جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1374 تاسیس شد.

قبل از تشکیل این سازمان، در حدود 12 سازمان و نهاد مختلف در خارج از کشور به فعالیت‌های فرهنگی مشغول بودند. به علت تمرکز امور تبلیغات در خارج از کشور در قالب سازمان واحد، اواخر سال 74 پس از طی مراحل مختلف قانونی و تأیید اساسنامه آن توسط مقام معظم رهبری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسماً تشکیل شد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ابتدای سال 1375 بودجه و اعتبارات لازم را در اختیار گرفت و مقرر شد بخش‌های فرهنگی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه و همچنین مجمع‌های جهانی اهل بیت (ع) و تقریب مذاهب اسلامی با کلیه امکانات مالی، پرسنلی و تجهیزاتی به این سازمان واگذار شود.

اولین بار فکر تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با طرح ادغام بخش‌های فرهنگی و تبلیغی نهادها و موسسات دولتی و عمومی فعال در خارج از کشور مطرح شد و پس از تدوین اساسنامه آن در شورایی متشکل از نخبگان و اندیشمندان فرهنگی و دینی و تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی عملا کار خود را در قالب یک سازمان مستقل و در زمره سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.

این سازمان زیر نظر یک شورای عالی اداره می‌شود که در آن علاوه بر شخصیت‌های مهم و برجسته فرهنگی، تنی چند از اعضای هیئت وزیران، از جمله وزیران امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما عضویت دارند.

اطلاعات کامل‌تر در مورد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آدرس http://www.icro.irقابل دسترسی است.

اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

  • گسترش و تقویت مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به ویژه کشورهای مسلمان به منظور مبادلات فرهنگی و عرضه صحیح فرهنگ و تمدن ایران اسلامی
  • تنظیم و تقویت مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و سازمان‌های فرهنگی جهان
  • فراهم آوردن زمینه های وحدت میان مسلمانان بر اساس اصول مسلم اسلامی
  • معرفی صحیح مکتب اهل بیت (ع) در زمینه‌های اعتقادی، فقهی و اخلاقی
  • تبیین تحولات معنوی، فکری و اجتماعی و تحولات ناشی از انقلاب اسلامی ایران
  • تقویت و تعمیق زمینه‌های بحث و گفتگو با مجامع و علماء ادیان الهی

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 79189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز