همشهری آنلاین: جنرال موتورز (GM) یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در دنیا است که در سال ۱۹۰۸ با دو مرکز اصلی در ایالت میشیگان آمریکا و دیترویت تاسیس شد

این کمپانی تولید کنندهٔ خودروهای پرطرفدار شورلت، بیوک، جی‌ام‌سی، و کادیلاک و همچنین خودروهای اپل، الدزموبیل، هولدن، سوزوکی، ایسوزو، و واکسهال در کانادا، اروپا، آمریکای لاتین، و آسیای میانه است.

این شرکت، در رتبه‌بندی واحد فروش 2008، در ردیف دوم بزرگترین خودروسازها پس از تویوتا قرار گرفت.

جنرال موتورز پیش‌تر، مقام نخست جهانی فروش را برای 77 سال پی‌در‌پی از سال 1931 تا 2007 داشت.

این شرکت در 34 کشور خودرو و کامیون تولید می‌کند.

نزدیک به 266 هزار نفر در سراسر دنیا در جنرال موتورز مشغول به کار هستند و این شرکت بزرگ خودروسازی در 140 کشور نیز کار فروش و سرویس وسایل نقلیه رو به عهده دارد.

در سال 2008، 8.35 میلیون خودرو و کامیون جنرال موتورز تحت برندهای بیوک، کادیلاک، شورولت، جی‌ام‌سی،‌ جی‌ام دوو، هلدن، هامر، اوپل، پونتیاک، ساب، ساترن و ولینگ در سراسر دنیا به فروش رسید.

در اواخر سال 2008، جنرال موتورز با همکاری کرایسلر – شرکت آمریکایی سازنده خودرو - زیر بار وام دولت‌های کانادا و ایالات متحده آمریکا رفتند تا از ورشکستگی به سبب موافقات کاری و کاهش فروش – به خصوص کاهش فروش وسایل نقلیه اسپورت و وسایل نقلیه بزرگ- که در نتیجه بحران مالی اواخر سال 2000 و بازار رقابتی وحشتناک بود، به دور باشند.

در 20 فوریه 2009، واحد خودروسازی ساب در سوئد که از جمله زیر مجموعای‌‌های جنرال موتورز است برای سازماندهی مجدد واحد خود تقاضای وام کرد که این تقاضا توسط دولت سوئد رد شد.

البته پس از آنکه در اوایل اوریل 2009، یک خانواده سلطنتی در ابوظبی برای خرید اوپل - از زیر مجموعه‌های جنرال موتورز - ابراز تمایل کردند، ساب هم برای  نجات از ورشکستگی مهلت جدیدی برای یافتن سرمایه‌گذاریان احتمالی پیدا کرد.

شرکت جنرال موتورز در روز ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ ورشکستگی خود را اعلام کرد و ناچار به تغییر ساختار تشکیلات خود شد.

سی ان ان در نخستین روز از ماه ژوئن 2009 (11 خرداد 88) رسما خبر ورشکستگی شرکت جنرال موتورز نماد رشد و شکوفایی اقتصاد آمریکا را اعلام کرد.در سال‌ها آغازین دهه ۲۰۰۰ گمان می‌رفت که هزینه ۴۰ میلیارد دلاری بازسازی و اتوماسیون خطوط تولیدی که این شرکت در طول دهه ۱۹۹۰ در کارخانجات تولیدی خود، در سراسر جهان اجرا کرده بود، خیال جنرال موتورز را، از رقیب سرسخت و متفکری چون تویوتا راحت می‌نماید.

شرکت تویوتا در دهه اخیر، با کسب بیشترین سودها و عرضه کم‌مصرف‌ترین و مشتری‌پسندترین مدل‌های خودرو و بکارگیری مدیریتی بدون ریخت‌وپاش و بهبودگرا، عرصه را بر جنرال موتورز و تمامی خودروسازان جهانی تنگ کرده است. این در حالی است، که جنرال موتورز با وجود قدمتی یک‌صد ساله و پیشتازی سال‌های متمادی در عرصه تولید و فروش خودرو، همچنان از تداوم بحران‌های مالی، در هراس است و صدای پای شرکت رقیب؛ تویوتا را، در خیابان‌های ایالات متحده و شاید دیترویت، مهد خودروسازی ایالات متحده، می‌شنود

در اکتبر ۲۰۱۳ روزنامه فیگارو مدعی شد، که شرکت جنرال‌موتورز با هماهنگی با مقامات دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، در حال بررسی بازار خرید و فروش خودرو، به جهت حضور احتمالی در این عرصه هستند. این شرکت قصد دارد با همکاری دوجانبه با شرکت ایران‌خودرو، محصولات خود را در ایران تولید نماید؛ زیرا ایران دارای بازار مصرفی ۸۰ میلیون نفری می‌باشد و کشوری است که از منابع عظیم نفت و گاز بهره می‌برد. این روزنامه به نقل از منابع خبری خود مدعی شده است که تحریم‌های هدفمند آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران که از سال ۲۰۱۱ شروع شده، در جهت بیرون راندن رقیبان فرانسوی این شرکت از جمله پژو و رنو بوده است

کد خبر 79704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز