شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

کارشناس مسئول محیط زیست مدیریت سیاحتی سازمان منطقه‌ آزاد قشم گفت: طرح‌ تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی در تعطیلات نوروزی امسال با وجود انبوه مسافران ورودی به جزیره‌ قشم، بدون مشکل اجرا شد و 3هزار نفر گردشگر در مسیرهای مشخص و کاملا هدایت‌شده، از تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها دیدن کردند.

سیدمحمد داخته، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح‌ حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی در معرض انقراض، با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، شورای اسلامی روستای شیب‌دراز (محل تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها)، دفتر تسهیلات کوچک زیست‌محیطی سازمان ملل متحد، سفارت استرالیا و یک مؤسسه‌ طبیعت‌گردی درحال انجام است.

وی همچنین افزود: نوروز امسال مسافران دسته‌بندی‌شده و با پرداخت وجهی که به صندوق روستا وارد می‌شد، از مسیرهای مشخص‌شده با هدایت راهنمایان اکوتوریسم که در واقع از جوانان آن روستا بودند، از تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی دیدن کردند.

داخته دراین‌باره گفت: مردم روستا، وجهی را که از گردشگران برای پارکینگ آماده‌شده، قایق‌سواری و غرفه‌های صنایع‌دستی و غذاهایی که عرضه می‌شدند، دریافت می‌کردند، به صندوق روستا پرداخت می‌کردند.

پول این صندوق با کمک شورای اسلامی روستای شیب‌دراز برای طرح‌ حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی در قشم صرف می‌شود. وی  بیان داشت: برای اجرای این طرح، 27 نفر از مردم روستا دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده‌اند.

به گفته او، مسیر دیدن تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها کاملا مشخص شده است تا مسافران خارج از این حریم حرکت نکنند و به طبیعت و لاک‌پشت‌های منطقه آسیبی وارد نشود.

کارشناس مسئول محیط‌زیست مدیریت سیاحتی سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: در هر نوبت بازدید، به 10 تا 15 نفر اجازه دیدن تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها داده می‌شد که گروه حفاظت، زمان تخم‌گذاری را اعلام می‌کرد و پس از آن، اجازه دیدن به گروه‌ها داده می‌شد.

جمعیت گردشگران دورتر از محل تخم‌گذاری نگه داشته می‌شدند و در زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، به مسافران اجازه‌ قدم زدن در ساحل داده نمی‌شد.

داخته گفت: فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی هر سال از اسفند‌ماه آغاز می‌شود و تا نیمه‌ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و فصل بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی از نیمه اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا اوایل مرداد‌ماه ادامه دارد.

20 اردیبهشت تا پنجم خرداد‌ماه نیز اوج بیرون آمدن این لاک‌پشت‌ها از تخم است.

کد خبر 79335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز