همشهری آنلاین: دولت نحوه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را با واگذاری دو هزار و 500 میلیارد تومان سهام دولتی، تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و به استناد بند 39 قانون بودجه سال 88، نحوه حمایت یارانه‌ای دولت از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را تعیین کرد.

بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است معادل 2500 میلیارد تومان از سهام قابل عرضه در بورس شرکت‌های دولتی یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را حداکثر تا پایان شهریور سال 88 به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند.

وزارت اقتصاد (خزانه‌داری کل) نیز مکلف شده تا عملیاتی شدن واگذاری سهام فوق‌الذکر به سازمان تامین اجتماعی، حداقل 600 میلیارد تومان به صورت تنخواه گردان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد تا در خصوص پرداخت حمایت یارانه‌ای دولت اقدام شود.

سازمان تامین اجتماعی نیز مکلف است پس از واگذاری سهام مزبور از محل فروش سهام و یا سود حاصله به تدریج نسبت به تسویه تنخواه یادشده با خزانه‌داری کل اقدام کند.

افزایش‌های ناشی از اجرای این تصویب‌نامه صرفا جنبه حمایت یارانه‌ای دولت داشته و به صورت جداگانه از مستمری بر اساس ضوابط محاسبه و تحت عنوان یارانه دولت به مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی صرفا مجاز است از محل سهام واگذار شده و سود حاصل از آن به پرداخت یارانه دولت به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز مکلف شده است در جهت پایداری و پرداخت یارانه حمایتی دولت (موضوع بند 39 قانون بودجه سال 88) هر سال اعتبار مورد نیاز را بر حسب اعلام سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه سنواتی کل کشور به صورت ردیفی جداگانه منظور و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

در هر حال پرداخت یارانه و یا افزایش میزان ناشی از بند 39 قانون بودجه سال 88 ازجانب سازمان تامین اجتماعی منوط به تخصیص و پرداخت اعتبار مورد نیاز است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران و در جهت توزیع عادلانه، میزان یارانه پرداختی به مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، به صورت پلکانی معکوس، تعیین شده است.

بدین ترتیب، افرادی که مستمری ماهانه آنها از 235 هزار تومان کمتر است، 82 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. مستمری‌بگیرانی که ماهانه 235 هزار تومان دریافت می‌کنند نیز مشمول دریافت 80هزار تومان یارانه خواهند شد.

مستمری‌بگیران از 235 هزار تومان تا 250 هزار تومان، حدود 77 هزار و 600 تومان یارانه دریافت خواهند کرد و یارانه حمایتی دولت برای مستمری‌ بگیرانی که مستمری ماهانه آنها از 250 هزار تومان تا 300 هزار تومان است، 67 هزار و 500 تومان تعیین شده است.

همچنین میزان افزایش دریافتی آن دسته از مستمری‌بگیرانی که اکنون دریافتی آنها 300 هزار تا 400 هزار تومان است، حدود 50 هزار تومان و آن دسته که هم‌اکنون 400 هزار تومان تا 500 هزار تومان دریافتی دارند، حدود 37 هزار و 700 تومان تعیین شده است.

به‌علاوه، رقم یارانه دولت برای مستمری‌بگیران با دریافتی فعلی ماهانه از 500 هزار تومان تا 600 هزار تومان حدود 30 هزار تومان، از 600 هزار تومان تا 700هزار تومان حدود 25 هزار تومان، از 700 هزار تومان تا 800 هزار تومان 21هزار تومان و از 800 هزار تومان تا 900 هزار تومان حدود 19 هزار تومان تعیین شده است.

برای افرادی که هم ‌اکنون ماهانه 900 هزار تا یک میلیون تومان، مستمری ماهانه دارند نیز 16هزار و 800 تومان یارانه دولت و برای دریافتی‌های بالای یک میلیون، 14هزار و 600 تومان یارانه دولت در نظر گرفته شده است.

این مصوبه را معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.

کد خبر 80531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز