نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال‌جاری در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به دنیا آمد

به گزارش ایسنا، گوزن زرد ایرانی  نادرترین گونه گوزن و از نظر جثه دومین آن بعد از گوزن قرمز در ایران و منطقه مدیترانه است.

در این گونه، شاخ فقط در جنس نر گوزن دیده می‌شود و هر ساله در ماه اسفند از محل قاعده می‌افتد و مجددا در مرداد ماه و زمانی که آغاز فصل جفتگیری و جدال است به رشد کامل خود می‌رسد.

وزن گوزن زرد از 70 تا 180 کیلوگرم بسته به جنس و سن  آن متغیر است.  دوران فعالیت‌های جنسی و جفتگیری معمولا از اواسط مرداد تا اواسط شهریور اتفاق می‌افتد و با جدال و در گیری‌های سختی در بین جنس نر همراه است که گاهی به زخمی‌شدن  و حتی مرگ آنها منجر می‌شود.

دوران آبستنی تقریبا 8 ماه است و زایش‌ها به‌تدریج از اواخر فروردین شروع و گاهی تا خرداد به تاخیر می‌افتد و معمولا یک گوساله به دنیا می‌آورند.  برنامه تکثیر و احیای نسل گوزن زرد -که در سال 1950 احتمال می‌رفت که به‌طور کامل منقرض شده باشد- با مشاهده تعدادی از آنها در میان جنگل‌های حاشیه رودخانه کرخه و دز در خوزستان از سال 1957 در دشت ناز ساری آغاز شده است. 

پس از حدود 50 سال و با موفقیت آمیز بودن فعالیت‌های تکثیر و احیای نسل آن و انتقال به سایر نواحی مناسب زیستی، محدوده پراکنش آن در کشور به 9 استان رسیده است.

کد خبر 79197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز