دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

مینا شهنی: ناباروری فانتزی تخیلی نیست. بهتر است باور کنیم که ناباروری درد است؛ بیماری‌ است.

هزینه‌ درمان ناباروری در بیشتر موارد بسیار زیاد است تا آنجا که بسیاری از زوج‌ها برای پرداخت این هزینه دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

درمان‌هایی با هزینه بالا که معمولا به زوج‌های نابارور توصیه می‌شود هیچ‌کدام تضمینی در رسیدن به نتیجه دلخواه ندارند؛ به‌نظر می‌رسد که این نوع درمان‌ها بیشتر به ریسک شبیه است تا درمان. در این نوع درمان از آنجایی که نتیجه قطعی قابل پیش‌بینی نیست نمی‌توان بیمار را امیدوار یا ناامید کرد.

پزشکانی که درمان ناباروری را انجام می‌دهند در بیشتر موارد از بیمارشان می‌‌خواهند تا با توکل به خدا امیدوار باشد که صاحب فرزند می‌شود. ریسک بالا از یک سو و هزینه‌های سرسام آور از سوی دیگر باعث بروز مشکلات پیچیده برای این دسته از بیماران خواهد شد.

سازمان بیمه خدمات درمانی دیروز در خبری که به روزنامه‌ها فرستاد اعلام کرد که هزینه درمان ناباروری از سوی این سازمان پرداخت می‌شود.

در این خبر آمده: مدیرکل دفتر ارزیابی خدمات سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی اعلام کرد: این سازمان حداکثر هزینه ناباروری و نازایی بیمه شدگان را پرداخت می‌کند.

خسرو رحمانی اضافه کرده: ناباروری و نازایی چه در فرم اولیه و چه در فرم ثانویه حاصل شرایط متعدد و بیماری‌های گوناگونی است که هزینه درمان اکثر آنها توسط سازمان بیمه خدمات درمانی پرداخت می‌شود.

به گفته رحمانی:در راستای درمان ناباروری و نازایی می‌توان به بیماری‌هایی نظیر اندومتریوز یا کیست تخمدان، تخمدان پلی کیستیک و اختلالات هورمونی در خانم‌ها و واریکوسل و اختلالات هورمونی در آقایان اشاره کرد که هزینه‌های مربوط به تشخیص و درمان آنها نیز توسط این سازمان پرداخت می‌شود.

اما آنچه او در پایان گفته بر این نکته تاکید دارد که در حال حاضر تنها هزینه اقدامات پیشرفته باروری (ART) نظیر IVF در شمول تعهدات این سازمان نیست که مطالعات بیمه‌ای جهت امکان برقراری پوشش هزینه‌ای این اقدامات نیز در سازمان بیمه خدمات درمانی در دست انجام است.

نکته جالب این است که IVF یکی از روش‌های درمانی است که زوج‌‌های نابارور ناچار به استفاده از آن هستند و انجام این روش همواره هزینه زیادی را بر این دسته از زوج‌ها تحمیل می‌کند.

اینکه یک سازمان بیمه گر معتقد است هزینه‌های درمان ناباروری را برای بیمه‌شدگانش پرداخت می‌کند اما هزینه سنگین این روش درمانی پرهزینه را در فهرست خود ندارد، جای پرسش دارد.

به هر حال دولت می‌بایستی فکری به حال هزینه‌های سرسام آور درمان این بیماران بکند. سال‌هاست که مسئولان در بخش درمان و بیمه هرازگاهی اعلام می‌کنند که به فکر چاره اندیشی برای این مشکل هستند اما با توجه به نتایجی که تا کنون به دست آمده به‌نظر می‌رسد که زوج‌های نابارور نباید به وعده‌های دولت امیدی داشته باشند.

بیمه ناباروری وعده‌ای دور از عمل

چندی پیش رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری کشور اظهار امیدواری کرده‌بود که بیمه ناباروری امسال در کشور اجرا شود.

محمدرضا نوروزی به ایسنا گفته بود: با توجه به تبعات اجتماعی و روانی ناباروری در زوج‌‌ها بحث بیمه خدمات ناباروری مطرح شده اما با وجود موافقت‌های اعلام شده از سوی سازمان‌های بیمه‌گر هنوز هیچ اقدام عملی برای استفاده زوج‌ها از خدمات این نوع بیمه به انجام نرسیده است.

براساس آمارها، حدود2.5میلیون زوج نابارور در ایران تخمین زده می‌شود که حدود 750 هزار زوج به درمان‌های پیشرفته ناباروری نیاز دارند.

کد خبر 82176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز