمان نمایش عمومی با استقبال تماشاگران روبه رو شده اند. او در باره سومین ساخته سینمایی‌اش به دوچرخه می‌گوید: «وقتی فیلم‌نامه را خواندم، پیشنهاد کارگردانی آن را قبول کردم. این فیلم برخلاف دو کار قبلی‌ام، لایه‌های اجتماعی بیشتری دارد و وجه اجتماعی آن بر کل قصه غالب است. به این ترتیب،در این قصه لایه‌های طنز و کمدی ماجرا، کمتر از دو فیلم قبلی‌ام است. دو ساخته قبلی من برپایه فانتزی و طنز بنا شده بودند. آنها فیلم‌های جمع و جوری بودند که حرف اصلی را در آنها کمدی و طنز می‌زد، ولی آقای دزد اجتماعی‌تر است. این‌بار احساس می‌کردیم باید لحن روایتی قصه، حال و هوایی واقع‌گراتر و اجتماعی‌تر داشته باشد، در عین حال هنوز هم طنز در آن حضور پررنگی دارد.

تماشاچی امروزی دوست دارد هنگام دیدن فیلم‌ها، لبخند بزند و شاد بشود. به همین دلیل،  همیشه به سراغ کارگردانی فیلم‌هایی می‌روم که به نوعی  بار کمدی و طنز دارد.»

کد خبر 83089

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز