چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: دفتر آمار و فناوری اطلاعات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهرداری مرند را به‌عنوان شهرداری برتر در زمینه تحقق شهرداری الکترونیکی معرفی کرد.

گفته می‌شود شهرداری مرند به منظور ارائه خدمات شهری آسان و بهینه به شهروندان و بهسازی امور مرتبط با مسائل شهری گام‌های جدی در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری و فرهنگسازی در این امر برداشته است. در این باره و برای آگاهی بیشتر از کلیات طرح و چگونگی اجرای آن با اکبر مددی شهردار مرند به گفت‌وگو نشستیم.

  • چه طور شد که شهرداری مرند به‌عنوان شهرداری پایلوت در زمینه تحقق شهرداری الکترونیکی انتخاب شد؟

از 2 ماه پیش که اجرای آزمایشی طرح را آغاز کردیم، می‌توانم بگویم به طور رسمی کار شروع شد. به عبارتی شهرداری مرند از 2 سال گذشته براساس احساس نیاز و دغدغه مسئولان استان برای عبور از شهرداری سنتی و قرار دادن آن در قالب سیستم IT اجرایی کردن شهرداری الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داد.

در این زمینه با اطلاع‌رسانی شهرداری مرند و بازدید کارشناسان وزارت کشور از طرح، ضمن استقبال از آن در نهایت شهرداری مرند به‌عنوان شهرداری پایلوت برای اجرای طرح شهرداری الکترونیک انتخاب شد. این را هم اضافه کنم که اجرای آزمایشی این طرح طی 2 سال، 600 میلیون تومان هزینه در بر داشت.

  • چه اقداماتی برای اجرایی کردن شهرداری الکترونیکی در طرح آزمایشی به انجام رسید؟

در این زمینه با همکاری بخش خصوصی در تامین امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تامین نیروی انسانی، در گام نخست دیتاسازی و جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به املاک شهر را در آرشیو الکترونیکی اجرایی کردیم .

با ارائه کد نوسازی به مالکان و نصب کامپیوتر لمسی در سالن شهرداری این امکان را برای شهروندان فراهم کردیم تا اطلاعات مربوط به ملک خود را با وارد کردن کد به‌صورت پرینت دریافت کنند و حتی در صورت نیاز با کارشناسان شهرداری ارتباط داشته باشند. در نهایت شهروندان می‌توانند هر گونه در خواست و تقاضایی از جمله دریافت مجوز ساخت، پروانه کسب و... را از طریق ای میل به بخش مربوطه ارسال و پاسخ را هم از همین طریق دریافت کنند.

راه‌اندازی شبکه vpn هم که امکان ارتباط مستقیم و ارسال نامه‌ها به کلیه وزارتخانه‌ها را فراهم می‌کند از دیگر امکانات است. همچنین مجهز شدن به سیستم ویدئوکنفرانس برای برقراری ارتباط مستقیم با شهردار از دیگر اقدامات شهرداری مرند در این زمینه است.

  • چقدر در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده‌اید؟ آیا شهروندان مرندی از راه‌اندازی شهرداری الکترونیک در شهر خود باخبرند؟

در این زمینه هم اقدامات اولیه را با ایجاد مرکز آموزش شهروند الکترونیکی در محله ناصرآباد در منطقه آق‌دانه صورت داده‌ایم که این طرح هم در حال گسترش است، اما در حال حاضر تربیت مربیانی متخصص برای آموزش بیشتر مورد توجه است.

کد خبر 81838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز