یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر با حضور رییس این فرهنگستان افتتاح شد

میرحسین موسوی در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر اظهار امیدواری کرد این مکان بهانه‌ای برای فعالیت‌های اثر‌گذار در فرهنگ کشور باشد.  وی در ادامه مطرح کرد: ما به یک فرهنگ دولتی و یک دولت فرهنگی معتقدیم.

به گزارش ایسنا، ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر عصر امروز - 13 اردیبهشت ماه - با حضور رییس فرهنگستان هنر و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

در این مراسم مهندس میرحسین موسوی با تقدیر از تمام حاضران گفت: خوشحالم که فرهنگستان هنر فضایی برای خودش فراهم آورده است، هرچند که معتقدم اصل کار بر محور محتوا، برنامه، نیرو و اعتمادی است که به‌صورت متقابل میان ما و هنرمندان ایجاد می‌شود.

او که معماری این بنا تازه ‌تاسیس را برعهده داشته است، در ادامه گفت: این‌ فضا را براساس ایده‌ها و فکرهای شما طراحی و افتتاح کردم. به‌طوری که رواق فرهنگستان هنر به‌صورت تمثیلی، مجازی و استعاری یاد‌آور تاریخ پیش از اسلام و پس از اسلام است.

میر حسین موسوی درباره‌ی معماری این بنا توضیح داد: پایه‌های ستون‌های این ساختمان را از معماری هخامنشی وام گرفته‌ام و بدنه آن نیز طرحی از معماری چهار‌صد سال گذشته است. در بالای ستون‌ها نیز اشعاری حکاکی شده است که به مرور زمان با گرفتن غبار بیشتر هویدا می‌شوند.

او هم‌چنین به بهره‌گیری دوره ساسانی در طراحی یکی از سرستون‌های استثنایی این مجموعه اشاره کرد و افزود: در کنار این معماری سنتی و قدیمی آهن‌ها و تیرآهن‌های سقف نیز فضای شاعرانه‌ای به ساختمان داده است. زیرا تلاش داشته‌ام تا در طراحی این مجموعه همه‌ی دوره‌های معماری را یاد‌آوری کنم.

این معمار هنرمند ادامه داد: این رواق تلاشی است تا به فرهنگ خودمان با یک کلیت و با نگاهی مستمر بنگریم و آن را برای جامعه بشری به یادگار بگذاریم.

میرحسین موسوی در ادامه این مجموعه را خانه‌ای برای همه ایرانیان دانست و با معرفی دروازه بهشت در ورودی ساختمان، گفت: دروازه بهشت را با رنگ سبز به نشانه دروازه‌ای که امام (ره) در نوفل لوشاتو انقلاب اسلامی را با نگاه ایرانی و اسلامی خود رهبری کردند، طراحی کردم و در کنار آن حوض آبی قرار دادم تا نشانه روشنی و حیات باشد.

رییس فرهنگستان هنر هم‌چنین با اشاره به فضای داخلی این ساختمان عنوان کرد: در داخل ساختمان نیز مجموعه‌هایی هم‌چون اتاق کنفرانس و تالار‌هایی برای نمایش آثار هنری طراحی شده است که با همکاری مهندس حجت پاشوی آنها را به اتمام رسانده‌ایم. در اجرای طرح‌ها نیز مهندس حمیدرضا احمدی تلاش زیادی صورت داد و در کنار آن هنرمندانی هم‌چون شعرباف آثار خود را برای نصب در نمازخانه در اختیار ما قرار داد. هم‌چنین مهدی مکی‌نژاد، تابلوی ورودی این ساختمان را طراحی کرد.

موسوی اظهار امیدواری کرد: سالن 300 نفری این مجموعه تا یک‌ماه آینده در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و گفت: هرچه اعتماد دراین مجموعه بیشتر شود، هنرمندان هم فرهنگستان را هم‌چون خانه خود فرض می‌کنند و این‌ مکان می‌تواند تاثیر بیشتری در رشد فرهنگ و هنر کشور داشته باشد. زیرا در غیر این صورت این مجموعه تنها به یک فضای زیبای بصری برای مردم تبدیل می‌شود.

در ادامه‌ این مراسم سید محمد بهشتی با اشاره به معماری این مجموعه گفت: هنرمندان اصیل یک نقطه ضعف دارند که همان نقطه قوت آنها محسوب می‌شود. آنها هرآنچه در ضمیر خود دارند در اثر هنری‌شان نیز آشکار می‌کند و نمی‌تواند آن را از دیدگان مردم پنهان کنند.

این استاد دانشگاه خطاب به جوانانی که عدم شناخت خود را از میرحسین موسوی مطرح می‌کنند، گفت: اینجا همه جوانان می‌توانند ضمیر پنهان میرحسین موسوی را ببینند. در واقعه این ساختمان و معماری آن همان چیزی است که در پس ذهن و دل مهندس موسوی می‌گذرد.

او خاطرنشان کرد: ساختمانی را که روزی برای پارکینگ طراحی شده بود و فاقد هرگونه ارزش معماری بود مهندس موسوی با کیمیاگری خود به جواهر معماری بدل کرده است.

بهشتی با تاکید بر این‌که برای ساخت این فضا هزینه‌ی زیادی صرف نشده است، گفت: این مجموعه حاصل فکر، هنر و خلاقیت درست میر‌حسین موسوی است و ایشان در شکل‌گیری آن، دلبستگی خود به تاریخ و هنر را نشان داده است.

او اذعان داشت: اگر حیاط و رواق این مجموعه را در طبقه‌بندی معماری بررسی کنیم، درجایگاه معماری سنتی قرار می‌گیرد. اما در عین حال می‌بینیم که این طراحی پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان خود نیز هست و در عین حال یک فضای شهری را که آغوش خود را به خیابان ولیعصر باز کرده است، برای ما تداعی می‌کند.

بهشتی طراحی این مجموعه را تداوم تاریخی عناصر مختلف برشمرد و افزود: ترکیبی از معماری دوره‌های مختلف را می‌توان دراین ساختمان مشاهده کرد که در واقع تداوم واقعی منعکس در معماری ما را نشان می‌دهد، بدون این‌که این طرح‌ها به یک‌ دیگر به لحاظ زمانی ضربه بزند.

سید محمد بهشتی در پایان سخنانش مطرح کرد: فکر نمی‌کنم هیچ امکان دیگری بهتر از مشاهده این حیاط و رواق برای شناخت مهندس موسوی فراهم شود؛ زیرا این مجموعه آیینه‌ تمام‌قدی است که تمام زوایای میر‌حسین موسوی را در خود جای داده است و حاصل شخصیت او هم‌چون مردم‌داری، آشتی با گذشته و آینده و تعلق به فرهنگ و سرزمین ایران است.

گفتنی است: در این مراسم افرادی چون بهمن نامور مطلق، حبیب‌الله صادقی، حبیب‌الله آیت‌الهی، محمود عزیزی، ایرج اسکندری، ابراهیم حقیقی، شاهین فرهت، محبوبه پلنگی، مجید مجیدی، محمدمهدی حیدریان، حسن بلخاری، مجید کیانی، علیرضا قهاری، غلامحسین امیرخانی، منصوره حسینی، محمد فرنود، محمود جوادی‌پور، خسرو خورشیدی، زهرا رهنورد و .... حضور داشتند.

کد خبر 80509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز