سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک داروی ضددیابت ممکن است بیماران را در برابر ضخیم‌شدن دیواره شریان‌ها- که مقدمه حمله قلبی است- محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این بررسی که نتایج آن دوشنبه 13 نوامبر(22 آبان) در نشریه پزشکی انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) به چاپ رسیده است به مقایسه تاثیر دو داروی ضددیابت برروی رسوب چربی در شریان‌ها پرداخته است.

ضخیم‌شدن شریان‌های کاروتید که در گردن واقعند و خون را به مغز می رسانند، یک عامل خطرساز برای حملات قلبی و  سایر مشکلات قلبی-عروقی است.کلسترول و سایر چربی‌ها در دیابتی‌ها در پوشش درونی شریان‌ها رسوب می‌کنند و پلاکی تشکیل می‌دهند که آنها را تنگ می‌کنند و باعث تصلب شرایین می‌شود.

 در این بررسی که بوسیله پژوهشگران کالج پزشکی شیکاگو انجام شد،  تاثیر مصرف 72 هفته‌ای دو داروی پایین‌آورنده قند خون، یکی داروی قدیمی‌تر گلیمیپیراید(glimipiride) – از گروه سولفونیل‌اوره‌ها- و یک داروی جدیدتر به نام پیوگلیتازون (pioglitazone) را بر روی ضخامت شریان کاروتید در 462 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت مورد مقایسه قرار دادند.
نتیجه آن بود که پیوگلیتازون، بر خلاف گلیمیپیراید، نه تنها از افزایش ضخامت شریان جلوگیری می‌کند، بلکه آن را کاهش هم می‌دهد.

دکتر تئودور مازون متخصص بیماری های غدد درون‌ریز در کالج پزشکی شیکاگو در دانشگاه ایلینویز و سرپرست این تحقیق در این مورد گفت:" ما در این بررسی مراحل اولیه تصلب شرایین را مورد اندازه‌گیری قرار دادیم که بهترین شاخص حمله قلبی و سکته مغزی است."

مشخصه داروی پیوگلیتازون این است که میزان لیپوپروتئین با تراکم بالا (HDL) یا نوع مفید کلسترول در خون را افزایش می‌دهد. پیو‌گلیتازون جزو گروهی از داروهای ضددیابت به نام تیازیولیدین‌دیون‌هاست که با کاهش‌دادن میزان قند آزاد شده از کبد و افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین قند خون را پایین را می‌آورد.

شرکت داروسازی ژاپنی تاکدا که داروی پیوگلیتازون را با نام تجارتی Actos تولید می کند هزینه تحقیق فوق را پرداخته بود.یک داروی دیگر از این گروه، آواندیا (Avandia)  ساخت شرکت GSK است.

اغلب مبتلایان به دیابت به نوع 2 این بیماری مبتلا هستند که در آن بدن نمی‌تواند هورمون انسولین کافی برای تنظیم قند خون تولید کند یا تاثیر انسولین کاهش یافته است.

کد خبر 8258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز