سه شنبه 30 آبان 1396 | به روز شده: 58 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 31 اردیبهشت 1388 - 12:23:11 | کد مطلب: 81892 چاپ

زندگینامه: محمد رضا سرکار آرانى (۱۳۴۴-)

فرهنگ > ادبیات - همشهری‌آنلاین:
محمدرضا سرکار آرانى در شهریور ١٣٤٤ درحاشیه کویر مرکزی ایران (شهرستان آران و بیدگل) به دنیا آمد

دکتر محمدرضا سرکار آرانى دانش آموخته دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس است و در سال ١٣٧٨ درجه دکتری تخصصی خود را در رشته آموزش تطبیقی و بین‌الملل از دانشگاه ناگویاى ژاپن گرفته است.

او در مهرماه 1383 به عنوان پژوهشگر برگزیده "انجمن توسعه علم ژاپن" انتخاب شد و همزمان بورس دوره تحقیقاتی فوق دکترى را برای 24 ماه از این انجمن دریافت کرد.

دکتر سرکار آرانى فوق دکترى خود را در روش‌های بهسازی آموزش در دانشگاه ناگویاى ژاپن با موفقیت در سال1385 به پایان رساند و به وطن بازگشت او اکنون دانشیار دانشگاه علامه طباطبایى، استاد وابسته دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه ناگویا است.

پروژه پژوهشی و بین المللی پیشنهادی ایشان در آستانه سال تحصیلی 2009 با موفقیت به تصویب وزارت علوم ژاپن رسید و ایشان از این پس یکی از نادر پژوهشگران خارجی با گرنت پژوهشی از وزارت علوم در ژاپن است که  مسئولیت هدایت پروژه تحقیقاتی بین المللی را در حوزه علوم انسانی و مشخصاً زمینه تحقیقاتی خود "درس پژوهی" بر عهده دارد. دکتر محمدرضا سرکار آرانى پیش از این نیز در سال 1383 به عنوان پژوهشگر برگزیده  "انجمن توسعه علم ژاپن" انتخاب شد.
 از وی تاکنون بیش از 40 مقاله علمى، پژوهشى به زبان‌های فارسى، انگلیسى و ژاپنى در مجلات معتبر ملی (ایران و ژاپن) و بین‌المللی به چاپ رسیده است و درکنفرانس‌های بین‌المللی بسیاری در  ایران، ژاپن، آلمان، فرانسه، هنگ کنگ، چین، کره جنوبی، هلند، بلغارستان، مجارستان و انگلستان شرکت کرده و مقاله ارایه داده است.

او فصل‌هایى از چند کتاب به زبان‌های فارسى، انگلیسى و ژاپنى نوشته است. دکتر سرکار آرانى، کتاب‌های بسیاری در ایران به چاپ رسانده است؛ "مدیریت دانش"، "فرهنگ آموزش"،" اصلاحات آموزشى و مدرن سازى"، "یادگیری و شکاف دیجیتالی"، "فناورى براى آموزش"، "الفبای مدیریت کلاس درس "، "آموزش به مثابه فرهنگ"و" پژوهش در کلاس درس" از مهمترین آنهاست. کتابى که به زبان انگلیسی با عنوان "درس پژوهی به مثابه راهبرد اصلاحات آموزشی در جامعه یادگیرنده" همراه با دو تن از همکاران ژاپنى و انگلیسى‌اش نوشته و در سال 2006 به زیور طبع آراسته است به زبان چینی ترجمه شده  است و به زودی وارد بازار نشر چین می‌شود.

مهم‌ترین محورهای پژوهشی وی عبارتند از: فرهنگ آموزش، مطالعات تطبیقی آموزش و سنت‌های آکادمیک و دانشگاهی، آموزش عالی و مدیریت دانش، و مدل‌های اثربخش بهسازی آموزش به ویژه "درس پژوهی".

در همین زمینه: