پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: این مدخل شما را با قسمت‌های مختلف دوربین‌ آشنا می‌سازد:

 بدنه:
بدنه‌ دوربین اصلی‌ترین بخش یک دوربین عکاسی است که مانند یک اتاق فرمان عمل می‌کند.لنزها نیز یا به بدنه دوربین متصل و یا درون آن کار گذاشته می‌شوند. باطری‌ها، نورسنج و سایر ابزار کنترل کننده نیز درون بدنه یک دوربین قرار دارد. برای حمل و نقل آسان بدنه دوربین یک بند محکم و پر استقامت دو طرف آن را به هم وصل می‌کند.

 منظره‌یاب
منظره‌یاب حفره ایست در پشت بدنه دوربین که عکاس از طریق آن سوژه‌اش را هدف قرار می‌دهد.  در بعضی از منظره‌یاب‌ها از یک آینه متصل به لنز در وسط دوربین کمک می‌گیرد (TTL) و در سایر موارد عکاس بدون واسطه سوژه‌اش را می‌بیند.

 شاتر
شاتر دکمه‌ای ست که با فشار دادن آن نور وارد دوربین می‌شود و به ثبت تصویر می‌انجامد. در بسیاری از دوربین‌ها SLR امکان آن وجود دارد که شاتر از طریق یک کنترل کننده از راه دور و یا توسط یک کابل فعال شود. در دوربین‌های نگاتیو اتوماتیک، با فشار دادن دکمه شاتر حلقه فیلم می‌چرخد و فریم جدید آماده نوردهی و ثبت تصویر می‌گردد.

 سرعت شاتر
سرعت شاتر کنترل کنند میزان ورود نور به دوربین است و در واقع شما با تنظیم این کنترل کننده بر روی اعداد مختلف، تاثیر زیادی در ثبت عکس دارید. در دوربین‌های اتوماتیک امکان تنظیم خودکار سرعت شاتر بر اساس نور موجود وجود دارد. سرعت شاتر بر اساس ثانیه اندازه گیری می‌شود. 1/60، 1/125

 دیافراگم یا f_Stop
این کنترل کننده روزنه لنز دوربین است. در بعضی از دوربین‌ها روی بدنه و در بعضی دیگر بر روی لنز قرار گرفته است. اعداد بیشتر امکان ورود نور کمتری را به دوربین می‌دهند و تصویر را شفاف‌تر به ثبت می‌رساند و بر عکس اعداد کمتر حجم نور بالاتری را وارد دوربین می‌کنند اما دوربین از شفافیت کمتری در عمق میدان برخوردار است.

 فلاش
امروزه بسیاری از دوربین‌ها فلاش‌های سرخود دارند. در دوربین‌هایSLR محلی برای نصب فلاش‌های مجزا نیز وجود دارد. این فلاش‌ها بسیار حرفه‌ای هستند و امکان چرخش زاویه نور را به عکاس می‌دهند. در بعضی از دوربین‌ها کابل‌هایی به بدنه دوربین متصل می‌شود که از طریق آن می‌توان نور فلاش را جدا از دوربین به سوژه تاباند.
 
 لنز
لنز در واقع چشم دوربین است که نور از طریق آن وارد می‌شود. در این امر دیافراگم حجم نور را با تنظیم دریچه لنز تغییر می‌دهد. درون هر لنز تعداد زیادی لنز اپتیکال وجود دارد که باعث تصویه نور و در نتیجه شفافیت تصویر می‌شود. روی بدنه بیرونی لنزها حلقه‌ای وجود دارد که با چرخش آن می‌توان تصویر سوژه را شفاف و یا تار کرد. در دوربین‌های اتوماتیک با فشار دادن دکمه شاتر این عمل به صورت خودکار انجام می‌شود. علاوه بر این حلقه دیگری نیز بر روی بعضی از لنزها وجود دارد که سوژه را دور و یا نزدیک می‌کند. برا‌ی مثال لنزهای 300_70 بدین معناست که شما می توانید سوژه را از 70mm تا 300mm نزدیک کنید.

 فیلتر
فیلتر یک صافی است که روی لنز نصب می‌شود. فیلترها انواع مختلف دارند و بنا‌بر نیاز عکاس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کنار دوربین وسایل و ادوات دیگری نیز وجود دارد که به عکاسی کمک می‌کند. از جمله سه پایه، کیف دوربین، کارت‌های حافظه، باتری‌ها، شارژ.

ترجمه: نفیسه مطلق

منبع: photography.about.com

کد خبر 80775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز