جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

فائزه توکل: آنهایی که با دلفین‌ها از نزدیک تماس داشته‌اند می‌دانند که این جانور برای برقراری ارتباط با انسان‌ها به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز از خود جدیت و تلاش نشان می‌دهد

داستان‌های متعددی نیز در مورد حمله دلفین‌ها به کوسه و نجات جان انسان‌ها بر سر زبان‌هاست. با این حال دانسته‌های ما آدمیان در مورد زندگی پرراز و رمز این پستاندار آبزی و باهوش ناچیز است. [چطور دلفین‌ها و وال‌ها می‌خوابند؟]

از بین رفتن چند دلفین در ساحل جزیره هنگام از توابع قشم، موجب شد یک‌بار دیگر نام این جانور زیبا و باهوش بر سر زبان‌ها بیفتد و مردم از خود بپرسند چرا عده‌ای دانسته یا ندانسته در پی از بین بردن این آبزی حساس و باهوشند؟[پرونده مرگ دلفین‌ها همچنان در ابهام]

خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرد که از اوایل اردیبهشت‌ماه تاکنون لاشه 12 دلفین در سواحل جزیره هنگام دیده شده است. یکی از نظریه‌هایی که در خصوص مرگ این دلفین‌ها مطرح است، به قوانین محیط زیست برمی‌گردد که بر اساس آن صیادان تنها در فاصله حداقل 8 تا 10 کیلومتری از ساحل جزیره هنگام مجاز به صیادی هستند و این در حالی است که عدم نظارت دستگاه‌های مربوطه باعث شده تا در این فصل و در فاصله 2 مایلی، صیادان اقدام به صید ساردین و تن ماهیان کنند.

نظریه دیگر در این مقوله نیز حکایت از آب‌های آلوده به مواد نفتی در خلیج فارس و تاثیر آن بر دستگاه تنفسی دلفین‌ها دارد.در این باره به سراغ مسئول روابط عمومی اداره شیلات هرمزگان می‌رویم و جزئیات بیشتر این موضوع را از وی جویا می‌شویم . شهرزادی تعداد دقیق دلفین‌های کشته شده را 3 دلفین اعلام می‌کند و می‌گوید هنوز علت اصلی مرگ این دلفین‌ها مشخص نیست.

وی در جواب سئوال ما که آیا عدم رعایت قوانین از سوی صیادان باعث به وجود آمدن چنین حادثه‌ای شده است بیان می‌کند: «احتمالش بسیار کم است چون صیدی که در این دریاچه انجام می‌شود از نوع پرساین است، در این نوع صید، تورهای ماهیگیری همسطح آب قرار می‌گیرند و امکان برخورد دلفین‌ها با آنها بسیار کم است. مسئولان محیط زیست و اداره شیلات قشم هم گفته‌اند که اثری از زخم یا جراحت روی بدن این حیوانات دیده
 نشده است.»

مسئول روابط عمومی شیلات معتقد است بزرگنمایی زیادی در این خبر صورت گرفته است: «دلیلش این است که صیادان منطقه مخالف صید کردن ماهیگیرانی هستند که از دیگر مناطق می‌آیند و برای همین با شایع کردن چنین موضوعاتی به دنبال جلوگیری از فعالیت آنها
هستند.»

اینها در حالیست که وقتی از رئیس محیط زیست جزیره قشم علت حادثه را می‌پرسیم عنوان می‌کند: وقتی اجساد دلفین‌ها را پیدا کردیم کاملا سالم بودند و به‌دلیل اینکه مدت زمان زیادی از مرگ آنها گذشته بود امکان نمونه‌برداری وجود نداشت.

 بنابراین احتمال می‌دهیم از آنجا که دریاچه هنگام یک صیدگاه عمومی است و از روستاهای اطراف هم برای صید به آنجا می‌آیند و همچنین صید اصلی این ماهیگیران ماهی‌های ساردین و تن که غذای اصلی دلفین‌ها به شمار می‌رود، است بنابراین عامل اصلی مرگ دلفین‌ها تور صیادان بوده است.

علی رنجبر با رد کردن امکان آلوده بودن آب این دریاچه می‌گوید: اگر آب دریاچه آلوده بود ماهی‌های دیگر هم باید از بین می‌رفتند اما تا به حال گزارشی در این رابطه به ما نرسیده است.

وی درباره اینکه آیا اقداماتی برای جلوگیری از این حوادث از سوی سازمان محیط زیست منطقه صورت می‌گیرد، گفت: ما تلاش زیادی برای جلوگیری از این اتفاقات می‌کنیم و ضمن تذکر دادن به صیادان از آنها می‌خواهیم از تورهای جانداران  برای کار خود استفاده کنند. 

در هر صورت ما تنها می‌توانیم مرگ عده‌ای از جانداران دریایی را ببینیم در حالی که بسیاری از آنها مانند مرجان‌ها و ماهی‌هایی که در زیر آب‌ها هستند هر روزه بر اثر آلودگی‌های مختلف از بین می‌روند و ما از آنها مطلع نمی‌شویم.

با این وجود به نظر می‌رسد عدم واکنش جدی و موثر از سوی برخی مسئولان، مردم و دوستداران محیط زیست در این خصوص، محیط زیست را با زیان‌های بیشتری روبرو خواهد کرد.

همشهری استانها

کد خبر 81356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز