مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

ترجمه متین طاهباز: شما می‌خواهید مادر شوید و در آغاز سفری شگفت‌انگیز قرار گرفته‌اید.

دوست دارید هر لحظه از این 9 ماه را بررسی کنید؛ تغییرات جنین‌تان را دنبال کنید، تغییرات بزرگی که شما و جنین هر هفته در طول دوران بارداری با آن مواجه می‌شوید.

مطلب زیر مرحله به مرحله این انتظار 9ماهه را برایتان توضیح می‌دهد.[نکته بهداشتی روز: دکترتان را قبل از بارداری ببینید]

جنین: به دیواره رحم متصل است. سر، بدن و دست‌ها مانند جوانه‌اند و در کیسه آمینیوتیک شناور است و به کوچکی یک دانه برنج است.

شما: در 12 هفته اول می‌توانید «فولیک اسید» مصرف کنید، اما بهتر است از خوردن گوشت نیم پز یا خام، پنیر کپک زده و تخم مرغ خام پرهیز کنید، چرا که ممکن است در آنها باکتری‌هایی باشد که موجب بیماری شوند.

جنین: سرش از بدن لاغرش بزرگ‌تر است. سوراخ‌های بینی، لب‌ها و 4 حفره قلبش در حال نمو هستند.

شما: شاید احساس تهوع کنید، که ناشی از میزان بالای هورمون HCG است. سعی کنید به میزان کم اما در دفعات بیشتر غذا میل کنید تا حالت تهوع کمتر شود، اگر این حال ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید تا آب بدن‌تان بیش از حد‌ کم نشود.

‌جنین: انگشت‌های دست و پا دیده می‌شوند اما هنوز به هم چسبیده‌اند. ماهیچه‌ها برای مکیدن و تنفس بعد از تولد آماده می‌شوند.

شما: دوست دارید بیشتر بدانید که درونتان چه اتفاقی می‌افتد، از این‌رو می‌توانید این راهنما را داشته باشید و هر هفته که می‌گذرد علامت بزنید.

‌جنین:کم‌کم با یک بینی سر بالا و پیشانی پهن شبیه یک بچه می‌شود. می‌تواند پلک بزند، اخم کند و مشت‌هایش را گره کند.

شما: ممکن است در این هفته سطح انرژی شما بالا رود، بنابراین می‌توانید بخشی از آن را -روزانه 30 دقیقه- صرف ورزش‌های مناسب از جمله شنا یا پیاده‌روی در زمین هموار و مسطح کنید.

جنین: ضربان قلبش دوبرابر ضربان قلب بزرگسالان است. این ضربان را می‌توانید با دستگاه بشنوید.

شما: این خبر خوب را که در آستانه مادر شدن هستید به دوستان و آشنایان بدهید! احساس غرور می‌کنید چرا که در حال تجربه‌ای شگفت انگیز هستید.

جنین: انگشت‌های دست و پایش کاملاً شکل گرفته‌اند. در این هفته جنین مقدار کمی از مایع آمینیوتیک را قورت داده و در مقابل، اوره پس می‌دهد.

شما: سوزش و درد معده می‌تواند مشکل این مقطع باشد، پس بهتر است غذاهای سبک میل کنید و از خوردن غذاهای پرادویه و سرخ کردنی پرهیز کنید.

جنین: ابروها، مژه‌ها و موهای نرم و لطیف سرش شروع به رشد می‌کنند.

شما: خبر خوش اینکه بالاخره 3 ماهه اول بارداری به اتمام رسیده و می‌توانید یک برنامه استراحت کوچک را برای چند هفته آتی ترتیب دهید.

جنین: گاهی با پایش لگد می‌زند.

شما: در این هفته صدای قُل قُل و جوشیدن از شکم‌تان شنیده می‌شود.

جنین: بدنش با موهای نرمی مثل کرک که به گرم شدن او کمک می‌کند پوشیده شده است. پاها به نسبت بدن متناسب‌تر شده و حتی ناخن‌های انگشتان پا هم رشد کرده‌اند.

شما: شما شبیه یک خانم باردار شده‌اید این مرحله تُپُل شدن شماست!

جنین: خیلی سریع رشد می‌کند و ماهیچه‌هایش قویتر می‌شوند. این را وقتی به دنده‌هایتان لگد می‌زند به خوبی می‌فهمید!

شما: ممکن است پرانرژی و پرشور باشید.

جنین: پلک‌هایش اندازه یک فتیله کوچک است و گوش‌هایش تیزتر شده‌اند، ممکن است صداهای بلند موجب شود که از جا بپرد.

شما: در این هفته‌ها دیگر اندازه دور کمر معنا ندارد و ممکن است اضافه وزن موجب خستگی‌تان شود.

جنین: ماده‌ای به نام وِرنیکس (Vernix) که مانع از خیس شدن پوست او می‌شود سطح بدنش را پوشانده، خطوط روی انگشتان شکل گرفته و مانند هر شخص حقیقی اثر انگشت خود را دارد!

شما: احتمالاً احساس خستگی می‌کنید. بهتر است تمرین‌های تنفس را انجام دهید‌ گاهی برای رفع خستگی پاهای خود را بالا نگه دارید.

جنین: پوست شفاف و شیشه‌ای او   مات و کدر می‌شود.

شما: ممکن است در پاها گرفتگی‌های ماهیچه‌ای دردناکی داشته باشید به‌خصوص شب‌ها وقتی در خواب هستید. نظریه‌ای می‌گوید: علت گرفتگی‌های عضلانی کمبود پتاسیم است. بنابراین سعی کنید قبل از خواب یک موز بخورید.

جنین: با 31 سانتی متر قد، هنوز لاغر است.

شما: احساس تنگی نفس می‌کنید زیرا کوچولوی شما جای ریه‌های‌تان را تنگ کرده و اجازه نمی‌دهد به راحتی نفس بکشید.

جنین: زمان زیادی را در خواب می‌گذراند که طبق برنامه‌ای دقیق یک دوره آرام و یک دوره پر تحرک دارد، در هر مرحله 30 دقیقه می‌ماند و این برنامه در تمام طول شبانه روز ادامه دارد. قد او 32 سانتی‌متر است.

شما: واریس و برآمدگی‌های وریدی را روی پاهای‌تان می‌بینید، بنابراین از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید، همچنین وقتی برای مدت طولانی نشسته‌اید پاهایتان را روی هم نیندازید.

جنین: بعد از هفته‌ها به وزن جنین اضافه می‌شود، گاهی بیشتر از 31 گرم در روز و این جریان تا زمان به دنیا آمدن ادامه دارد.

شما: جنین‌تان خیلی فعال است. برای دیدن فعالیت او می‌توانید در وان حمام دراز بکشید و حرکات‌اش را نگاه کنید.

جنین: در حال ذخیره کردن چربی است، بنابراین چروک‌های پوستش صاف می‌شود و کرک‌ها و وِرنیکس کم‌کم ناپدید می‌شوند.

شما: به تمرینات تنفسی ادامه دهید زیرا دم و بازدم‌های عمیق در هنگام زایمان به انقباضات رحمی کمک می‌کند.

جنین: ریه‌ها به قدر کافی رشد کرده و می‌تواند به تنهایی تنفس کند، بنابراین اگر الان به دنیا بیاید برای زنده ماندن شانس زیادی دارد!

شما: روی پوست شکم، سینه‌ها و ران‌های خود احساس کشیدگی می‌کنید، اما نگران نباشید این کشش بعد از زایمان کم‌کم از بین می‌روند. همچنین کرم‌های ویتامینE کمک می‌کنند تا پوست‌تان نرم‌تر شود.

جنین: جای تنگ فشرده‌اش کرده و ممکن است در موقعیت سر و ته قرار گرفته باشد. قد او تقریباً 41 سانتی متر است.

شما: وسایلی که برای بیمارستان لازم دارید را آماده کنید. ‌ زیرپوش و پوشک مخصوص نوزاد.

جنین: نفس کشیدن را تمرین می‌کند و در ضمن مقداری از مایع آمینیوتیک (Aminiotic) را می‌بلعد که موجب سکسکه با صدای بلند می‌شود.

شما: طبیعی است که با نزدیک شدن به زمان زایمان احساس نگرانی کنید، اما سعی کنید این فشار عصبی را کاهش دهید. مطرح کردن نگرانی‌ها با همسر و پزشک‌تان به شما کمک می‌کند که آرام‌تر شوید.

جنین: تمام فضای رحم را گرفته و در یک گوشه مچاله شده است. پاهایش چرخیده‌اند و سرازیر شده، زانوها و باسن مقابل هم هستند و حدود 45سانتی‌متر است.

شما: کارهای سخت را کنار بگذارید و از همسرتان بخواهید آنها را انجام دهد.

جنین: سه برابر 11 هفتگی ‌اش شده است. وزن مناسبی دارد و قد او در حدود 48 سانتی متر است.

شما: تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و دراز بکشید زیرا برای زایمان به انرژی نیاز دارید. غذاهای سالم بپزید و در فریزر بگذارید تا بعد از اینکه نوزادتان به دنیا آمد وقت کم نیاورید.

جنین: برای به دنیا آمدن آماده است. بیشتر موهای نازک و کرک‌ها از روی بدنش ریخته‌اند اما ممکن است با مقداری از آنها به دنیا بیاید. تقریباً 50سانتی‌متر است.

شما: درست قبل از زایمان احساسی شبیه به کمر دردهای دوران قائدگی شروع می‌شود؛ هر چند ممکن است اول باور نکنید که زمان زایمان نزدیک است. اگر کوچولوی شما در روز مقرر به دنیا نیامد نگران نشوید زیرا تعیین زمان زایمان تقریبی است، اما با پزشک‌تان در تماس باشید.

کد خبر 81449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز