شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

‌حمید ضیایی‌پرور: باورتان می‌شود بنده برای یک کار ساده اداری در 2 مرکز تخصصی اداری کشور یعنی سازمان ثبت احوال و مرکز شماره‌گذاری خودرو 3روز کامل سرگردان بودم؟

البته اصل فرایند صدور کارت المثنی ملی و خودرو خیلی طولانی نیست ولی به‌علت تراکم مراجعه‌کنندگان به این ادارات، صف‌های طویلی در هر یک تشکیل می‌شود که انجام یک کار ساده 5 دقیقه‌ای را گاه تا 2روز به تعویق می‌اندازد.

تا اینجای قضیه چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است اما به صف کردن مردم گرفتار به شیوه 50 سال پیش در عصر دانش و تکنولوژی، مشکلی است که تنها باید نام آن را فقدان بینش  دیجیتالی  در مدیریت این سازمان‌ها نهاد.

روز چهارشنبه 19/1/88 برای گرفتن المثنی کارت ملی به سازمان ثبت احوال شعبه خیابان شریعتی – بهار شیراز مراجعه کردم بعد از معطلی بسیار در میان انبوه جمعیتی که حتی اکسیژن برای تنفس نداشتند، بنده را به روز دیگری در هفته بعد ارجاع دادند.

همان «امروز برو فردا بیای مشهور». بدین ترتیب عملا 2 روز برای این کار سرگردان شدم و تازه اصل کارت قرار است یک ماه بعد به دستم برسد.

روز چهارشنبه 26 /1/88 در مراجعه به مرکز شماره‌گذاری المپیک در غرب تهران برای گرفتن المثنی کارت خودرو بیش از 4ساعت معطل شدم آن هم به 2 دلیل: اول راهنمایی غلط بخش اطلاعات این مرکز و دوم ازدحام صف.

یعنی به جای ارائه روند دقیق کار من و ده‌ها نفر دیگر را صرفا به باجه استعلام ارجاع می‌داد در حالی که باید ابتدا برای بازدید خودرو از باجه دیگری برگه می‌گرفتیم.

همین اشتباه ساده باعث ازدحام در باجه استعلام شده و چون یکی از رایانه‌های این باجه از شبکه خارج بود فقط یک نفر پاسخگوی انبوه مردم بود؛ به‌طوری‌که بنده حداقل 4 ساعت در 2 نوبت در یک صف ایستادم.

وقتی در مرکز شماره‌گذاری المپیک در غرب تهران این مشکل را با مدیر مرکز در میان گذاشتم و گفتم چرا اطلاعات غلط به مراجعان می‌دهید، گفت: ممنون از اینکه به ما اطلاع دادید.

بعد هم یک تلفن به فردی زد و گفت: به مراجعان اطلاعات درست بدهید. همین.
به‌نظر می‌رسد اگر برای وقت و اعصاب مردم ذره‌ای ارزش قائل باشیم راه حل‌های ساده‌ای برای رفع اینگونه مشکلات وجود دارد؛

یعنی همان طور که اغلب بانک‌ها با قرار دادن نوبت پرداز در شعبه‌های خود از تراکم و ازدحام صفوف بانک‌ها کاسته‌اند در این ادارات و بسیاری ادارات پر مراجعه نیز می‌توان با نصب نوبت پرداز‌های الکترونیکی ضمن ایجاد نظم و انضباط در سالن‌های خدمات دهی و ایجاد رضایت در مردم، از سر پا ایستادن‌های متمادی مردم جلوگیری کرده و مانع خرد شدن اعصاب و روان ارباب رجوع و کارمندان شد.

ای آقایان مدیرانی که گزارش کار می‌دهید همه امورتان الکترونیک شده است و ارباب‌‌رجوع روی چشم شما جای دارد ! لطفا در ثبت احوال و مراکز تعویض پلاک، نوبت‌پرداز الکترونیکی بگذارید. تکنولوژی برای یک چنین جاهایی به‌وجود آمده است.

کد خبر 79327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز