همشهری آنلاین: رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از تشکیل ستاد ساماندهی اقتصاد خارجی در ایران خبر داد.

بهروز علیشیری در جمع خبرنگاران گفت: در گام نخست قرار است 25 رایزن اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهایی که بیشترین مناسبات را داریم در وزارت اقتصاد انتخاب شوند.

وی همچنین از تبدیل بورسِ داخلی ایران به بین‌المللی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار تهران در شورای عالی بورس تصویب شده است.

بهروز علیشیری همچنین با اشاره به تدوین اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور با سرمایه اولیه 5 میلیارد یورو افزود: قوه قضائیه با ثبت سرمایه شرکت‌هایی که 49 درصد سرمایه آنها برای خارجیان است، موافقت کرده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی همچنین از تشکیل بانک جامع اطلاعات سرمایه‌گذاری خارجی دریک ماه آینده خبر داد.

علیشیری با اشاره به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در سراسر ایران  افزود: پارسال از طریق ارتباط با شبکه‌های مهم بخش خصوصی کشور300 فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شناسایی شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه به طور متوسط در هر استان 8 تا 10 پروژه برای سرمایه‌گذاری خارجی شناسایی شده است، اقدام دیگر این سازمان را تبدیل درخواست‌های فاینانس طرح‌های زیربنایی، توسعه‌ای و صنعتی کشور به فرصت سرمایه‌گذاری عنوان و تصریح کرد: روش‌های تامین مالی برخی از پروژه‌ها و بهره‌گیری از اشکال مختلف مشارکت به خصوص برای پروژه‌هایی مانند طرح‌های زیربنایی که سودآور نیستند، تغییر خواهد کرد.

وی گفت: طرح‌های زیر بنایی و توسعه‌ای کشور که در گذشته از روش فاینانس تامین مالی می‌شدند به سرمایه‌گذاری مستقیم ( FDI ) تبدیل می‌شوند.

علیشیری تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های پنجساله چهارم و پنجم توسعه کشور قرار است 100 پروژه با ارزش 10 میلیارد دلار بدین روش تامین مالی، سرمایه‌گذاری شوند.

وی با اشاره به اینکه در سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم ریسک‌های تجاری پروژه بر عهده سرمایه‌گذار خارجی است و دولت ریسک سیاسی آن را پوشش می‌دهد، افزود: تاکنون برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها به شکل فاینانس عمل می‌کردیم که در حال تبدیل آن به fdi هستیم.

معاون وزیر اقتصاد همچنین از ترجمه قانون سرمایه‌گذاری خارجی به 5 زبان زنده فرانسوی، آلمانی، عربی، چینی و کره‌ای و همچنین تشکیل راهنمای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به زبان انگلیسی - تا 3 ماه آینده خبرداد.

وی افزود: به منظور بهبود رتبه و فضای کسب و کار در ایران نسبت به رفع مشکلات اجرایی و اصلاح برخی قوانین، مقررات و آئین نامه ها از جمله بازنگری در قانون تجارت و کارکه در دستور کار قرار دارد، اقدام شده است، البته پیشنهادهای سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نیز باید در این قوانین منعکس شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: هفته آینده نماینده موسسه بین‌المللی پول وابسته به بانک جهانی ifc برای ارزیابی و تهیه گزارش بهبود فضای کسب و کار وارد ایران می‌شود.

وی افزود:هدف‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری که در گزارش قبلی این سازمان رتبه ایران 142 اعلام شده بود، دستیابی به رتبه 99 و دو رقمی شدن آن است، زیرا هر میزان که فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد، شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز بهتر می شود.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران گفت: با توجه به اینکه تمام مقررات ناظر بر فضای کسب و کار در کشور بازنگری شده است، انتظار داریم که جایگاه ایران در این فضا 50 رتبه بهبود یابد.

وی همچنین از راه اندازی سایت کمک‌های توسعه‌ای ایران، سایت بهبود فضای کسب و کار، سایت عربی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سایت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و سایت کارگروه اقتصادی و بازرگانی شورای عالی ایرانیان خبر داد.

علیشیری به طراحی سیستم برقراری ارتباط الکترونیکی مستقیم با تمام دستگاه‌های درگیر ارائه مجوز به سرمایه گذاری خارجی مثل گمرک، وزارت خارجه و وزارت کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی از طریق ویدئو کنفرانس با حضور آنها رفع می‌شود.

وی تصریح کرد : مواد 23 و 24 آئین نامه سرمایه‌گذاری خارجی در مورد انتقال سود و اصل سرمایه و عایدات سرمایه‌گذاران خارجی نیز اصلاح شده است.

علیشیری برگزاری همایش‌های مختلف را از برنامه های سازمان سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: این سازمان 10 تا 14 همایش را در ترکیه، اتریش، یونان، آلمان، قبرس، حاشیه جنوبی خلیج فارس مالزی، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، چین، تایوان با حضور بخش خصوصی برگزار می‌کند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: هیات مقررات زدایی با حکم رئیس جمهوری تشکیل شده است و در حال تدوین اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاران ایرانیان خارج از کشور با پیشنهاد خود آنها به منظور حمایت و با سرمایه اولیه 5 میلیارد یورو هستیم.

وی از ارائه پیشنهادی به کمیسیون اقتصادی دولت مبنی بر تشکیل 7 دفتر تشویق سرمایه گذار خارجی در 7 کشور سرمایه فرست نیز خبر داد و گفت: همچنین پیشنهاد کردیم در 22 کشور سرمایه فرست، اعزام رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها در وزارت اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هماهنگی شود که کمیسیون اقتصادی نیز تصویب کرد تمام رایزن‌های اقتصادی را ما انتخاب کنیم.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همچنین با اشاره به تشکیل فراکسیون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس گفت: این فراکسیون با همکاری کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اقتصادی تشکیل خواهد شد.

کد خبر 82060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز