دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-رشید عسگری: موتور جستجوی ولفرام اطلاعات خود را از گوشه کنار کتابخانه‌ها، لابراتوارها و آرشیو‌های دولتی جمع‌آوری می‌کند.

Wolfram Alpha

این موتور جستجو که بیشتر با نام "موتور اطلاعات پردازشی" شناخته می‌شود و سازندگان آن از جمله ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ، استفان ولفرام مدعی است که به چند هزار میلیارد نوع اطلاعات از طریق 50 هزار مدل ریاضی و الگوریتم دسترسی دارند.

هسته مرکزی ولفرام نرم‌افزار متمتیکا (Mathematica) است. متمتیکا یک زبان‌ برنامه نویسی علمی محصول استفان ولفرام است و برای محاسبات ریاضی و مهندسی پیچیده به‌کار می‌رود و قابلیت‌های خوبی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و دسته‌بندی و جستجوی آن‌ها دارد.

به این ترتیب ولفرام اطلاعات جستجوی کاربران را از اینترنت به متمتیکا می‌دهد و نتیجه را به کاربر باز می‌گرداند.

متمتیکا تبحر بالایی در تحلیل اطلاعات آماری دارد. به همین دلیل ولفرام اطلاعات بازارهای بورس، قیمت ارز و کالاهای مختلف و وضعیت آب و هوا را در کسری از ثانیه بازخوانی ‌می‌کند و نمایش می‌دهد.

 برای مثال متمتیکا برای دسترسی به اطلاعات آب و هوای شهر تهران تنها نیاز به خواندن کد: "In[1]:=WeatherData]"Tehran", "Temperature"]" دارد. همچنین برای یافتن نام اقمار نپتون اجرای کد : AstronomicalData]"Neptune", "Satellites"] کفایت می‌کند.

با توجه به قابلیت‌های محاسباتی متمتیکا، تعدادی از نتایج جستجو‌ها مستقیماً از خود آن استخراج می‌شود. برای مثال ولفرام برای محاسبه مقدار احتمال مشخصی از توضیع نرمال تنها به محاسبات متمتیکا بسنده می‌کند. گفتنی است که ولفرام بعضی از اطلاعات محاسباتی را در فرم زبان متمتیکا نیز نمایش می‌دهد تا کاربر بتواند آن را به صورت دستی تنظیم کند.

ولفرام اعداد را نیز با دقت بسیار بالایی نمایش می‌دهد. برای مثال اگر در مورد مقادیر ثابت نامتناهی ریاضی جستجویی انجام دهید، ولفرام علاوه بر نمایش مقدار تقریبی گزینه‌ای به نام "More Digits" را به شما پیشنهاد می‌کند. این گزینه اعداد ثابت را تا چندین رقم اعشار نمایش می‌دهد.

نتایج جستجوی‌ها در مورد حقایق علمی از کتابخانه‌های دولتی و دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و علمی سراسر دنیا گرفته می‌شود. تعدادی از این داده‌ها نیز مانند جستجوی گوگل از وب‌سایت‌های مختلف استخراج می‌شوند. البته ولفرام در تحلیل اطلاعاتی مانند حقایق تاریخی و اجتماعی بسیار ضعیف است.

در مراکز دیتای ولفرام همه‌چیر آنقدرها هم خودکار نیست و دست‌اندرکاران ولفرام اطلاعاتی را به صورت دستی وارد بانک اطلاعاتی می‌کنند.

ولفرام لگوی بسیار جالبی دارد. این لگو شکل یک جسم فضایی 60 وجهی است که هر وجه آن را یک لوزی تشکیل می‌دهد. این جسم شکلی مشابه هسته کرسیتال Al6Li3Cu دارد.

کد خبر 82139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز