جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه اعلام کرد حجم زرادخانه اتمی خود را تا زمانی که ایالات متحده آمریکا بر طرح‌هایش برای استقرار سپرموشکی در جمهوری چک و لهستان پافشاری کند، کاهش نخواهد داد.

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، بنا به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، نیکلای ماکاروف (Nikolai Makarow)، رییس ستاد مشترک روسیه روز جمعه از رفتار آمریکا که همچنان "مبهم" است، انتقاد کرد.

طرح استقرار سپر موشکی در این دو کشور به دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا باز می‌گردد. باراک اوباما، جانشین وی مدعی شده است تا زمانی که ایران یک تهدید هسته‌ای باشد، به این طرح پایبند خواهد بود.

واشنگتن در دوره بوش ادعا کرده بود این سپرموشکی در برابر حملات احتمالی از جانب ایران یا کره شمالی مستقر می‌شوند. اما مسکو با زیر سوال بردن این ادعا اعلام کرده بود اقدامات متقابلی را برای رفع این تهدید آمریکایی انجام خواهد داد. روسیه سامانه موشکی آمریکا را در دو کشور عضو ناتو که در همسایگی‌اش قرار دارند، تهدید مستقیم برای قلمرو خود تلقی کرده و به خاطر حفظ امنیتش قاطعانه با این طرح مخالفت کرده است.

روسیه و آمریکا در حال حاضر مشغول مذاکره درباه توافقنامه جانشین کاهش تسلیحات راهبردی اتمی موسوم به استارت (START) هستند که از سال 1991 به اجرا در آمده و ماه دسامبر منقضی می‌شود.

کد خبر 82874

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز