سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: با وجود ارائه طرح جامع پایتخت به شورای شهر تهران طرح جامع گردشگری پایتخت هنوز تدوین نشده است.

درحالی که مشاوران طرح جامع تهران پیش از این بارها از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته بودند نظر نهایی و همچنین پیشنهادهایشان را در مورد برنامه‌های گردشگری ارائه کنند، هنوز طرح جامع گردشگری پایتخت از سوی مسئولان مربوطه ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیش از این از تدوین این طرح توسط مشاوران و کارشناسان گردشگری این استان خبر داده بود، اما اکنون زمانی که از وی در مورد جزئیات این طرح می‌پرسیم، می‌گوید مراحل تدوین طرح آغازشده و اکنون در بخش مطالعاتی به سر می‌برد.

از سوی دیگر هیات دولت در جلسه استانی تهران تدوین طرح تفصیلی گردشگری استان تهران را تصویب کرده و البته جای این پرسش باقی می‌ماند که اگر این ادعا در مورد آغاز تدوین این طرح صحت داشته باشد، چرا پس از گذشت دو فصل از این ادعا هم‌اکنون در هیات دولت پیشنهادی برای آغاز تدوین طرح جامع  گردشگری به تصویب می‌رسد.

این دوگانگی در شرایطی است که پیش از این حمید ضرغام، مجری طرح جامع گردشگری استان تهران در چند مصاحبه در  تیرماه از  پایان تدوین طرح جامع گردشگری استان تهران با هدف مشخص کردن پتانسیل‌های گردشگری این استان و نحوه استفاده از آنها در طول دو سال و نیم خبر داده بود.

البته او عنوان کرده که در طرح جامع گردشگری، استان تهران به پنج منطقه تقسیم می‌شود و برای هر منطقه بر اساس آخرین استانداردهای موجود در جهان و توصیه‌های طرح گردشگری نقاط قابل توسعه جهانگردی شناسایی و طرح توسعه آنها تهیه شده است.

در چنین شرایطی که تدوین طرح جامع گردشگری تهران به ادعای «ضرغام»، مسئول تهیه طرح جامع گردشگری استان تهران اردیبهشت ماه 85 به پایان رسیده و خرداد ماه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را تائید کرده، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران آن را در حال تدوین عنوان می‌کند و از سوی دیگر در جلسه هیات دولت تازه با تدوین این طرح موافقت می‌شود.

از آن طرف ماجرا هم، پیش از این «طریقت» در مورد یکی از برنامه‌های این طرح گفته بود: «یکی از مسیرهایی که در تهران می‌تواند نقش مهمی در گذران اوقات فراغت مردم داشته باشد، بلوار کشاورز است و ما می‌خواهیم این مسیر را به یکی از محورهای گردشگری مردم تبدیل کنیم. به این طریق که بلوار کشاورز با عقب‌نشینی یک واحد تجاری دارای فضاهای جدیدی می‌شود که به عنوان محور گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

البته این ادعا و نظر در همان ابتدا هم با اعتراض‌های شدید شهرداری تهران مواجه شد. چنانچه حبیب‌الهیان، معاون شهرسازی شهرداری تهران در این باره تاکید کرد: «طرحی که مرتبط با حوزه شهری باشد باید از سوی شهرداری اجرایی شود، بهتر است هر طرحی هماهنگ با شهرداری تهران باشد تا بتوان به اجرایی شدن آن‌هم امید داشت.»

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مدیران تهرانی هر یک در اذهان خود طرحی را تحت عنوان «طرح گردشگری» البته در دو قالب «تفصیلی » و «جامع» تدوین کرده‌اند که البته یک طرح اردیبهشت به پایان رسیده، یک طرح هنوز در مراحل تدوین نهایی به سر می‌برد، یک طرح هم در مراحل آغاز مطالعات است و سرانجام یک طرح تازه به تصویب هیات وزیران رسیده است.

کد خبر 8307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز