یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «خانواده ارنست» تماشاگران خود را به یک سفر تاریخی می‌برد.

این سفر تاریخی با سفر جوانی به نام «ماریا» از انگلستان به ایران شروع می‌شود. او همراه کامران از تهران راهی اصفهان می‌شوند تا مهمان خانواده ارنست در یکصد و پنجاه سال قبل باشند. اتفاق‌هایی که در اصفهان رخ می‌دهد، خط اصلی قصه فیلم را به جلو می‌برد.

در نگاه اول، خانواده ارنست فیلمی کمدی به نظر می‌رسد، ولی محسن دامادی،  کارگردان فیلم با تأکید بر جدی بودن کار تازه‌اش،  به دوچرخه می‌گوید: «ارنست هولستر» یک عکاس آلمانی‌الاصل بود که در زمان قاجاریه توسط انگلیسی‌ها استخدام شد تا یک تلگراف‌خانه تأسیس کند. به دلیل اهمیتی که کشور هند در آن زمان داشت، ایران پایگاه خوبی برای خارجی‌ها بود تا به واسطه آن بر هند تسلط پیدا کنند. هولستر سال‌ها در منطقه جلفای اصفهان زندگی کرد و در این مدت با دوربین عکاسی خود، عکس‌های زیادی از جاهای مختلف اصفهان گرفت. این عکس‌ها، خیلی دقیق و روشن، موقعیت اجتماعی اصفهان آن زمان را نشان می‌دهد. ماریا، شخصیت اصلی قصه فیلم، دارد دکترای معماری  می‌گیرد. او برای دیدن عکس‌هایی که ارنست در یکصد و پنجاه سال قبل گرفته، سفری به ایران می‌کند و این بهانه‌ای می‌شود تا ما یک سفر تاریخی به اصفهان داشته باشیم.»

امین زندگانی در صحنه ای از فیلم/عکس ها: حمیدرضا کشانی

اریا (لاله اسکندری) در راه سفر به اصفهان

دامادی به این نکته اشاره می‌کند که قصه فیلم به دلیل حال و هوای تاریخی‌ خود، چندین صحنه فلاش‌بک (بازگشت به گذشته) دارد. این صحنه‌ها توضیح‌هایی در باره ارنست هولستر می‌دهد و تصویری از گذشته اصفهان را به نمایش می‌گذارد.

فیلم‌نامه خانواده ارنست را خود دامادی نوشته است. او در توضیح علت انتخاب این قصه برای فیلم جدید خود، می‌گوید: «پس از خواندن کتاب «اصفهان در یکصد و سیزده سال قبل» آن را پسندیدم. کتاب جذابی بود و عکس‌های داخل آن، مرا به فکر ساخت فیلمی در باره ارنست هولستر انداخت.»

نقش ماریا را در فیلم لاله اسکندری بازی می‌کند. امین زندگانی، مرضیه خوش‌تراش، پوراندخت مهیمن، مهدی طهرانی و جهانبخش سلطانی دیگر بازیگران خانواده ارنست هستند. جمشید مشایخی هم با حضور در یک نقش کوتاه، بازیگر مهمان خانواده ارنست است. مدیریت فیلم‌برداری فیلم را جمشید الوندی به عهده دارد. صحنه‌های مربوط به تهران پیشتر فیلم‌برداری شده و گروه سازنده هم‌اکنون در اصفهان مشغول فیلم‌برداری بقیه قسمت‌های آن هستند. بیشتر صحنه‌های فیلم در اصفهان فیلم‌برداری می‌شود.

دامادی با یادآوری یکی از خاطره‌های پشت صحنه فیلم، می‌گوید: «در این مدتی که در اصفهان مشغول کار هستیم، خیلی از مردم عادی- حتی آنهایی که مطالعه تاریخی دارند- از ما می‌پرسند که آیا فیلم ما براساس کارتون تلویزیونی «دکتر ارنست» است؟ چند روز قبل دانش‌آموزان دوره راهنمایی یک مدرسه در نزدیکی محل فیلم‌برداری ما بودند. یکی از آنها نام فیلم را پرسید و وقتی گفتیم اسم فیلم ما خانواده ارنست است گفت آیا این همان ارنست هولستر است؟ از شنیدن این جمله خیلی لذت بردم. امیدوارم نوجوانان ما در زمینه تاریخ- و به ویژه تاریخ معاصر- مطالعه‌ بیشتری داشته باشند و این کار را با علاقه‌مندی دنبال کنند. در عین حال، امیدم این است که تماشای این فیلم آنها را به مطالعه بیشتر تشویق کند و باعث شود تا بخواهند چیزهای بیشتری در باره تاریخ گذشته خود بدانند.»

کد خبر 81119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز