پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدرضا سرکار آرانی در شهریور ١٣٤٤ درحاشیه کویر مرکزی ایران (شهرستان آران و بیدگل) به دنیا آمد

Dr-Arani

دکتر محمدرضا سرکار آرانی دانش آموخته دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس است و در سال ١٣٧٨ درجه دکتری تخصصی خود را در رشته آموزش تطبیقی و بین‌الملل از دانشگاه ناگویای ژاپن گرفته است.

او در مهرماه 1383 به عنوان پژوهشگر برگزیده "انجمن توسعه علم ژاپن" انتخاب شد و همزمان بورس دوره تحقیقاتی فوق دکتری را برای 24 ماه از این انجمن دریافت کرد.

دکتر سرکار آرانی فوق دکتری خود را در روش‌های بهسازی آموزش در دانشگاه ناگویای ژاپن با موفقیت در سال1385 به پایان رساند و به وطن بازگشت او اکنون دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، استاد وابسته دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه ناگویا است.

پروژه پژوهشی و بین المللی پیشنهادی ایشان در آستانه سال تحصیلی 2009 با موفقیت به تصویب وزارت علوم ژاپن رسید و ایشان از این پس یکی از نادر پژوهشگران خارجی با گرنت پژوهشی از وزارت علوم در ژاپن است که  مسئولیت هدایت پروژه تحقیقاتی بین المللی را در حوزه علوم انسانی و مشخصاً زمینه تحقیقاتی خود "درس پژوهی" بر عهده دارد. دکتر محمدرضا سرکار آرانی پیش از این نیز در سال 1383 به عنوان پژوهشگر برگزیده  "انجمن توسعه علم ژاپن" انتخاب شد.
 از وی تاکنون بیش از 40 مقاله علمی، پژوهشی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ژاپنی در مجلات معتبر ملی (ایران و ژاپن) و بین‌المللی به چاپ رسیده است و درکنفرانس‌های بین‌المللی بسیاری در  ایران، ژاپن، آلمان، فرانسه، هنگ کنگ، چین، کره جنوبی، هلند، بلغارستان، مجارستان و انگلستان شرکت کرده و مقاله ارایه داده است.

او فصل‌هایی از چند کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ژاپنی نوشته است. دکتر سرکار آرانی، کتاب‌های بسیاری در ایران به چاپ رسانده است؛ "مدیریت دانش"، "فرهنگ آموزش"،" اصلاحات آموزشی و مدرن سازی"، "یادگیری و شکاف دیجیتالی"، "فناوری برای آموزش"، "الفبای مدیریت کلاس درس "، "آموزش به مثابه فرهنگ"و" پژوهش در کلاس درس" از مهمترین آنهاست. کتابی که به زبان انگلیسی با عنوان "درس پژوهی به مثابه راهبرد اصلاحات آموزشی در جامعه یادگیرنده" همراه با دو تن از همکاران ژاپنی و انگلیسی‌اش نوشته و در سال 2006 به زیور طبع آراسته است به زبان چینی ترجمه شده  است و به زودی وارد بازار نشر چین می‌شود.

مهم‌ترین محورهای پژوهشی وی عبارتند از: فرهنگ آموزش، مطالعات تطبیقی آموزش و سنت‌های آکادمیک و دانشگاهی، آموزش عالی و مدیریت دانش، و مدل‌های اثربخش بهسازی آموزش به ویژه "درس پژوهی".

کد خبر 81892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز