شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت انتخاب شهرداران محلات بوسیله شورایاران گفت:

شهرداری قول داده است که سند شهردار محله را تهیه کند و ما در شورا منتظر ارائه این سند برای بررسی هستیم. به گزارش خبرنگار سما، احمد مسجدجامعی در اولین همایش مسوولان امور ورزش شورایاری‌های محلات با بیان این مطلب افزود: میدواریم این جایگاه برای شورایاری‌ها تصویب شود که به عنوان افرادی که در انتخاب شهردار محله نقش دارند در عرصه نظارت محلی حضور پیدا کنند.

وی اظهار داشت: بدون شک شورایاری‌ها ظرفیت‌های بالقوه مدیریت شهری در محلات هستند که لازم است این نیروهای ارزشمند و بالقوه در عرصه عمل به فعلیت برسند.

ر‌ئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران ادامه داد: در نخستین قانون ذیل قانون  اساسی، مدیریت شوراها به صورت سلسله مراتبی پیش‌بینی شده است به طوری که ابتدا شورای محلات تشکیل شده و سپس از دل آن شورای منطقه شکل گرفته و سپس شورای شهر توسط آنها انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون این روند سلسله‌مراتبی قانونی در مورد شوراها اجرایی نشده است، گفت: یکی از تلاش‌های مدیریت شهری این است که بتوانیم روال انتخابات را همان‌گونه که در قانون پیش‌بینی شده به اجرا در بیاوریم.

مسجد جامعی با بیان این که در فرمان امام خمینی(ره) و قانون کشور به شورای محلات تاکید شده تا این شوراها مبنای شوراهای فرادستی قرار گیرد، تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم ظرفیت‌های شورایاری‌های محلات به فعلیت برسد باید این شوراها از مقطعی در تجربه مدیریتی حضور پیدا کنند.

مسجدجامعی با بیان اینکه زمانی شهرداری‌ها از مردم‌گریزترین دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شدند، ادامه داد: اتخاذ این رویکرد در مدیریت شهری تجربه نویی است که سازمان 100 ساله شهرداری به آن آمیخته شده و البته در اجرا با مقاومت‌هایی نیز مواجه شده است.

وی با بیان اینکه در بحث شورایاری‌ها فاصله‌ای بین نظر مدیریت و آنچه که اجرایی می‌شود وجود دارد، افزود: برای حل این مساله نیاز به الگوهای مشارکتی در سطح خرد داریم و در صورتی که موفق شویم مشارکت در سطح خرد را مدیریت کنیم امکان شراکت در سطح کلان فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان این که بنده بارها میزبان شخصیت‌های برزیلی در ایران بودم و در ارتباط با تجربه این کشور در زمینه ورزش، اوقات فراغت و سایر مسایل فرهنگی اطلاعاتی کسب کرده‌ام، گفت: تشکیل چهار هزار تیم فوتبال در سطح محلات تهران تجربه‌ای است که کشور برزیل از سال‌ها قبل آن را تجربه کرده است چرا که حرکت‌های ورزشی از محله‌های متوسط‌نشین شکل گرفته و در نهایت در سطح ملی به چهره‌های نام‌آور تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: تجربه این کشور تنها به ورزش خلاصه نمی‌شود و شکل‌گیری سازمان اجتماعی در این کشور موجب شده تا تجربه مشارکت در سطح خرد شکل گیرد و برزیل در سطح فرهنگ و هنر و اوقات فراغت در جهان صاحب چهره‌های برجسته‌ای شود.

مسجد جامعی اظهار داشت: اگر بحث مشارکت شهروندان را از سطح خرد ساماندهی کرده و به صورت سلسله مراتبی در سطوح کلان اجرا کنیم، نه تنها موجب انسجام مشارکت می‌شود بلکه امنیت را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت چرا که مهمترین ریشه ناامنی از احساس ناعدالتی ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دوره انتخابات شورایاری‌های محلات ضریب مشارکت مردم 50 درصد افزایش یافت، افزود: علاوه بر افزایش مشارکت عمومی میزان مشارکت بانوان نیز در این دوره افزایش یافت به طوری که تعداد بانوان نماینده مردم در شورایاری‌ها نسب به دوره‌های قبل بسیار بیشتر بود.

رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر با اشاره به تفکیک بودجه ورزش بانوان و آقایان توسط شورای شهر اظهار داشت: در سال جاری بودجه ورزش برای اولین بار به صورت 40 و 60 درصد تفکیک و برای نخستین بار اعتبارات ورزشی در حوزه بانوان و آقایان از هم جدا شد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر توسعه ظرفیت‌ها و امکانات ورزش محلات باید به بعد زیبایی‌شناختی نیز توجه شود ادامه داد: این بعد زیبایی شناختی موجب می‌شود تا اعتماد مردم به این محیط‌های ورزشی ایجاد شود و مردم محله این اطمینان و آرامش را داشته باشند تا فرزندان خود را به این محیط‌ها بفرستند.

وی تاکید کرد: باید با بازبینی در طرح‌های ساخت مجموعه‌های جدید ورزشی ساخت و ساز این فضاها متناسب با ظرفیت‌های معماری- شهری و زیبایی‌شناختی باشد.

کد خبر 80973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز