پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

کیکاووس زیاری: خیلی‌ها در «چهل سالگی» یاد دوران نوجوانی و گذشته خود می‌افتند و خاطرات آن دوران را به یاد می‌آورند و قصه‌هایشان را مرور می‌کنند.

شاید آنها برای بچه‌هایشان همان قصه معروف قدیمی را بخوانند: روزی پادشاهی در میان مردم، چشمش به دختر جوانی افتاد و عاشق او شد. پادشاه تا دختر را به قصرش آورد، دختر بیمار شد. هیچ یک از طبیب‌های شهر نتوانستند بیماری دختر را تشخیص دهند. پادشاه دست به دعا برداشت و در خواب طبیب پیری را دید و...»

علیرضا رئیسیان، کارگردان فیلم «چهل سالگی» با گفتن جمله‌های بالا، می‌گوید که فیلم تازه‌اش قصه آدم‌های میان‌سال است و خاطرات دوران نوجوانی و جوانی را به زبانی سینمایی تعریف می‌کند.

لیلا حاتمی که بهمن ماه گذشته جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را برای «بی‌پولی» گرفت، در نقش اصلی چهل‌سالگی بازی می‌کند. او در فیلم، نقش زن میان‌سالی به نام نگار تمدن را دارد که در رشته موسیقی فعالیت می‌کند. اتفاق‌های تازه ای زندگی او را متحول می‌کند.

لیلا حاتمی در صحنه ای از فیلم/ عکس ها: رامتین فیروزیان

رئیسیان در باره موضوع و خط اصلی فیلم به دوچرخه می‌گوید: «اجازه بدهید بیشتر از این فیلم را تعریف نکنم و آن را روی پرده سینما تماشا کنیم و ببینیم که چه اتفاق‌هایی می‌افتد. دیدن این که سروشکل داستان روی پرده سینما چگونه خواهد شد، برای بیننده جذابیت بیشتری دارد.»

محمدرضا فروتن و عزت‌الله انتظامی، دیگر بازیگران فیلم هستند. در عین حال، چهل سالگی سه چهره جدید را هم به سینمای ایران معرفی می‌کند که نقش‌های مهمی در فیلم دارند. اشکان صادقی، سید ابراهیم بحرالعلومی، افشین نخعی، مهدی فریمان و شهرام جمشیدی هم در چهل سالگی بازی دارند.

فیلم‌نامه را مصطفی رستگاری براساس قصه کتاب چهل سالگی ناهید طباطبایی نوشته است و محمود کلاری مدیر فیلم‌برداری آن  است. موسیقی متن فیلم هم کار کریستف رضاعی است. کل اتفاق‌های قصه  در  تهران رخ می‌دهد و مکان‌های متعددی در سطح شهر به عنوان لوکیش (محل فیلم‌برداری) مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

عزت الله انتظامی در نقشی تازه

رئیسیان در باره  انتخاب قصه کتاب طباطبایی برای کار تازه سینمایی  خود می‌گوید: «این کتاب امکانات خیلی خوبی برای به تصویر کشیده شدن داشت. در عین حال، نویسنده‌اش هم خانمی خوش فکر و متفاوت است. احساس کردم می‌توان از این قصه، یک فیلم خوب سینمایی در آورد.»

چهل‌سالگی، برداشتی آزاد از قصه کتاب است و کارگردان فیلم در این باره می‌گوید: «سعی کردم ضمن وفاداری به اصل داستان و شخصیت‌ها، به دلیل نوع تصویرسازی، چیزهایی را به قصه کتاب اضافه کنم، نمی‌دانم با انجام این کار، فیلم به چیز بهتری تبدیل شده است یا نه. تا فیلم آماده نمایش نشود و آن را روی پرده نبینم، نمی‌توانم بگویم این تغییرها چه‌طور بوده است.»

سازندگان فیلم قصد دارند آن  را برای نمایش عمومی در فصل تابستان یا پاییز آماده کنند و احتمال حضور آن در جشنواره فجر امسال خیلی کم است.

رئیسیان قبل از این فیلم‌های «ریحانه»، «سفر»، «ایستگاه متروک» و «پرونده‌ هاوانا» را کارگردانی کرده است، که در اکثر آنها شخصیت زن قصه، شخصیت محوری بوده است.

کد خبر 80004

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز