سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مطالعات فناوری و ایمنی وزارت راه و ترابری از ستاره‌دار شدن راه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهران قربانی گفت: این طرح از سال 88 ابتدا در یکی از استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

مسوول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها، افزود: طرح ستاره‌بندی راه‌ها از 10 سال پیش در دنیا آغاز و در 5 سال اخیر به طور جدی پیگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاره‌بندی راه‌ها با دو رویکرد انجام می‌شود، اظهار کرد: در روش اول تنها براساس مشخصات فیزیکی راه این کار انجام می‌شود. ولی رویکرد دقیق‌تر این است که علاوه بر مشخصات فیزیکی تعداد تصادفات اتفاق افتاده، حجم وسایل نقلیه سنگین در مقایسه با وسایل سواری و سیستم‌های امداد و نجات جاده‌ای نیز بررسی شود.

مدیرکل دفتر ایمنی وزارت راه و ترابری تصریح کرد: با اجرای طرح ستاره‌بندی راه‌ها و تولید نقش آن، رانندگان می‌توانند براساس شرایط خود راه ایمن‌تر را انتخاب و در مجموع سفر خود را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در کشورهای قاره اقیانوسیه و 70 درصد کشورهای اروپایی این طرح اجرا شده است. به گفته قربانی، ممکن است یک راه مشخص در طول مسیر خود ستاره‌های متفاوتی داشته باشد.

مسوول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها یادآور شد: طرح ستاره‌بندی راه‌ها از راه‌های بی‌ستاره آغاز و حداکثر به راه‌های 5 ستاره می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که این طرح اجرا شده است به ندرت راه 5 ستاره دیده می‌شود، گفت: بیشتر راه‌های کشور حتی کشورهای توسعه یافته 3 ستاره هستند و در آزاد راه‌ها به 4 ستاره افزایش می‌یابند.

مدیرکل دفتر مطالعات فناوری و ایمنی وزارت راه و ترابری در پایان با بیان اینکه نخستین همایش بین‌المللی ایمنی راه در 21 و 22 اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این همایش با هدف تحلیل فضای ایمنی راه‌های کشور برگزار می‌شد، و در آن راهبردهای ایمنی جاده‌های کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 80639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز